جشنواره، به تنهایی نقشی در رسیدن کتاب به مخاطب ندارد

یکی از مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید جشنواره‌هایی که در حوزه کتاب کودک برگزار می‌شود، به دلیل نداشتن تداوم فعالیت‌ها و اهداف، سهم چندانی در رفع نیاز مخاطبان اصلی کتاب ندارد.

عبدالرضا صمدی، مدیرکل کانون استان خراسان جنوبی، که خود نیز در حوزه‌ی ادبیات داستانی، کتاب‌هایی خلق و منتشر کرده، با اشاره به این‌که اهمیت برگزاری جشنواره‌های کتاب در استمرارشان است، در حاشیه‌‌ی هفدهمین جشنواره‌ و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان می‌گوید که مشکل اصلی در بخش معرفی، توزیع و ایجاد امکان دست‌رسی آسان کودکان و نوجوانان به عنوان مخاطبان اصلی کتاب است که متاسفانه این مساله در محیط‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان از جمله خانواده، مدرسه و مراکز فرهنگی‌هنری چندان پررنگ نیست و رفع آن به طور قطع نیاز به برنامه‌ریزی‌های مهم‌تری دارد.
صمدی تاکید دارد بعد از پایان این جشنواره که به صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شود باید برای توزیع و رسیدن کتاب‌های مناسب به مخاطب اعتبار بیشتری در نظر گرفته شود. او می‌گوید: به عنوان یک علاقه‌مند، احساس می‌کنم که جشنواره‌ها در رسیدن کتاب به دست مخاطب نقش چندانی ندارند، هرچند که برای دست‌اندرکاران ادبیات کودک و نوجوان، اهل قلم و... مناسب اند.
این نویسنده‌ی داستان‌های کودک، اعتقاد دارد که اگر قرار است این جشنواره‌ها تاثیری داشته باشند باید در توزیع و معرفی کتاب در نقاط مختلف کشور قوی‌تر عمل کنیم و برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری داشته باشیم تا جشنواره فقط برای دست‌اندرکاران نباشد و بتواند نیاز مخاطب اصلی را هم که کودکان و نوجوانان هستند، برطرف کند.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در ادامه به نقش مهم رسانه‌ها در تبلیغ و ترویج کتاب اشاره می‌کند و می‌افزاید: به نظر می‌رسد رسانه‌ها آن‌قدر که لازم بود در این حوزه کار نکرده‌اند. بخشی از این مساله ناشی از نگاهی است که در کل جامعه‌ی ما به کتاب کودک و نوجوان وجود دارد. ما کتاب به خصوص کتاب کودک را جزو نیازهای دست چندم می‌دانیم و همین نگاه در بخش سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هم حاکم است و طبیعی است که رسانه هم به تبع این نگاه، کم‌تر در این حوزه فعالیت کرده و اگر هم برنامه‌هایی بوده حول و حوش جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها مانده است؛ یعنی در فضا و در طول برگزاری جشنواره پخش شده و پس از آن کم‌رنگ شده است.
او در حوزه‌ی رسانه تاکید دارد که اگر قرار است اتفاق خوبی در زمینه‌ی تولید و عرضه‌ی کتاب بیفتد، رسانه‌ها باید در معرفی و انتشار محتوای کلی مربوط اقدام جدی کنند.