بخش عاطفی نوشته‌هاتان را جدی‌تر بگیرید

رودابه حمزه‌ای گفت: شعر کودک به معنی آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد، پس از انقلاب شروع شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این شاعر در نشستی که با موضوع بررسی اوضاع کتاب کودک و نوجوان و چشم‌انداز آینده‌ی آن در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کانون برگزار شد، ابتدا سیر تاریخی ادبیات خصوصا شعر کودک و نوجوان را بررسی کرده و در نگاهی اجمالی به پیشینه‌ی شعر و ادبیات کشور، زمان تولد شعر برای این گروه سنی را همزمان با انقلاب اسلامی دانست.
وی در ادامه رویکردها و روند موضوعی شعر و داستان در دهه‌های شصت و هفتاد را مورد تحلیل قرار داد و گفت که این ادبیات، آن‌طور که باید با فضای ذهنی مخاطبان واقعی ما هم‌خوانی نداشته است: به هر دلیلی از جمله سیاست‌ها و خط مشی‌ها و خط قرمزهای موجود در ادبیات آن دوران، ما و پیش‌کسوتان ما به عنوان پرچمداران ادبیات کودک و نوجوان موفق عمل نکردیم و نوجوانانی که حاصل پرورش از طریق کتاب‌های ما بودند به خوبی پرورش نیافتند.
این شاعر دلیل عدم موفقیت شاعران کودک را در چند دهه‌ی گذشته شرایط خاص اجتماعی دانست و افزود: من معتقدم که هیچ کدام از نویسندگان و شاعران ما به دنبال سیاه‌نویسی و غمگین‌نویسی نبوده‌اند، اما شرایط اجتماعی روی آثار بسیاری از نویسندگان سایه افکنده است. در نقطه‌ی مقابل آن‌ها آثار بسیار خوبی در حیطه‌ی شعر و داستان هم بود ولی اگر جمع‌بندی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که آثار ما غالبا غمگین بوده است.
وی ابراز امیدواری کرد نسل بعدی نویسنده‌های این حوزه بهتر عمل کنند و ادامه داد: خیلی خوشحالم به خاطر نسلی جدید نویسنده‌هایی که در راه اند، کسانی که سختی‌ها و مشکلاتی که ما داشتیم را ندارند و اتفاقات بیرونی رویشان اثر ندارد.
او اظهار امیدواری کرد که این نسل جدید توجه بیشتری به بخش عاطفی آثارشان داشته باشند، و همان‌طور که در بخش علمی خیلی پرقدرت کار می‌کنند به بخش عاطفی اثر نیز بهتر بپردازند.
رودابه حمزه‌ای هم‌چنین در بخش دیگری از سخنان خود، راهکارهایی برای برون‌رفت ادبیات کودک و نوجوان از شرایط بحرانی پیشنهاد کرد.
تشکیل گروه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO)های فرهنگی در تهران و شهرستان‌ها با هدف اعزام به مدارس در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و معرفی و فروش کتاب‌های خوب از ناشران به مدارس، تشکیل گروه‌های رایزن فرهنگی با هدف اعزام به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی و تشویق مدیران جهت خرید کتاب برای اهدا به فرزندان کارمندان، تعامل بیشتر بین ناشر و مولف در زمینه‌ی پشتیبانی مالی و اسپانسرینگ؛ به شرط این‌که برای تبلیغ فقط از پشت کتاب استفاده شود و شرکت‌های سهامی خاص و عام که محصولات‌شان مختص کودکان است و ضرری هم برای آن‌ها ندارند اجازه‌ی تبلیغ داشته باشند، و تلاش مجدانه در جهت راضی کردن صداوسیما برای پخش رایگان آگهی‌های تبلیغاتی کتاب از جمله‌ی این پیشنهادها بود.
در همین حال، کوتاه کردن دست مافیای توزیع کتاب و راه‌اندازی یک سیستم برای توزیع درست کتاب در داخل و خارج از کشور و  تعامل با آموزش و پرورش در استفاده از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان برای نگارش کتب درسی و قرار گرفتن‌ کیوسک‌های دایمی کتاب‌های ادبی هنری کودک و نوجوان در محله‌ها با هزینه‌ی شهرداری‌های مناطق مختلف، راهکارهایی بود که این نویسنده ارایه داد.
این نشست در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان برگزار شد و در آن، حسین بکایی به عنوان دبیر نشست، و فریدون عموزاده خلیلی، حدیث لزر غلامی و مریم محمدخانی در کنار حمزه‌ای حضور داشتند.