کد خبر: 219540
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۸
تغییر کلید نوشتن، نمایش‌نامه است

اویسن اولزبرگ براگر، نماینده اسیتژ کشور نروژ، در کارگاه تخصصی «بسط و نوشتن نمایش‌نامه برای کودکان و نوجوانان» که دوشنبه (10تیر) هم‌زمان با بازار تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد، بر اهمیت تغییر به منظور جلب مخاطب تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نگارخانه، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون ، میزبان اویسن اولزبرگ براگر، کارگردان تئاتر بود تا در کارگاه تخصصی «بسط و نوشتن نمایش‌نامه برای کودکان و نوجوانان» در مورد عناصر اصلی نمایش‌نامه و چگونگی درگیر کردن مخاطب با اجرا برای علاقه‌مندان سخن بگوید.
«اولزبرگ براگر» با تاکید بر اهمیت «عمل نمایشی» گفت: در بیشتر نمایش‌هایی که در چند روز اخیر دیدم، فقدان عمل نمایشی مشهود است، عروسک گردانان یا بازیگران به صورت نیم دایره روی صحنه جمع می‌شوند و با هم گفت و گو دارند. در حالی که برای جلب توجه مخاطب کودک و حتی مخاطب بزرگ‌سال لازم است از حرکت و اعمال نمایشی چون رقص و آتش‌بازی در اجرا استفاده کرد.
وی در ادامه، با معرفی کتاب «داستان» نوشته «رابرت مک کی» به حاضران به منظور آشنایی با عناصر نوشتن توضیح داد:  تغییر، شروع کننده داستان است. ما باید دست به خلق داستان‌هایی بزنیم که پیام‌های پیچیده و عمیق‌تر انسانی را در خود دارند. هر چیزی در داستان بر پایه تغییر می‌چرخد و در واقع تغییر کلید نوشتن نمایش‌نامه است.
این کارگردان تئاتر افزود: قرار دادن شخصیت اصلی داستان در موقعیتی که باید بین خوبی و بدی انتخاب کند، جذابیتی ندارد چراکه همه می‌دانیم که او سراغ خوبی می‌رود. باید شخصیت اصلی را بر سر دوراهی قرار دهیم؛ انتخاب بین دو عمل خوب که با هم امکان پذیر نیست یا انتخاب بین بد و بدتر، یعنی چیزی که همه ما در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم. پیشرفت داستان از طریق فاصله انداختن نیز از دیگر تکنیک‌های کاربردی برای پیش‌بردن داستان و جلب توجه مخاطب است.
اولزبرگ براگر در این کارگاه برای فهم بهتر تکنیک‌های مطرح شده، از شرکت کنندگان خواست با تشکیل گروه های چند نفره، طرح نمایش نامه‌ای را مطرح کرده و پیرامون انتخاب بر سر دو راهی شخصیت اصلی داستان و پیشرفت داستان از طریق فاصله انداختن تصمیم بگیرند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند تا ایرادات و نقاط ضف آن برطرف شود.
این کارگاه تخصصی با استقبال زیاد کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان، بازیگران، عروسک گردانان و نویسندگان این حوزه مواجه شد.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» تا 12 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.