کد خبر: 269733
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
آغاز رویای مخاطبان با نمایش «پایان رویاها»

با اکران عمومی فیلم «پایان رویاها» در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مخاطبان و کارشناسان ضمن استقبال از کارگردانی و مضمون این اثر به تاثیرات کانون پرورش فکری بر سینمای حرفه‌ای این حوزه تاکید کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فیلم «پایان رویاها»‌ی محمدعلی طالبی در اکران نخست خود توانست نظر بسیاری از مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف را جلب کند.
داستان این فیلم روایت‌گر قصه‌ی پسر بچه‌ای است که به همراه خانواده‌ی خود در یکی از روستاهای شمال کشور زندگی می‌کند. خانواده‌ی او مسوول نگه‌داری اسبی می‌شوند که به عنوان امانت نزد آن‌هاست، با این حال وسوسه‌ی سوارکاری دست از سر پسر برنمی‌دارد. شبی پسر اسب را از اصطبل خارج می‌کند. با این تصمیم، او و خانواده‌اش دچار دردسرهایی می‌شوند که داستان اصلی فیلم را شکل می‌دهند.
همچون فیلم‌های چکمه،‌ کیسه‌ی برنج، تیک.تاک و... کارگردان این بار نیز به سراغ نابازیگرها رفته است و بازیگران خردسال خود را از مدرسه‌های شمال کشور انتخاب کرده است. امیرحسام رضایی، شیوا فرهادی دو بازیگری بودند که در نخستین اکران فیلم در جشنواره‌ی کودک شامگاه یازدهم تیر 1396 به مخاطبان معرفی شدند. این معرفی در حالی صورت گرفت که در نخستین اکران، بلیت‌های این فیلم به طور کامل فروش رفت و استقبال کودکان اصفهانی و خانواده‌هایشان، تیتر اصلی روز چهارم جشنواره شد.
ابوالفضل مرادی 11 ساله مقیم اصفهان است. او با پایان این اکران نقطه قوت اثر را روایت رابطه‌ی حیوان و انسان دانست. او گفت: «رابطه‌ی عاطفی اسب و پسر بچه برای من بسیار جالب بود. به نظرم چنین سوژه‌ای می‌تواند برای خیلی‌ها جالب باشد.»
امیرحسین مرادی برادر کوچک‌تر ابوالفضل، پنج ساله است. اتفاق مهمی که در ذهن او شکل گرفته حضور اسب در فیلم و ابعاد هیجانی اثر است که با سرکشی و شجاعت اسب همراه است. او می گوید: «بهترین بخش فیلم جایی بود که آدم بدجنس به اسب شلیک می‌کرد اما هیچ بلایی سر اسب نیامد و او توانست شجاع باشد و فرار کند.»
فاطمه شمس همراه فرزندان خود به تماشای این فیلم نشسته بود: «تدوین و کادربندی کار را دوست داشتم. اما از نظر موضوعی گمان می‌کنم کمی به سمت کلیشه رفت. در واقع نابینا شدن پسر را به عنوان یک جزء دوست نداشتم، البته این را هم بگویم وقتی این بخش از داستان در کنار دیگر جزییات قرار می‌گرفت، کلیت قابل قبولی ارایه می‌شد.»
این تنوع نگاه در مخاطبان تاییدی بر گفته‌ی محمد میرکیانی، قائم‌مقام شبکه‌ی کودک و نویسنده‌ی نام آشنای کودک و نوجوان است. وی با استقبال از حضور دوباره‌ی کانون در عرصه تولید فیلم، این حضور را قدمی ارزشمند می‌داند. با این حال او تاکید کرد: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل سابقه‌ی طولانی در تولید محصولات فکری و فرهنگی؛ امکانات، ‌لوازم و توانمندی‌هایی دارد که مهم‌ترین آن‌ها ایجاد ارتباط با نسل‌‌ها و فرهنگ‌های مختلف در حوزه‌ی کودک و نوجوان است.»
داور سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ادامه داد: «کانون، هم در عرصه تولید کتاب، تولید تئاتر و اسباب‌بازی و... پیشتاز بوده و هست. اما جای برگزاری جشنواره‌ی فیلم در میان فعالیت‌های آن خالی است. کانون جشنواره‌های دوره‌ای زیادی را مثل جشنواره قصه‌گویی، جشنواره‌ی کتاب و مطبوعات برگزار می‌کند. اما در کنار همه‌ی این‌ها امکان و ظرفیت دارد که جشنواره فیلم را برگزار کند چرا که بسیاری از آثار برجسته در این عرصه از سوی کانون بوده است که همگی توانسته‌اند با مخاطبان متعدد با سلایق گوناگون ارتباط برقرار کنند.»
میرکیانی تاکید می‌کند: «سینمای کودک ما نیازمند ارایه‌ی آثار رئال به دنیاست. چون اعتبار سینمایی با این دست آثار فراهم می‌شود. به همین دلیل شروع فعالیت‌های مجدد کانون در این زمینه سبب امیدواری است.»
کودک دیگری که در این اکران حضور داشت، از تجربه‌ی فوق‌العاده‌اش، یعنی اولین حضور در جشنواره‌ی فیلم‌های کودکان و نوجوانان صحبت کرد. شراره رضایی 10 ساله گفت: «من اولین بار است که فیلم‌های جشنواره را می‌بینم. «پایان رویاها» سومین فیلمی بود که دیدم. باید بگویم فیلم احساسی و قشنگی بود و نسبت به بقیه‌ی فیلم‌ها بیش‌تر دوستش داشتم. در ضمن مفهوم خوبی داشت.»
وقتی از او درباره‌ی این مفهوم سوال می‌کنیم، پاسخ می‌دهد: «شخصیت اصلی فیلم با پنهان کردن یک اشتباه باعث شد اتفاق‌های وحشتناک بیشتری بیفتد. در حالی که می‌توانست همان اول جلوی چنین چیزی را بگیرد. به نظرم سازندگان فیلم خیلی خوب توانسته بودند این معنی را برسانند.»
در این میان احمد اکبرپور نویسنده‌ی کودک و نوجوان و تهیه کننده درباره‌ی ضرورت بازگشت دوباره‌ی کانون به فضای سینما سخن گفت: «کانون از سالیان دور با دو مقوله شناخته می‌شده است، یکی کتاب و دیگری فیلم. با دور شدن کانون از فضای سینما، فیلم کودک و نوجوان زمین خورده است و روال فیلم‌سازی متوقف شده است؛ یکی از دلایل این امر عدم ارتباط کارگردان‌ها با نویسندگان کودک و نوجوان است که سبب ضعف بزرگی شده است که در جشنواره شاهدش هستیم: ضعف فیلم‌نامه»
نویسنده‌ی کتاب «لحظه‌های سکسکه» از مجموعه رمان نوجوان امروز ادامه داد: «در چنین اوضاعی تعامل بین نویسنده و کارگردان بسیار مهم است و جایی که پیش‌تر توانسته بود این تعامل را ایجاد کند کانون است. باید گفت فیلم‌نامه‌های قوی یکی از دلایل موفقیت آثار کانون در سال‌های دور بود هم‌اینک هم تنها جایی که می‌تواند اثر مناسب را در اختیار کارگردانان بگذارد کانون است. البته عکس این قضیه نیز وجود دارد، نویسندگان ما نیز رابطه‌ای با کارگردانان ایجاد نمی‌کنند که این نیز قابل پی‌گیری است.»
در پایان اکران این فیلم ساحل همتی آخرین مخاطبی بود که درباره‌ی این اثر سخن گفت. همتی مادری است که یک فرزند خود را از دست داده است. او با شخصیت مادر این فیلم همذات‌پنداری کرد و گفت: «فیلم یک جمله‌ی طلایی داشت: دنیای واقعی با دنیایی که دوست داری فرق داره. به نظرم تنها به خاطر همین جمله و مفهومی که منتقل کرده است باید به آقای طالبی جایزه داد، مثل فیلم‌های گذشته‌شان.»
قرار است چهارشنبه 14 تیر بار دیگر این فیلم در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان اکران شود. این اکران در بخش مسابقه‌ی ایران ساعت 20:15 در پردیس سینما چهارباغ اصفهان خواهد بود. این درحالی است که هفته‌ی گذشته این فیلم به عنوان نامزد جایزه بهترین فیلم بلند کودک آسیا پاسیفیک معرفی شده است.