حضور نوجوانان در کتاب‌خانه‌های کانون کم‌رنگ است

یک مربی فرهنگی گفت که تعداد نوجوانان در کتاب‌خانه‌های کانون یک‌سوم تعداد کودکان است، بنابراین نوجوانان حضوری کم‌رنگ دارند.

بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان، در نشست کتاب و کتاب‌خوانی کودک و نوجوان، شرایط کنونی و چشم‌انداز آینده، بهنوش بساک کاظمی، مربی و قصه‌گوی نمونه‌ی کشور با بیان این‌که دوران نوجوانی با بحران و سردرگمی برای پیدا کردن هویت و شخصیت اجتماعی شروع می‌شود، خاطرنشان کرد: این دوران باید توسط مربی و نویسنده رمزگشایی شود. متاسفانه به این مساله توجه نمی‌شود و اکثر کتاب‌های کتاب‌خانه‌ها توسط نویسنده‌هایی نوشته شده که نتوانسته‌اند فضای نوجوانان را رمزگشایی کنند. مربیان نیز با نزدیک شدن به نوجوان می‌توانند او را جذب و به فضایش وارد شوند.
بساک کاظمی به کمبود داستان‌های مذهبی خوب اشاره کرد و گفت که کتاب‌های مذهبی فعلی، به دلیل کیفیت پایین، مخاطب کافی ندارد.
این قصه‌گوی نمونه‌ی کشور اظهار داشت: از اهداف کانون ترویج کتاب‌خوانی است، اما در همین زمینه، کمبود منابع کار مربی را دشوار می‌کند. هم‌چنین در شرایط فعلی، کتاب‌های ترجمه مورد استقبال کودکان و نوجوانان و به خصوص نوجوانان قرار می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: امروزه مطالعه‌ی کتاب مساله‌ای جدی است که باید در مورد آن تحقیق و پژوهش کرد تا مطالعه‌‌ی شاد و لذت‌بخشی برای بچه‌ها داشته باشیم و لذت مطالعه در آن‌ها پایدار و به بخشی از زندگی تبدیل شود.
بساک کاظمی با اشاره به این‌که در فضای کانون با دو بخش کودک و نوجوان مواجه هستیم، گفت:کودکان بیشتر از کارهای کانون استقبال می‌کنند و مربیان نیز در این حوزه تخصصی‌تر هستند. اما مربی نوجوان تخصصی کم داریم، و در این حوزه باید مربی متخصص تربیت کنیم. چراکه علاقه‌مند کردن نوجوانان به مطالعه و در اختیار قرار دادن منابع ناب به آن‌ها، بسیار مهم است.
این مربی، فضای کتاب‌خوانی را به شکل داخل میوه‌ی انار تشبیه کرد و اظهارداشت: بسیاری از فضاهای کانون می‌خواهند کتاب‌خوانی را ترویج کنند، اما پرده‌هایی مانع ارتباط این بخش‌ها با یک‌دیگر می‌شود.
بساک کاظمی در ادامه گفت: باید درخصوص فضای ذهنی کودک و نوجوان و مربی نیازسنجی صورت گیرد. بیشتر مراکز کانون خارج از استانداردهای اصلی آن است که باید به این امر توجه شود و فضای مستقل کودک و نوجوان درنظر گرفته شود.
وی درخصوص مربی متخصص نوجوان اظهارداشت: مربی متخصص نوجوان کم داریم و با شناخت جنسیتی باید برنامه‌ریزی صحیح برای تربیت متخصص انجام شود. فضای کودکانه‌ی کانون، نوجوانان را از حضور در کانون باز می‌دارد.
بساک کاظمی به این‌که آموزش‌های کانون باید برای مربی کاربردی باشد، اشاره کرد و گفت: بینش مربی باید رشد پیدا کند تا بتواند در فضای امن و آرام کتاب‌خانه و مراکز کانون، عضو را به غایت برساند. برای بروز خلاقیت نیاز به آرامش، تفکر و مطالعه وجود دارد.
وی افزود: باید به صورت خودجوش مطالعه کنیم و ایده‌های خلاق برای بچه‌ها داشته باشیم. هم‌چنین به نوجوانان زندگی شاد با ارایه‌ی تغذیه شاد هدیه بدهیم.
بساک کاظمی در ادامه گفت که بچه‌ها دوست دارند به نیازهایشان توجه کنیم؛ پس ابتدا باید رمزگشایی صورت بگیرد تا نیازها مشخص شود.
وی خاطرنشان کرد که از خود بچه‌ها می‌توان برای کتاب‌خوان کردن بچه‌های دیگر استفاده کرد.
این صحبت‌ها در نشستی عنوان شد که در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان با حضور جمعی از مدیران و نویسندگان برپا شده بود.
این جشنواره روزهای 18 تا 24 بهمن 1393 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار شد.