قصه‌های خوب، بچه‌های خوب تربیت می‌کند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: قصه‌های خوب، بچه‌های خوب تربیت می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی علی‌اکبرزاده با بیان این مطلب عنوان کرد: روز بسیار خوبی است زیرا در کنار هم هستیم تا پرونده این رویداد را با معرفی برگزیدگان ببندیم. ما با این جشنواره و به بهانه آن، بنیان‌های قصه‌گویی را در کشور تقویت می‌کنیم. قصه‌گویی یک فرهنگ است و از دیرباز با ما بوده و خواهد بود. نباید قصه‌گویی را از بین ببریم چراکه همه قصه شنیدن و گفتن را دوست داریم، ما نیازمند مشارکت و همراهی بخش‌های مختلف فرهنگی کشور هستیم و باید قصه‌گویی را تقویت کنیم.

وی افزود: قصه‌گویی هم جزوی از مهارت‌های زندگی است، کسی که می‌تواند قصه خوبی بگوید، پدر و مادر خوب و سخنران خوبی است پس وظیفه ماست که مهارت قصه‌گویی را در کودکان و نوجوانان و البته والدین تقویت کنیم. اگر کودکان و والدین از قصه و قصه‌گویی دور نباشند، این امر بنیان‌های خانواده را تحکیم می‌کند. چقدر زیباست وقتی والدین برای بچه‌های خود قصه می‌گویند و ارتباط عاطفی آنها بهتر می‌شود. قصه به عنوان یک ابزار در خدمت آموزش است و اگر می‌خواهیم مفهومی را به دیگران بیان کنیم به طوری که آن را درک کنند، در زندگی آن را به کار ببرند و یادگیری عمیق صورت بگیرد، قصه یکی از مهم‌ترین ابزارهای یادگیری است.

به گفته وی، شخصیت کودک با قصه‌های خوب و با قهرمانان آن ساخته می‌شود پس نباید از قصه‌های خوب برای کودکان غافل شویم.

علی‌اکبرزاده در ادامه گفت: قصه‌های خوب، بچه‌های خوب تربیت می‌کنند، قصه گفتن، قصه شنیدن و مطالعه قصه باعث می‌شود به کتابخوانی رو بیاوریم، همچنین از این طریق می‌توانیم به ترویج کتاب و کتابخوانی کمک کنیم.‌ اگر می‌خواهیم جامعه به سمت تحکیم بنیان‌های انسانی و دینی سوق داده شود، نباید از اسطوره‌های دینی و ملی در قصه غافل شویم. باید در این عرصه قهرمانان ملی را به کودکان و نوجوانان بشناسانیم. وقتی قصه می‌شنویم تصاویر در ذهن ما ساخته می‌شود، قصه یک فیلم نیست که همه یکسان آن را ببیند، بلکه هر فرد آن را به صورت جداگانه در ذهن خود تجسم می‌کند و همین آغاز خلاقیت است. این رویداد را امروز با معرفی برگزیدگان به پایان خواهیم رساند، اما در همین روز پرونده دوره بعدی را باز خواهیم کرد و امیدوارم سال بعد شرایط جامعه بهتر از امروز باشد تا به صورت حضوری بتوانیم از مهمانان پذیرایی کنیم.

بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون روز ۳۰ آذر همزمان با شب یلدا با معرفی برگزیدگان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =