همکاری وزارت کشور در برپایی هفته ملی کودک

وزارت کشور جمهوری اسلامی و استانداران سراسر کشور در برپایی برنامه‌های هفته ملی کودک و هماهنگی سازمان‌ها و ارگان‌ها در این زمینه به ویژه در استان‌های مختلف، نقشی اساسی برعهده داشتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نماینده عالی وزارت کشور همه ساله به عنوان یکی از اعضای شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی هفته ملی کودک نقشی مهم ایفا و در عین حال این وزارت‌خانه با ارسال نامه به استانداران سراسر کشور بر اهمیت همکاری و مشارکت استانداری‌ها با سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه کودک تاکید می‌کند.

از سویی دیگر در آستانه آغاز برنامه‌های هفته ملی کودک نیز نشست‌های هماهنگی بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف با مسئولیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همراهی شایسته استانداران سراسر کشور برگزار شد و برخی از استانداران و معاونان آن‌ها هم‌زمان با آغاز این برنامه‌ها با ارسال پیام‌های جداگانه یا حضور در بین کودکان و ملاقات با مسئولان و مدیران کل کانون  بر اهمیت توجه به مسایل کودکان تاکید کردند.   

هفته ملی کودک روز شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ در مسیر تحقق بخشیدن به شعار این هفته یعنی «آینده را باید ساخت» آغاز شد و تا ۱۹ مهر ادامه می یابد.

بخشی از دیدگاه‌های استانداران برخی از استان‌های کشور و معاونان آن‌ها درباره‌ی اهمیت کودکان در ادامه آمده است:

استاندار مازندران؛ کودکان و نوجوانان امروز، زنان و مردان فردایند

احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران با ارسال پیامی، هفته ملی و روز جهانی کودک را گرامی داشت. در بخشی از پیام این استاندار آمده است که؛ «به یاد داشته باشیم که جوامع برای رسیدن به توسعه‌ی پایدار نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت هستند و این برنامه می‌بایست از سوی افرادی از چند نسل اجرا شود تا مسیر رشد و تعالی با موفقیت طی شود. کودکان و نوجوانان امروز مردان و زنانی اند که در آینده‌ای نه چندان دور سکان‌دار امور اجرایی و اجتماعی کشور خود خواهند بود.»

استاندار فارس؛ هر کودکی نشانی از خداست

استاندار فارس هم پیامی به مناسبت هفته ملی کودک فرستاد و هم با مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و تعدادی از کودکان و نوجوانان عضو کانون دیدار کرد. در بخشی از پیام عنایت‌الله رحیمی آمده است؛ «... هر کودک، درودی از جانب خدا به خداست؛ تولّد هر کودک، تبریک و مرحبا گفتن به خداست. هر کودک نشانی از خداست. هر کودکی با این پیام به دنیا می‌آید که؛ خداوند هنوز از بشر نا امید نشده است...»

استاندار فارس در دیدارش با کانونی‌ها از خودسازی گفت: اگر قرار است کشوری توسعه‌یافته داشته باشیم و آن را در جهان الگو قرار دهیم، باید از خودسازی آغاز کنیم. شخصیت، اندیشه و پایه‌های فکری هر انسانی در ایام کودکی رقم می‌خورد.

عنایت‌الله رحیمی به موضوع‌های دیگری همچون اخلاق‌مداری اشاره کرد، اینکه اخلاق‌مداری حلقه مفقوده زندگی اجتماعی امروز ماست و باید مورد توجه نهادهای متولی قرار بگیرد. به نظر او کودکان باید بیاموزند که نظرات مخالف را بشنوند و برای همه افراد حتی مخالفان خود حق حیات قائل باشند.

معاون استاندار لرستان؛ کودکی کردن را از کودکان‌مان نگیریم

محمود ثمینی معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان در آغاز هفته ملی کودک دیداری با محمدجواد محمدی مدیرکل کانون استان داشت. البته در این دیدار مسئولان دیگری هم حضور داشتند از ناهید پرویزپور دبیر کنوانسیون حقوق کودکان و مدیرکل امور بانوان در قالب کارگروه تخصصی کودک تا زهرا توکلی مدیرکل بهزیستی و علی آشتاب مدیرکل کار و رفاه اجتماعی لرستان. نشستی که حضور بالای مسئولان رده‌بالای استانی از توجه آنان به موضوع «کودک» خبر می‌دهد.

طبیعی است که در این جلسه همه حرف‌ها و خواسته‌های مسئولان هم به سمت کودکان می‌رود، مثلاً دبیرکنوانسیون حقوق کودکان در لرستان از دستگاه‌های مختلف خواست که حقوق کودکان را جدی بگیرند و تلاش کنند این حقوق برای همه کودکان محقق شود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در این نشست گزارشی از فعالیت‌های کانون در طول هفته ملی کودک به مسئولان داد و تاکید کرد: برجسته‌سازی اهمیت دوران کودکی از همه ابعاد و همکاری تمام نهادهایی که متولی کودک هستند، منجر به ایجاد فضای با نشاط برای کودکان می‌شود.

اما معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان، کودکان را آینده‌سازان جامعه دانست و گفت: حواس‌مان باشد که کودکی کردن را از کودکان‌مان نگیریم و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این قشر به درستی رشد کنند تا برای پذیرفتن مسئولیت در جامعه آماده شوند. فراموش نکنیم که ذهن کودک مانند سنگ صیقل یافته است، هرآنچه روی آن حک شود تا ابد باقی می‌ماند.

مدیرکل اجتماعی سیستان و بلوچستان؛ ریشه‌ موفقیت یا عدم موفقیت در کودکی است

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان با تبریک هفته ملی کودک بر اهمیت دوران کودکی تاکید کرد. او گفت: بخش زیادی از موفقیت یا عدم موفقیت ما، شکل‌گیری شخصیت و نوع نگرش‌مان نسبت به دیگران، ریشه در دوران کودکی و نوجوانی دارد.

محمد میهنی هفته ملی کودک را بهانه‌ای برای اطلاع‌رسانی در مورد کودکان و حقوق آنان به افراد جامعه دانست و گفت: در این راه همه‌ی دستگاه‌ها باید تلاش کنند تا این احساس در کودکان شکل بگیرد که بزرگ‌ترها به آنان اهمیت می‌دهند.

معاون استاندار ایلام؛ کودکان قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند

معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام و رئیس ستاد گرامیداشت هفته ملی کودک در نشستی که برای برنامه‌ریزی این ستاد برگزار شده بود، گفت: در کشور ما قشر کودک آسیب پذیر است و هر چه برنامه‌ریزی‌های ما به سمت آموزش مهارت‌های مختلف زندگی پیش برود، آینده بهتری در انتظار کودکان ماست.

محمد نوذری هم به اهمیت احترام گذاشتن به دیدگاه‌های دیگران اشاره کرد و توضیح داد: اگر احترام گذاشتن به نظر و دیدگاه دیگران، ارزش قائل شدن برای انتخاب عمومی افراد را از دوران کودکی  به آن‌ها یاد بدهیم، جامعه ما آینده بهتری خواهد داشت.

مدیرکل اجتماعی گلستان؛ نگذاریم آسیب‌های جامعه بر کودکان تاثیر بگذارد

در استان گلستان هم به مناسبت هفته ملی کودک جلسه‌ای با حضور مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری، مدیرکل کانون، نمایندگان ادارات و سازمان‌های عضو کارگروه هفته ملی کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان برگزار شد.

علی برزمینی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سرمایه‌گذاری برای کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری برای آینده کشور دانست و گفت: در جامعه امروز که بیشتر آسیب‌های اجتماعی آن به زنان و کودکان باز می‌گردد، همه ما در حوزه اجتماعی و فعالیت‌های آن مسئولیت سنگینی بر عهده داریم. باید تلاش کنیم که آسیب‌های جامعه به کودکان و نوجوانان وارد نشود و این‌کار با انجام مناسب و به موقع فعالیت‌ها و آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی میسر خواهد شد.

محبوبه رجب نسب، مدیرکل کانون گلستان کودکی را بنیادی‌ترین بخش زندگی معرفی کرد و تاکید کرد که ایجاد خاطراتی لذت‌بخش برای همه کودکان مهم‌ترین هدف هفته ملی کودک است. در این جلسه نمایندگان دستگاه‌ها هریک از منظری دیدگاه‌های خود را درباره کودک و هفته کودک بیان کردند.

معاون استاندار گیلان؛ دوران کودکی اهمیت بالایی دارد

در استان گیلان هم نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی برنامه‌های هفته ملی و روز جهانی کودک برگزار شد. میزبانی این نشست را اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان برعهده داشت.

معاون اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان تاکید کرد که هفته و روز جهانی کودک باید یادآور نقش ارزشمند کودک برای تمامی افراد جامعه باشد.

اسفندیار ضیائی، مدیرکل کانون گیلان هم با ضروری توصیف‌کردن دوران کودکی، نیازها و خواسته‌های این نسل و اهمیت آگاهی کودکان نسبت به هویت ملی و آموزه‌های اسلامی گفت: هفته ملی و روز جهانی کودک بهترین فرصت برای یادآوری اهمیت دوران کودکی و مسائل مهم پیرامون آن است که همراهی و همکاری دستگاه‌های مختلف می‌تواند به تحقق آن کمک کند.

مدیرکل اجتماعی استان هرمزگان؛ کودکی درون را نکشیم

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان، حسین تیموری هم در کارگروه هفته ملی کودک درباره کودکی صحبت کرد. او گفت: دوران کودکی، دوران بسیار حساس و قابل توجهی است. اگر امروز فردی خلافکار می‌شود، به طور یقین ریشه این بزهکاری‌ها به دوران کودکی‌اش بازمی‌گردد.

حسین تیموری حتی از کودکی درون هم صحبت کرد و تاکید کرد: کودکی درون را نکشیم. زیر بنای فکری یک جامعه سالم داشتن کودکانی بانشاط توام با روان اجتماعی سالم است.

مدیرکل اجتماعی آذربایجان شرقی؛ فعالیت‌ کانون در پرورش اندیشه کودکان مهم است

جلسه هماهنگی برنامه‌های هفته ملی کودک در استان آذربایجان شرقی هم برگزار شد. علی بدرشکوهی،  مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی درباره اهمیت فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در نهادینه کردن تفکر و پرورش اندیشه در کودکان صحبت کرد.

علی بینش، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، با اشاره به شعار امسال هفته ملی کودک «آینده را باید ساخت» درباره برنامه‌ها و انتظارهایی که از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی در این هفته دارند صحبت کرد.

مدیرکل اجتماعی آذربایجان غربی؛ توجه به نیازهای کودکان جلوی آسیب‌ها را می‌گیرد

در استان آذربایجان غربی هم جلسه شورای برنامه‌ریزی هفته ملی کودک برگزار شد. هادی طباطبایی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی درباره کودکان گفت: توجه به نیازهای امروزی کودکان و نوجوانان و برنامه‌ریزی اصولی و اساسی در طول سال برای کودکان و نوجوانان، گامی مؤثر در راستای مقابله با آسیب‌های نوظهوری است که این قشر را تهدید می‌کند.

جواد زاهدی مدیرکل کانون استان هم در این جلسه اهداف و رویکردهای ستاد مرکزی هفته ملی کودک را برای حاضران شرح داد.

مدیرکل اجتماعی چهارمحال و بختیاری؛ ایجاد تعهد بیشتر برای ساختن آینده‌ای بهتر

شهرام مقدس مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری در آیین افتتاح برنامه‌های هفته ملی کودک گفت: ایجاد تعهد بیشتر برای ساختن آینده‌ای بهتر از گذشته، با برنامه‌ریزی، تفکر و در نظر گرفتن مقتضیات زمانی و مکانی صورت می‌گیرد و تصادفی نیست.

او با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی تاکید کرد: باید براساس رویکردهای نوین، علمی، پویا و متناسب با شرایط کنونی جامعه، در راستای اعتلای جامعه اسلامی‌مان گام برداریم. نقش متولیان فرهنگ بسیار مهم است و باید در مقابل فضای مجازی، آموزش‌های تاثیرگذار و پایدار داشته باشند.

کانون مکان مناسبی برای شناسایی و ظهور استعدادهای کودکان و نوجوانان است

محمدرضا پورمحمدی استاندار استان آذربایجان شرقی در دیدار با مدیرکل کانون، دبیران و کودکان به مناسبت هفته ملی کودک گفت: فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید هر روز پررنگ‌تر و باکیفیت‌تر شود.

پورمحمدی افزود: استعدادیابی در کشور ما مورد توجه کافی قرار نگرفته و از افراد مستعد نیز به شکل شایسته استفاده نشده است؛ بنابراین از نهادهایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتظار داریم که در این زمینه، ورود جدی‌تری داشته باشند.

پیام استاندار استان مرکزی به بهانه هفته ملی کودک

سیدعلی آقازاده معتقد است نام‌گذاری 13 تا  19 مهر ماه بعنوان هفته ملی کودک مسؤولیت خطیر همگان را برای بهره‌مندی کودکان از حقوق فطری و انسانی خود بیش از پیش نمایان می‌کند و فرصتی را برای برجسته سازی مفهوم ضرورت توجه به کودکان و نوجوانان  این آینده سازان فردای جامعه فراهم می سازد.

