کد خبر: 308527
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
کودک کتاب‌خوان انسانی ژرف‌نگر خواهد شد

کودک کتاب‌خوان و کودکی که با کتاب مانوس نیست شاید در خردسالی تفاوت چندانی نشان ندهند ولی کتاب‌خوان‌ها در نهایت در بزرگ‌سالی انسان‌هایی سطحی نیستند و می‌توانند در موضوع‌های مختلف عمیق و ژرف‌نگر شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، منصوره مصطفی‌زاده؛ کارشناس کتاب کودک با اشاره به وجود رسانه‌های متنوع و دسترسی به این منابع، بیان کرد: کار والدین امروز سخت‌تر از والدین نسل‌های گذشته است و برای برقرار کردن ارتباط بین کودکان و کتاب، شرایط سخت‌تری وجود دارد.
وی افزود: رسانه‌ها در مسابقه‌ای که در سرعت و تولید محتوای رنگی دارند، تلاش می‌کنند محتوایی متنوع ارائه دهند و کتاب به‌نوعی نقطه مقابل این رقابت قرار گرفته است، درواقع کتاب فراخوانی است که شما را دعوت می‌کند تابلوی ایستادن، نگاه کردن و فکر کردن را بهتر ببینید و درک کنید؛ دقیقا آن چیزی که رسانه‌های الان خلاف آن تلاش و عمل می‌کنند. بنابراین در چنین شرایطی یک رقابت نابرابر شکل گرفته است.
مصطفی‌زاده ادامه داد: به‌نحوی کتاب تبدیل به یکی از روزنه‌هایی شده است که می‌تواند در این مسابقه بچه‌ها را یک لحظه آرام و با آن‌ها فکر کردن، تامل کردن و آرامش داشتن در زندگی را تمرین کند. موارد دیگری مانند طبیعت هم وجود دارد که همین کار را می‌کند اما کودکان درحال حاضر در رابطه با طبیعت هم محدود شده‌اند. بنابراین وقتی در چنین شرایطی گیر افتاده‌ایم، کتاب همان اندکی‌ست که باید آن را حفظ کنیم و هرطور شده تلاش کنیم تا کودکان بتوانند از این فرصت استفاده کنند.
این کارشناس کتاب کودک به بهانه نام‌گذاری ۲۰ مهر ۱۴۰۰ به عنوان روز کودک، کتاب، هنر و ادبیات در روزشمار هفته ملی کودک، درباره راهکارهای علاقه‌مند کردن و تشویق کودکان به کتاب‌خوانی گفت: کلیشه‌ای‌ترین جوابش این است که بگویم خودتان کتابخوان باشید تا کودکانتان کتابخوان شوند. ولی من می‌خواهم یک قدم به عقب‌تر بروم و بگویم خودتان کتاب دوست و آگاه باشید و بدانید که این کتاب چقدر مزیت دارد. من اگر بدانم مثلا فلان غذا یا دارو برای کودک من چه فوایدی دارد، دیگر لازم نیست یک نفر بیاید و به من بگوید به کودکت حتما این دارو یا غذا را بده. بلکه در ذهن خودم می‌دانم که فرزند من برای رشد کردن به این غذا نیاز دارد، در نتیجه همه تلاشم را می‌کنم که با تامین این منبع غذایی عادتش را در خانه ایجاد و او را تشویق  به خوردن کنم. درواقع همه راهکارها را می‌دانم به شرط این‌که آن احساس نیاز را دریافت کنم.
وی ادامه داد: در مورد کتاب هم وقتی احساس نیاز کردم و فهمیدم که کتاب چقدر می‌تواند از لابه‌لای این رقابت سریع رسانه‌ها، کودک من را نجات دهد و چه‌اندازه می‌تواند او را از سطحی بودن بیرون بکشد و به تفکر او عمق دهد، آن موقع خودم بدون این که لازم باشد کسی فشار آورد تلاش می‌کنم و کودکم را کتاب‌دوست بار می‌آورم.
این نویسنده کتاب کودک با بیان این‌که در آمار جهانی، فروش کتاب در دوران کرونا افزایش داشته اظهار کرد: در ایران آمار مشخصی نداریم از این که فروش کتاب چه تغییری کرده است. ولی می‌دانم که آمار جهانی این بوده که در دوران قرنطینه فروش کتاب و به‌خصوص فروش کتاب الکترونیک رشد زیادی داشته و آدمها در این دوران به این رو آورده‌اند که کمتر کتاب فروشی بروند و از کتاب الکترونیک استفاده کنند. اما به دلایل اثرات جسمی و رشد کودکان، کتاب الکترونیک را برای سنین خردسال و کودک پیشنهاد نمی‌کنیم و برای نوجوان به بالا پیشنهاد می‌شود. ولی برای بچه‌های کوچک‌تر، خود کتاب هم در جهان در این دوران رشد فروش داشته است.
وی افزود: تصور من این است که در ایران هم همین اتفاق افتاده است. من به واسطه اینکه در یک کتاب‌فروشی ویژه کودک و نوجوان کار می‌کنم و می‌دانم مثلا نوع گرایشی که والدین قبلا داشتند به چه شکل بوده، حدس می‌زنم که اینجا هم والدین به‌عنوان یک ابزار برای پر کردن اوقات فراغت از کتاب استفاده می‌کنند. بالاخره کودک در خانه و در یک فضای بسته چهاردیواری مانده است، بنابراین حوصله‌اش سر می‌رود. در این شرایط کتاب ابزار خیلی خوبی‌ست برای اینکه اوقات فراغتش را پر کند. اتفاقا شاید کودکی که تا قبل از این، همه وقتش با کلاس بیرون یا مدرسه رفتن پر شده بود، اصلا کتاب خواندن جزو گزینه‌هایش قرار نمی‌گرفت؛ ولی الان به‌اندازه‌ای اوقات فراغتش بیشتر شده که بالاخره جایی هم به کتاب اختصاص پیدا می‌کند.
مصطفی زاده در پایان خاطرنشان کرد: کودک کتابخوان و کودکی که با کتاب مانوس نیست شاید در بچگی تفاوت چندانی نشان ندهند ولی در نهایت در بزرگسالی آن آدمهایی که سطحی نیستند و می‌توانند در موضوع‌های مختلف عمیق شوند و یا در حوزه‌ای (فرهنگی، علمی و...) پیشرفت کنند و متخصص باشند حتما آن کتابخوان‌ها هستند. کسی که کتابخوان نباشد شانسی برای اینکه از مرحله سطحی جامعه یک قدم جلوتر برود ندارد.
روز ۲۰ مهر ۱۴۰۰ به عنوان روز کودک، کتاب، هنر و ادبیات در روزشمار هفته ملی کودک از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر سازمان‌های فعال در این حوزه نام‌گذاری شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =