کد خبر: 269625
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
سه فیلم کانون «بر بال فرشته‌ها» نشستند

با رونمایی از نخستین مجموعه لوح فشرده‌ی فیلم‌های برگزیده کودک و نوجوان، مخاطبان می‌توانند به تماشای فیلم‌های «خانه‌ی دوست کجاست؟»، «دونده» و «باشو،‌ غریبه‌ی کوچک» بنشینند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون مجموعه «بر بال فرشته‌ها» مجموعه منتخب فیلم‌های سینمایی کودک و نوجوان است که از سوی موسسه‌ی رسانه‌های تصویری در 30 لوح فشرده آماده‌ی انتشار شده است.
قرار است از این مجموعه در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رونمایی شود. در این میان نام سه اثر ماندگار از سه کارگردان به‌نام سینمای ایران نیز به چشم می‌‌خورد که تهیه کنندگی آن را کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بر عهده داشته است.
«خانه‌ی دوست کجاست؟» نخستین بار در سال 1365 به نویسندگی و کارگردانی عباس کیارستمی اکران شد. این اثر در همان سال برنده جایزه ویژه هیئت داوران و لوح زرین جشنواره فیلم فجر شد. جایزه گریفون برنزی و مدال طلای شهر جشنواره فیلم جیفونی، جام نقره‌ای و جایزه ویژه جشنواره فیلم ریمینی، جایزه سینه کید جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان آمستردام، بخش کوچکی از دست‌آوردهای این فیلم بودند. این فیلم روایت یک بچه‌ مدرسه‌ای است که دفتر دوستش را به اشتباه برمی‌دارد؛ بنابراین از خانه بیرون می‌رود تا او را پیدا کند و دفتر را به او پس دهد، اما راهی دشوار و دراز در روبروی او قرار می‌گیرد.
«دونده» یکی دیگر از آثار راه یافته به این فهرست است. امیرو نوجوان تنهایی است که رویایش سفر به آن سوی خلیج فارس است. او بطری‌های خالی، قوطی و چیزهایی از این دست را از میان زباله‌ها جمع می‌کند و می‌فروشد و با واکس زدن کفش خارجیان مقیم آبادان، زندگی می‌گذراند. امیرو کم‌کم به کلاس درس شبانه می‌رود و الفبا را یاد می‌گیرد تا اینکه... این اثر ساخته‌ی امیر نادری است و برنده‌ی جوایزی همچون بالن طلایی جشنواره سه قاره نانت، جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم سنگاپور و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان سینه جونیور شده است.
اثر ماندگار بهرام بیضایی نیز بار دیگر به واسطه‌ی «بر بال فرشته‌ها» دیدنی شده است. «باشو غریبه‌ی کوچک» داستان پسربچه‌ای است که در یکی از بمباران‌های جنوب کشور در جریان جنگ ایران و عراق خود را به کامیونی در حال کوچ می‌اندازد و در آن به خواب می‌رود. زمانی که او چشم‌هایش را باز می‌کند کامیون به شمال کشور رسیده است.
این اثر نیز جوایز زیادی را برای سینمای کودک به ارمغان آورده است. جایزه بهترین فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم هنر و تجربه اوبرویلیه فرانسه، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم آدانا ترکیه، دیپلم افتخار منتقدان حرفه‌ای بلژیک، جایزه ویژه جشنواره فیلم پروین اعتصامی بخشی از این دست‌آوردهاست.
گفتنی است که این آثار پس از رونمایی از سوی موسسه‌ی رسانه‌های تصویری در سراسر کشور به فروش خواهند رسید.