کیفیت بصری زمینه‌ی جهانی شدن کتاب کودک ایران را فراهم می‌کند

تصویرگر برگزیده‌‌ی قلم طلایی بلگراد، می‌گوید که گرافیک و کیفیت بصری کتاب کودک و نوجوان ایران زمینه‌های لازم برای جهانی شدن را دارند به شرط آن‌که مدیران دلسوز برای سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در این امر وارد شوند.

هدا حدادی تصویرگر و نویسنده‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان معتقد است که مقایسه‌ی کیفیت کتاب بصری کودک و نوجوان با سایر کشورهای جهان امری نسبی است، چراکه ایران توانسته در رقابت با بسیاری از کشورها موفق عمل کند؛ اما هم‌چنان ما فاصله‌ی زیادی با کیفیت جهانی داریم و تنها دلیل آن نبود متولیان این امر است؛ در غیر این صورت تصویرگران و گرافیست‌ها در ایران توانسته‌اند قدم‌های موثری را در این امر بردارند و ظرفیت بالایی در بهبود این کیفیت دارند.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این تصویرگر در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان در سخنانی تصریح دارد که ما در میانه‌های راه جهانی شدن قرار گرفته‌ایم و اگر مثل برخی آمارها مثلا آلوده‌ترین شهرها؛ سرانه‌ی مطالعه، سرانه‌ی مصرف شیر و غیره در ته جدول قرار نمی‌گیریم، تنها یک دلیل دارد آن‌هم این است که کسانی بوده‌اند که در تاریخ و فرهنگ معاصر ما به کتاب کودک اهمیت داده‌اند، آن را تعریف کرده‌اند و برای تعریفی که ارایه شده، هزینه کرده‌اند.
نویسنده‌ی رمان «دلقک» برای نوجوانان، معتقد است راه بالا بردن سرانه‌ی مطالعه کیفیت‌بخشی کتاب‌ها نیست؛ بل‌که آن‌چه جامعه‌ی ایران به آن احتیاج دارد فرهنگ‌سازی است و تا زمانی که خانواده‌ها این نیاز فرهنگی را احساس نکنند اقدام به خریداری یا مطالعه‌ی هیچ کتابی نخواهند کرد.
او ادامه می‌دهد که فعالان عرصه‌ی فرهنگ پیش از آن‌که به عموم بیاموزند که کتابی قشنگ است، باید به آن‌ها بیاموزند که کتاب‌خواندن قشنگ است: ابتدا باید احساس نیاز ایجاد شود تا خرید شکل بگیرد. احساس نیاز می‌تواند برآمده از یک فرهنگ باشد. احساس نیاز می‌تواند روانی باشد. نیاز به شنیدن قصه را باید احساس کرد تا به دنبال تهیه‌ی کتاب رفت. در شرایطی هستیم که سوداگران جهانی این احساس نیاز روانی را در جامعه‌ای مثل جامعه‌ی ما که مصرف‌کننده‌ی خوبی است، در قالب تبلت و موبایل و شبکه‌های تلویزیونی تشخیص داده‌اند و محصولات‌شان را به آن سرازیر کرده‌اند.
این هنرمند هشدار می‌دهد که درحالی‌که خانواده و کودک ایرانی نیاز شدیدی به همسو شدن با تبلیغات کانال‌های ماهواره‌ای احساس می‌کند، چه‌طور می‌شود کتاب را هرچند زیبا از لحاظ بصری به این جامعه فروخت؟
او معتقد است که زیبا کردن کتاب‌ها قبل از زیبا کردن فرهنگ و اقتصاد و سیاست هیچ فایده‌ای ندارد و هزینه‌ای بیهوده خواهد بود: تا زمانی که مادران جامعه‌ی ما از پای سریال‌های خارجی برخیزند و پای سریال دیگری ننشینند؛ تا زمانی که کودکان ما یاد نگیرند اشعار تیتراژ این سریال‌ها را زمزمه نکنند و بهترین تفریح خانواده‌ی ایرانی رفتن به فست‌فود نباشد، نمی‌شود کیفیت‌بخشی کتاب‌ها را عامل بالا رفتن سرانه‌ی مطالعه دانست.
او می‌گوید که طی یک جریان فرهنگی خانواده‌ها بایستی جایی برای تفریح داشته باشند که آن جا، می‌تواند یک کتاب‌فروشی شیک و بزرگ و تو در تو باشد. می‌تواند تماشای تصاویر یک کتاب باشد.
امسال در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، نمایشگاهی با حضور 47 ناشر برگزار شده که کتاب‌های این گروه سنی را با تخفیف‌های 20 درصدی به خانواده‌ها و بچه‌ها عرضه می‌کنند. این نمایشگاه در خیابان حجاب تهران از 18 تا 24 بهمن همه‌روزه از 9 صبح تا 7 بعدازظهر دایر است.