تئاتر کودک باید به یک ارزش تبدیل شود

نشست تخصصی «بررسی نقش رسانه در توسعه و ترویج تئاتر کودک و نوجوان» عصر دوشنبه (10تیر) همزمان با برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد. حمیدرضا مدقق در این نشست تاکید کرد: باید تئاتر کودک در جامعه به یک ارزش تبدیل شود تا در رسانه‌ها جایگاه خود را پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این نشست با حضور حمیدرضا مدقق، منتقد و کارشناس رسانه، بهزاد صدیقی، منتقد و کارشناس تئاتر، منوچهر اکبرلو، پژوهشگر تئاتر و مجید امرایی، دبیر بازار تئاتر کودک و نوجوان در سالن کنفرانس مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.
در ابتدای این نشست، بهزاد صدیقی با اشاره به گلایه هنرمندان و مراکز فعال در حوزه تئاتر کودک و نوجوان از کم توجهی رسانه‌های خبری، گفت: با وجود رشد روز افزون رسانه‌های خبری به ویژه در فضای مجازی، هنوز رسانه‌ای که به صورت تخصصی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت کند، وجود ندارد که این می‌تواند ناشی از کمبودهای این هنر نیز باشد.
حمیدرضا مدقق نیز در ابتدای صحبت‌های خود درباره مفهوم توسعه صحبت کرد و گفت: آنچه در تعریف توسعه فرهنگی از سوی یونسکو آمده خارج کردن فرهنگ از گروه نخبگان و توسعه آن در میان عموم جامعه است.
وی افزود: تمامی وسایل ارتباط جمعی را می‌توانیم رسانه بدانیم که همگی آن‌ها در کنار وسایل مدرن ارتباطی از جمله فضای مجازی، در توسعه نقش دارند و هیچ تعریفی از توسعه را اعم از توسعه فرهنگی، اجتماعی، انسانی و اقتصادی نمی‌توانید بیابید که برای رسانه نقشی را در نظر نگرفته باشد.
این منتقد با طرح پرسشی مبنی بر این که رسانه چگونه می‌تواند سبب توسعه تئاتر شود، اظهار داشت: به نظر من در پاسخ به این پرسش باید پرسش دیگری مطرح کرد که آیا جامعه، تئاتر کودک و نوجوان را باور دارد که رسانه‌ها نقش توسعه و تقویتی را برای این هنر بازی کنند؟ تصور می‌کنم پیش از هر چیز توسعه تئاتر کودک و نوجوان نیاز به سیاست‌گذاری قدرتمند دارد تا با پویایی این هنر شاهد جذب رسانه‌ها نیز باشیم.
وی معتقد است، رسانه‌ها بازتاب‌دهنده ارزش‌های فرهنگی جامعه هستند و ابتدا باید تئاتر کودک در جامعه به یک ارزش تبدیل شود تا در رسانه‌ها جایگاه خود را پیدا کند.
در ادامه این نشست، منوچهر اکبرلو، به طور مشخص درباره رسانه تلویزیون صحبت کرد و با تاکید بر جذابیت تلویزیون برای کودکان و نوجوانان مواردی چون تازگی، تنوع، عادت، لذت و هیجان، دور هم بودن، گریز از مشکلات، دوری از نظم روزانه زندگی، شادی، همه‌گیر بودن را از عوامل جذابیت این رسانه برشمرد.
این نویسنده معتقد است، هنرمندان تئاتر می‌توانند از برخی ویژگی‌های تلویزیون که سبب جذب کودکان می‌شود در تولید آثار خود بهره گیرند.
مجید امرایی، دبیر بازار تئاتر کودک و نوجوان نیز در این نشست توضیح داد: اگر هنر و هنرمند را فرستنده و مخاطب را گیرنده بدانیم در این میان، حلقه واسطی برای ارتباط لازم است که در حال حاضر یا عملکردی ندارد و یا ضعیف عمل می‌کند. متاسفانه رسانه‌های خبری اگر با تولید کننده اثر هنری ارتباط خوبی داشته باشند، اخبار مورد نظر را به صورت کامل پوشش می‌دهند و اگر ارتباط خوبی نداشت، اصلا هیچ خبری را منتشر نمی‌کنند.
وی افزود: برای نمونه رسانه‌ای که مخاطبان ملی دارد به بازار تئاتر کودک و نوجوان آمده به جای نگاه حرفه‌ای به برگزاری این رویداد و هدف آن، به موسیقی پخش شده از سالن توجه کرده است. متاسفانه ما در هر حوزه‌ای عادت به افراط داریم و فکر می‌کنیم رسانه‌ها نیز درگیر این افراط هستند.
به گفته امرایی، بازار تئاتر کودک و نوجوان به عنوان نخستین تجربه خود از سوی رسانه‌های مختلف خبری نیاز به تشویق و دلگرمی دارد و نخستین تجربه جای نقد و بررسی و آسیب شناسی نیست.
وی افزود: رسانه های خبری نباید با یک رویداد نوپا هم چون جشنواره‌ای با تجربه بیست و چند ساله برخورد کنند.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» تا 12 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.