کتاب‌خانه‌‌ها را تقویت کنیم

مدیر کتاب‌خانه‌ی مرجع کانون پرورش فکری معتقد است که مربیان کانون، کتاب‌دار هستند و مراکز فرهنگی‌هنری کانون را هم به طور قطع باید "کتاب‌خانه"‌ بدانیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وحید طوفانی اصل تاکید کرد که هنوز جای تابلوهای روی دیوار مراکز کانون نوشته‌هایی قدیمی وجود دارد که روی آن‌ها نوشته است «کتاب‌خانه». این نام‌گذاری‌های امروزی همه‌چیز را به هم ریخته، چراکه امروز ما در دنیا مربی نداریم، تسهیل‌گر داریم. یعنی شما افرادی هستید که بین کتاب و کودک ایستاده‌اید.
این مدیر فرهنگی در نشست بررسی وضعیت کتاب کودک و نوجوان و چشم‌انداز آینده‌ی آن گفت: کانون تقریبا با 100 کتاب‌خانه در سال 57 رسیده است به وضعیت امروز که بیش از 900 کتاب‌خانه دارد، در انواع مختلف ثابت سیار شهری، سیار روستایی و... من خودم از 7- 8 سالگی عضو کانون بوده‌ام، ماخیلی بیشتر از بچه‌های امروزی از این مراکز تاثیر گرفتیم.
طوفانی ساخت چنین کتاب‌خانه‌هایی توسط کانون را برای کودکان کشورمان مثبت ارزیابی کرد و افزود: کودکان این کشور خوش‌شانس هستند که یک دستگاه دولتی به طور کاملا انحصاری و مستقل، هزار کتاب‌خانه برای آن‌ها ساخته است. چنین چیزی تقریبا در دنیا وجود ندارد.
او هم‌چنین ادامه داد که شهرهای کوچک و شهرستان‌های ایران به خاطر سیاست‌های اولیه‌ی کانون، از لحاظ دارابودن مرکز فرهنگی‌هنری و کتاب‌خانه‌ی کانون‌ وضعیت بهتری دارند و در آن‌جا کتاب‌های بیشتری در دسترس کودکان قرار دارد. درحالی‌که در همه‌ی کشورها کسانی که در طبقه پایین قرار دارند و  از لحاظ مالی وضعیت مناسبی ندارند، دسترسی سخت‌تری به کتاب دارند. در ایران به لطف کانون وضعیت بهتری برای این قشر وجود دارد و کتاب در دسترس همه‌ی بچه‌هاست.
او ساختمان‌های کانون را نیز از لحاظ معماری قدیمی دانست و افزود: در زمینه‌ی معماری، موسسان کانون یکی از فاکتورهای اصلی کار را در زمینه‌ی معماری  و اثر آن دیدند و ساختمان‌ها را به این شکل ساختند. اما ما این معماری را با مدل‌های روز ارتقا نداده‌ایم و مدل‌های دیروز را هم از بین برده‌ایم. به طور کل معماری کتاب‌خانه‌های امروز ما شرایط خوبی ندارد.
مدیر کتاب‌خانه‌ی مرجع کانون در خصوص نقش خانواده‌ها در کانون گفت: هنوز ورود خانواده‌ها به کتاب‌خانه‌های ما کمی سخت است، درحالی‌که همه‌ی دوستان کتاب‌دار و مربیان کانون می‌دانند چه‌طور با خانواده‌ها صحبت کنند، و باید برای این موضوع فکری داشته باشیم.
این مدیر معتقد است که کتاب نخواندن، مادران از کتاب‌نخواندن فرزندان  بدتر است.
وی بخش‌های مختلف کانون را نیز مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: باید آموزش‌های کتاب‌داران ما به‌روز باشد و مجله در کتاب‌خانه‌های کانون بیشتر شود. چرا که مجله برای کسانی که سخت‌خوان هستند و از خواندن فراری‌اند راحت‌ترین ابزار جذب است، چون کوتاه و سریع است و هر هفته یا دو هفته یکبار نو می‌شود.
او البته تاکید کرد که شرایط فعلی را برای کودکان‌مان خیلی بد نمی‌داند؛ به یک دلیل انسانی، و آن هم حضور کتاب‌داران زحمتکش‌ کانون است. نتیجه‌ی کار آن‌ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با کم‌ترین مزایا در کتاب‌خانه‌ها بسیار درخشان است و اصلا قابل مقایسه نیست. هنوز هم هستند کسانی که با شرایط امروزی کار داوطلبانه می‌کنند.
وی در رابطه با بخش پژوهش کانون نیز عنوان کرد: تجربه‌های خیلی خوبی در زمینه‌ی ادبیات کودک و نوجوان در دنیا شده است ما باید سراغ فن‌آوری برویم. ما باید به شدت در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی کتاب بر اساس فن‌آوری‌های تازه کار بکنیم.
وی در خصوص برخورد با فن‌آوری نیز گفت: در این خصوص نگاه‌های بدبینانه‌ای وجود دارد. بیشتر محققین و کتاب‌داران ما وقتی صحبت می‌کنند فن‌آوری را رقیب می‌دانند  و شروع می‌کنند  به مقاومت. این نگاه ما را به بی‌راه می‌برد. یعنی بچه‌ها می‌مانند که کتاب بخوانند یا با کامپیوتر بازی کنند؟ ما قبول داریم که تعداد واژگانی که می‌تواند از تلویزیون بیاموزد اصلا قابل مقایسه نیست با واژگان موجود در کتاب.
او واژه‌ی جدیدی به نام مدافعان کتاب را وارد ادبیات این حوزه کرد و افزود: سوال این‌جاست که ما کجا باید از کتاب دفاع کنیم؟ کسی که کارش کتاب‌داری است می‌تواند روی صندلی دندان‌پزشکی، در حال تماشای تلویزیون در خانه، در تاکسی و... کتاب‌های جدید را معرفی کند و از آن دفاع کند.
این نشست که با بحث از سوی حاضران در حوزه‌های مختلف مربوط به کتاب‌خانه‌های کودکان همراه بود، به دبیری حسین بکایی و با حضور علی‌اصغر سیدآبادی، رضا خاکی‌نژاد و بهنوش بساک کاظمی و طوفانی در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان برگزار شد.
هفدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان روز 24 بهمن 1393 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران به کار خود پایان داد.