بازتاب کتاب در رسانه‌ها، تضمین کتاب‌خوانی

مترجم آثار نظری در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، اقتصاد پویا و تخصیص بودجه‌ی لازم را نیاز امروز کتاب کودک و نوجوان می‌داند و تاکید دارد که تا زمانی که بی‌برنامگی و بی‌توجهی به فرهنگ و عدم بهره‌گیری از توان جمعی و کارشناسان آگاه وجود داشته باشند، نمی‌توان آینده‌ی مطلوبی را در حوزه‌ی فرهنگ متصور شد.

به گزارش ادار‌ه‌کل  روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرام اقبال‌زاده مترجم و منتقد ادبیات کودک و نوجوان معتقد است آینده‌ی کیفی کتاب کودک و نوجوان در گرو حل مسایل اقتصادی است: با توجه به این‌که مدت‌هاست صنعت نشر با افت بی‌سابقه‌ی تیراژ روبه‌رو شده و این فاجعه با برخی سومدیریت‌ها در سال‌های گذشته به اوج خود رسیده، نمی‌توان توقع داشت که این موضوع به زودی قابل حل باشد.
این نویسنده در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان، در همین حال تاکید دارد که باید درنظر گرفت در شرایط مطلوب هم فرهنگ و هنر کم‌ترین سهم بودجه را داشته است.
اقبال‌زاده که خود به عنوان مشاور و کارشناس کتاب کودک در چند نشر خصوصی فعال است، می‌گوید که آینده‌ی کتاب کودک و نوجوان به مدیریت و برنامه و بودجه و تخصیص بهینه‌ی منابع بستگی دارد: بهره‌گیری از خردملی و مشارکت نهادهای مدنی و بخش خصوصی در کنار دولت بسیار مهم است و ضروری است که ما مشکلی اساسی یعنی بی‌برنامه‌گی و بی‌توجهی به فرهنگ و عدم بهره‌گیری از توان کارشناسان ورزیده را حل کنیم.
درحاشیه‌ی برگزاری هفدهمین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در خیابان حجاب تهران، این مترجم اشاره‌ای نیز به شعار امسال جشنواره یعنی گسترش کتاب‌خوانی دارد. وی نقش رسانه‌ها در ترویج این امر را بسیار مهم می‌خواند: رسانه‌ها حلقه‌ی پیوند بین اهل فرهنگ و مردم‌اند؛ از روزنامه‌ها گرفته تا صدا و سیما و حتی رسانه‌های مجازی. اکنون به جز چند نشریه‌ی کم‌شمار و کم‌مخاطب، روزنامه‌ها و نشریات کم‌تر به کتاب به ویژه کتاب کودک می‌پردازند.
او تصریح دارد که رسانه‌ها در تبلیغ کتاب و کتاب‌خوانی موثرند اما فعلا انگار یک نگاه تنگ‌نظرانه و انحصاری به رسانه وجود دارد که بایستی در چگونگی بازتاب کتاب در رسانه‌ها تاملی صورت بگیرد.
هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان درحالی برگزار می‌شود که نمایشگاه تخصصی آن با حضور 47 ناشر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خیابان حجاب تهران از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر پذیرای خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان است.
در این جشنواره و نمایشگاه، علاوه بر عرضه‌ی با تخفیف کتاب، بخش‌های دیگری مانند نمایش فیلم و انیمیشن و اجرای تئاتر نیز تدارک دیده شده است.