بازی، هسته‌ای برای حفظ اجتماع است

مایکل روگا طراح و مدیر خلاقیت و نوآوری شرکت مطرح آلمانی رونزبرگر در نشستی تخصصی که به‌صورت مجازی برگزار شد به انتقال تجارب خود در زمینه طراحی و نوآوری در عرصه بازی و اسباب‌بازی پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روگا در ابتدای نشست، شرکت رونزبرگر و فعالیت‌های آن را معرفی کرد و سپس درباره مبحث مهم نوآوری و تأثیر آن در موفقیت برندهای شاخص جهان در عرصه بازی و اسباب‌بازی گفت‌وگو کرد.
مایکل روگا مدیر خلاقیت و نوآوری در شرکت رونزبرگر آلمان درباره تاریخچه ۱۳۰ ساله این شرکت توضیح داد و گفت سال گذشته با توجه به شرایط پاندمی کرونا فروش سرگرمی و اسباب‌بازی در بازارهای اروپا و آمریکا چندین برابر شده و این خود نشان دهنده این نکته است که انسان‌ها در زمان دشواری، مشکلات و سختی‌ها دور هم جمع می‌شوند و بازی می‌کنند. بازی در واقع یک هسته برای حفظ اجتماع انسان‌ها است.
او از سال ۱۹۸۹ در رسانه‌های مختلف به‌عنوان طراح یا مدیر (از تهیه برنامه‌های تلویزیونی تا طراحی برنامه برای رسانه‌های دیجیتالی و تلفن‌های همراه و سرگرمی) فعالیت کرده است.
روگا که عاشق تغییر است و همواره در فعالیت‌های خود به دنبال یادگیری و کشف حوزه‌های جدید است. در ادامه نیز گفت: «اگر شغل من تکراری و بدون تغییر باشد من قطعا استعفا خواهم داد. اما اکثر مردم از تغییر می‌ترسند و از آن فرار می‌کنند نوآوری نیز از تغییر حاصل می‌شود. پس ما اگر پذیرای تغییر نباشیم نوآوری نیز نخواهیم داشت.»
در ادامه این نشست، مدیر خلاقیت و نوآوری شرکت رونزبرگر درباره مفاهیم نوآوری صحبت کرد. روگا مفاهیم موجود از نوآوری را متغیر و متفاوت دانست و اشاره کرد که معمولا نوآوری را بخشی از فناوری‌ها، هنر و حتی طراحی می‌دانند، اما نوآوری لزوما زیر مجموعه دسته خاصی نیست. نوآوری مانند یک اسب تک شاخ، پر از جادو و خلاقیت است. اغلب ممکن است افراد طرح‌های نوآورانه شما را درک نکنند و دلایلی مانند گران‌قیمت بودن، به‌صرفه نبودن و غیرقابل انجام بودن را برای رد طرح شما بیان کنند.
در ادامه روگا درباره گذشته نوآوری به این نکته اشاره کرد که در دهه ۵۰ میلادی چیزی به اسم نوآوری وجود نداشت، فقط ساختن و خلق کردن یا خلاقیت مطرح بود. در گذشته شرکت‌ها پر از مدیران مرد مسن بود که فقط حرف خودشان را قبول داشتند و به دیگران دستور می‌دادند. در آن زمان مشتری نیز فقط به فکر فروش بیشتر محصولات خود بود و برایش خلاقانه یا نوآورانه بودن طرح‌ها مهم نبود. نکته‌ای که روگا در صحبت‌های خود به آن اشاره کرد بحث تأثیر همسر کارفرمایان در نتیجه نهایی کار بود. او اشاره کرد در گذشته کارفرمایان دانشی برای تشخیص طرح خوب از بد نداشتند و در بیشتر موارد با همسران خود طرح را به اشتراک می‌گذاشتند و تصمیم‌های غیرعلمی می‌گرفتند.
او افزود: اما امروزه بحث نوآوری کاملا دگرگون شده و شرکت‌های موفق گروه‌هایی خلاق با افرادی با توانمندی‌های مختلف دارند. میانگین سنی این افراد ۲۵ سال است و همه به‌صورت مشترک ایده‌پردازی و تصمیم‌گیری می‌کنند. امروزه روش‌ها و تکنیک‌های متعددی برای خلق طرح‌های نوآورانه وجود دارد و شرکت‌ها برای حل مسائل مختلف از روش‌های متعدد استفاده می‌کنند. اما نوآوری در کجای این دنیای پر از تکنیک و روش قرار می‌گیرد؟ روگا در پاسخ به این سوال گفت: «شرکت رونزبرگر سالانه ۳۰۰ محصول جدید روانه بازارهای بین‌المللی می‌کند و همه آن‌ها هم خلاقانه هستند و هم نوآورانه. اما این بازار است که تعیین می‌کند کدام محصولات برای سال آینده در بازار باقی خواهند ماند».
روگا در ادامه صحبت‌های خود گفت؛ رونزبرگر در حال حاضر از روش‌های ترکیبی برای رسیدن به نوآوری استفاده می‌کند اما نکته خیلی مهم‌تر مخاطب‌پژوهی است به این معنی که قبل از شروع طراحی از مردم بپرسیم که در زندگی خود چه مشکلات و دغدغه‌هایی دارند و به نظر آن‌ها مسائل را به چه شکل باید حل کرد. مشاهده مردم و نحوه زندگی آن‌ها چیزهای زیادی به ما می‌آموزد و در طراحی تأثیر بسیاری دارد.
در ادامه نشست مایکل روگا اشاره کرد که در آینده نوآوری از اطلاعات و زمینه به دست خواهد آمد. به این معنی که در آینده هر چه‌قدر اطلاعات بیشتری از مخاطب، جامعه و... داشته باشیم طرح ما در بازار موفق‌تر عمل خواهد کرد. مدیر خلاقیت و نوآوری رونزبرگر برای تحلیل اینکه آیا یک محصول از کتاب گرفته تا بازی رومیزی و اسباب‌بازی شاخص‌های نوآوری را دارد یا نه، یک مثلث ترسیم می‌کند که در مرکز آن مخاطب گروه هدف قرار دارد و اضلاع آن جدید بودن، آشنا بودن و جادویی بودن است. هر زمان که خواستید جوانب نوآوری یک محصول را بررسی کنید آن را با این مثلث تحلیل کنید.
در بخش پایانی نشست مایکل روگا به پاسخ سوال‌های شرکت‌کنندگان و ایده‌پردازان جوان حاضر جلسه پرداخت. روگا در پاسخ به سوال یکی از ایده‌پردازان که پرسیده بود «کشورهای نوپا در عرصه طراحی و تولید سرگرمی مدام خود را با برندهای مطرح خارجی مقایسه و سعی می‌کنند همگام با آن‌ها طراحی کنند. نظر شما در این باره چیست؟» گفت: مقایسه خود با برندهای قدیمی و مطرح بازار بسیار کار اشتباهی است و به سادگی می‌گویم که این کار را نکنید! زیرا مقایسه می‌تواند منجر به کپی شود و دیگر شما طرح خلاقانه و نوآورانه‌ای نخواهید داشت. پس بر قابلیت‌های خود تکیه کنید و قبل از هر کاری گروه مخاطب خود را از تمام جوانب بررسی کنید. در پاسخ به سوالی دیگر درباره نحوه پیش‌بینی موفقیت طرح‌هایی که هنوز وارد بازار نشده‌اند، مایکل روگا پاسخ داد: «پیش از ورود یک محصول به بازار ما با متخصصان بازار و فروش خود در اقصا نقاط جهان مشورت می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم ظرفیت‌های خود در قبال فروش محصول را به ما اعلام کنند. سپس با توجه به اطلاعات به دست آمده شمارگان تولید و قیمت مصرف‌کننده آن محصول را تعیین می‌کنیم».
در این نشست که روز شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ به همت اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حضور شماری از طراحان و ایده‌پردازان اسباب‌بازی از شهرهای مختلف کشور برگزار شد، آیدین‌مهدی‌زاده دبیر چهارمین رویداد ایده‌آزاد اسباب‌بازی بر اهمیت برگزاری چنین نشست‌های تأکید کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =