مطالعه اساس همبستگی اجتماعی است/ کتاب دغدغه رسانه‌ها نیست

حامد علامتی گفت: میزان همبستگی اجتماعی، فهم عمومی و ایجاد گفتمان اجتماعی بین افراد یک جامعه، به میزان مطالعه و کتابخوانی آنها بستگی دارد.

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ضمن تاکید بر اهمیت هفته کتاب و فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: بحث کتاب و کتاب‌خوانی و موضوع مطالعه در رشد فرهنگی کشور یک شاخصه‌ بسیار مهم است؛ در این زمینه هفته کتاب یک نماد و نشانه است که ما به اهمیت این موضوع بپردازیم. برگزاری پویش‌های ملی، استانی و حتی در سطح روستاها موجب توجه بیشتر به این مقوله می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در هفته کتاب برنامه‌های متنوع و متعددی طراحی و اجرا می‌شود، ادامه داد: اصلی‌ترین هدف از برگزاری فعالیت‌های گسترده در هفته کتاب، یادآوری این نکته است که مطالعه و کتابخوانی می‌تواند تاثیر بسیاری در رشد فرهنگ عموم مردم داشته و زمینه‌ساز امید و نشاط در جامعه باشد.

علامتی با تاکید بر اینکه اهتمام دستگاه‌های فرهنگی به امر کتاب و کتابخوانی باید به‌گونه‌ای باشد که بر اثر آن مردم تمام روزهای سال را روز کتاب و کتابخوانی بدانند، گفت: روزهای هفته کتاب تنها یک بازه‌ زمانی برای یادآوری است؛ این مناسبت به افراد مختلف و ما مسئولان و آحاد جامعه تلنگر می‌زند تا کتابخوانی را ارجمند بدانیم. در کنار این مناسبت حتماً باید بسترهای لازم برای حضور مردم در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها فراهم شود.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از سخنان خود به شعار «آینده خواندنی است» اشاره کرد و ادامه داد: این شعار یک انتخاب بجا و درست است و واقعاً اگر ما در جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال آینده‌ای روشن با چشم‌اندازهای بلند در سطح جهان هستیم، باید از همین امروز مطالعه و کتاب و کتاب‌خوانی را جدی بگیریم و این جدی‌گرفتن در عمل دارای چشم‌انداز و برنامه مدون باشد.

او در پاسخ به اینکه هفته کتاب چگونه می‌تواند موجب همبستگی اجتماعی بیشتر شود، گفت: هر قدر سطح سواد و دانش که طبیعتاً از طریق مطالعه و کتاب‌خوانی محقق می‌شود، در بین آحاد ملت بالا باشد، طبیعتاً در همبستگی اجتماعی و فهم عمومی و ایجاد گفتمان اجتماعی موثرتر خواهد بود؛ طبیعی است که پایه و اساس ارتقاء همبستگی اجتماعی کتاب است.

علامتی با بیان اینکه در رسانه‌ها هنوز موضوع کتاب و کتاب‌خوانی به عنوان مسئله‌ اصلی و دغدغه‌ای مهم تلقی نمی‌شود، ادامه داد: همان‌طور که یک موضوع اقتصادی و معضل اجتماعی می‌تواند در اخبار رسانه‌های مختلف در صفحه‌ اصلی اخبار قرار گیرد؛ باید اخبار کتاب نیز در ایام مختلف سال تیتر اول رسانه‌ها قرار گیرد. جدی گرفتن کتاب در میان قشر نخبگانی باعث می‌شود عموم مردم نیز به کتاب توجه کنند؛ البته ما هنوز نتوانسته‌ایم اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در زندگی را در رسانه منعکس کنیم و این یک ضعف فراگیر است.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم آبان‌ماه آغاز به کار کرد و تا سی‌ام آبان‌ماه ۱۴۰۲ به کار خود ادامه می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =