مسابقه‌ی نقاشی و کتاب‌خوانی برای آموزش بهداشت به کودکان

غرفه‌ی مرکز بهداشت شمال غرب تهران با برگزاری مسابقه‌ی نقاشی و کتاب‌خوانی برای کودکان خدمات بهداشتی و آموزش‌های لازم در زمینه‌ی خود مراقبتی ارایه می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یکی از بخش‌های رویداد فرهنگی هفته‌ی ملی کودک برپایی نمایشگاه معرفی فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف مرتبط با کودکان است. در این بخش 20 سازمان و نهاد با برپایی غرفه به معرفی فعالیت‌ها و دست‌آوردهای مرتبط خود با کودکان می‌پردازند.
مریم جهانگیری، کارشناس آموزش مرکز بهداشت و روابط برون‌سازمانی مرکز بهداشت شمال‌غرب تهران در توضیح این مرکز گفت: مرکز بهداشت شمال‌غرب تهران یکی از مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران است و مناطق دو، پنج و شش را تحت پوشش دارد که جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 800هزار نفر است.
به گفته‌ی او حدود 13 مرکز و 35 پایگاه سلامت جامعه تحت پوشش مرکز بهداشت شمال‌غرب تهران است؛ در این پایگاه‌ها مراقبان سلامت مستقر هستند.
این مراکز خدمات مختلفی را از بدو تولد کودک ارایه می‌دهند. مراقبت‌های دوران نوزادی، واکسیناسیون، پایش قد و وزن کودک، مراقب‌های مادران باردار، مادران شیرده، میان‌سالان، سالمندان بهداشت خانواده و پیش‌گیری، اجرای برنامه‌های سیاست‌های جمعیتی، پیش‌گیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار مانند ایدز و هپاتیت و غیر واگیردار مانند دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی و... بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای و به‌طورکلی ویزیت و مشاوره پزشک در مراکز از جمله این خدمات هستند.
غرفه‌ی مرکز بهداشت شمال غرب تهران با حضور در بخش نمایشگاهی هفته‌ی ملی کودک خدماتی را ارایه می‌کند. جهانگیری درباره‌ی این خدمات گفت: مراقبان سلامت، پزشکان و کارشناسان مستقر در غرفه، پرونده‌ی الکترونیکی سلامت را برای شهروندان متقاضی تشکیل می‌دهند. غربال‌گری فشارخون، مشاوره روان‌شناسی و تغذیه برای کودک و والد نیز از دیگر خدمات این غرفه است.
وی افزود: اطلاع‌رسانی‌ درباره‌ی برنامه طرح تحول نظام سلامت و خود مراقبتی از دیگر خدماتی است که در این غرفه ارایه می‌شود.
به گفته‌ی جهانگیری در این غرفه با برگزاری مسابقه نقاشی و کتاب‌خوانی به کودکان آموزش‌هایی در زمینه خود مراقبتی داده می‌شود. همچنین جوایزی مانند کتاب و لوح فشرده نیز با نام محله‌ی عاری از دخانیات یا تراکت برنامه‌ی هفتگی مدارس با موضوع پیش‌گیری از ‌هاری به کودکان اهدا می‌شود.
هفته‌ی ملی کودک از 15 تا 21 مهر در سراسر ایران (در تهران تا 19 مهر) درحالی برگزار می‌شود که بخش‌هایی چون اجرای روزانه‌ی تئاتر، نمایش فیلم و مسابقات فرهنگی و هنری در تهران و شهرستان‌ها با همکاری بیش از 20 سازمان و وزات‌خانه دارد.