 در بخشی از پیام استاندار استان مرکزی به مناسبت هفته‌ی ملی کودک آمده است: «بی‌شک رشد و بالندگی کودکان روشن‌ترین نشانه توان هر جامعه است و هیچ تلاشی اندیشمندتر از بخشیدن فرداهایی روشن به کودکان وجود ندارد، باتوجه به اهمیت دوران کودکی و حساسیت‌های موجود برای تامین و برآورده کردن نیازهای گسترده فردی، اجتماعی، روانی، بهداشتی و امنیتی کودکان و  ایجاد محیطی سرشار از نشاط، امید و پویایی برای رشد همه جانبه این عزیزان، هم‌افزایی فعالیت‌ دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودک امری است که باید مورد توجه قرار گیرد».

معاون استاندار قزوین از کانون پرورش فکری قدردانی کرد

علی فرخ‌زاد معاون عمرانی استاندار قزوین، با ارسال تقدیرنامه‌ای به مناسبت هفته ملی کودک، از مدیرکل و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین به خاطر فراهم کردن بستر مناسب برای رشد و بالندگی آینده‌ساران میهن قدردانی کرد.

بازدید مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی از کانون

نفیسه نخعی هم‌زمان با روز جهانی کودک از مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیرجند در استان خراسان جنوبی بازدید کرد.

نخعی در حاشیه‌ی این بازدید با اشاره به این‌که خانواده، کانون تربیت کودکان است گفت: : تجربه‌های دوران کودکی زیربنای شخصیت و رفتار اجتماعی کودکان در دوران بزرگ‌سالی است چرا که  کودک در محیط خانواده عواطف مختلفی از جمله مهربانی، محبت، ایثار، گذشت، خشم، کینه و حسادت و... را تجربه می‌کند.

وی افزود: کودکان نیاز به حمایت خانواده دارند و باید به آنان اطمینان داد که برای والدین و اطرافیان مهم هستند، شادی، سلامت، آموزش و موفقیت آنان برای بزرگ‌ترها بسیار ارزشمند است.

پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت روز جهانی کودک

علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی به مناسب هفته ملی و روز جهانی کودک در خصوص اهمیت و جایگاه کودکان پیام دادند.

 در بخشی از این پیام آمده: شعار هفته ملی کودک این است: «آینده را باید ساخت» و همه‌ی ما خوب می‌دانیم که آینده ایران باید با دست‌های کودکان امروز ساخته شود. تلاش می‌کنیم که دست‌های کودکان این سرزمین پر از روشنی و امید و نور باشد تا فردایی زیبا را به ایران عزیز هدیه کنند».

«آرزو می‌کنم امید و ایمان به خدا، نصیب همه کودکان باشد چرا که ایمان، سنگر محکمی است که راه را بر ورود دشمنی ها و کینه ها می بندد و دل را آرامش می‌بخشد».

گفتمان مشترک نوجوانان با مسئولان ارشد استان گلستان

روز ۱۷ مهر ۱۳۹۸ بیش از ۲۰۰ نفر از نوجوانان با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی، مدیرکل امور اجتماعی و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، معاون فرهنگی دادگستری و مدیرکل آموزش و پرورش گلستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این نشست عبدالرضا چراغعلی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان از  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان تنها نهاد تخصصی حوزه کودک و نوجوان نام‌ برد که وظیفه کشف و پرورش استعدادهای بچه‌ها را که سرمایه اصلی جامعه‌اند به دوش می‌کشد.

در ادامه این نشست نوجوانان با مطرح کردن پرسش‌هایی در زمینه‌ی موضوع‌های آموزشی و حقوق کودک و نوجوان، حضور زنان و دختران در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، فضای مجازی و حدود استفاده از آن، امنیت در جامعه، کنکور و آسیب‌های ناشی از آن، اشتغال و تربیت نوجوان کارآفرین، پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی، دفاع مقدس و موضوع‌های مرتبط با عدالت فرهنگی، دغدغه‌های را مطرح کردند و مسئولان هر یک در حوزه ماموریت کاری خود  به آن‌هاپاسخ دادند.

برنامه‌های هفته ملی کودک در سال ۱۳۹۸ روزهای ۱۳ تا ۱۹ مهر در تهران و سراسر کشور از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «آینده را باید ساخت» و با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف برگزار می‌شود.

این خبر کامل می‌شود...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =