خاصیت سرگرم‌کننده بودن کتاب برای بچه‌ها فراموش نشود

نایب رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، سرگرم‌کننده نبودن تالیفات ایرانی را یکی از عوامل دوری کردن کودکان و نوجوانان از مطالعه می‌داند.

محمود برآبادی در حاشیه‌ی هفدهمین دوره از جشنواره‌ و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان کانون، در سخنانی به اقتضائات دنیای جدید اشاره می‌کند و معتقد است که در روزگاری که کتاب درگیر رقابتی دشوار و نابرابر با سایر وسایل سرگرم‌کننده است، نویسندگان نباید فراموش کنند که اثر آن‌ها تنها قرار نیست محتوایی را منتقل کند؛ بلکه کاربرد دوم کتاب یعنی سرگرم‌کننده بودن از ملزومات یک کتاب کودک و نوجوان در تمام کشورهای دنیاست.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این نویسنده‌ی پیشکسوت روی وظایف مولفان در قبال مخاطب نیز تاکید دارد و می‌گوید: برای آن‌که کتاب به جمع کودکان و نوجوانان راه پیدا کند، نویسندگان نیز وظایفی برعهده دارند. بایستی به مضامین نو و فرم‌های بدیع فکر کرد و از تکرار مضامینی که کهنه شده‌اند و تجربه‌هایی که دیگر جواب نمی‌دهند دوری جست.
برآبادی خاطرنشان می‌کند که موضوعات تکراری، یک‌نواخت، خشک و با نگاه تعلیمی که کودکان به شدت از آن رویگردان هستند، جذابیتی برای آن‌ها ندارد. اگر کودکان و نوجوانان در کتاب‌های موجود خواسته‌ها و توقعات خود را نبینند ناچار سراغ وسایل سرگرم‌کننده‌ی دیگر می‌روند. چراکه کتاب علاوه بر بیشتر کردن شناخت مخاطب از جهان و داشتن پیام و محتوا بایستی سرگرم‌کننده باشد.
این داستان‌نویس حوزه‌ی کودک و نوجوان درباره‌ی آینده‌ی کتاب در این عرصه اعتقاد دارد برای آن‌که بتوان به آینده‌ی کتاب کودک و نوجوان امیدوار بود ضروری است که پدید آورندگان کتاب تولیدات خود را با شرایط بسیار دگرگون‌شونده‌ی جامعه و با سلیقه‌ی مشکل‌پسند مخاطب همسو سازند.
او تاکید دارد که اشتباه بزرگی است که انتظار داشته باشیم کودک و نوجوان امروز هم مانند فرد بزرگ‌سال، کتاب را با هر مشقتی به پایان برساند.
امسال در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، نمایشگاهی از آثار 47 ناشر تخصصی به مدت یک‌هفته از 18 تا 24 بهمن در خیابان حجاب تهران، همه‌روزه و در روزهای تعطیل نیز دایر است تا تازه‌ترین کتاب‌ها را به خانواده‌ها و کودکان ایرانی عرضه کند. نمایشگاهی که در آن علاوه بر کتاب، نمایش فیلم و اجرای تئاتر و کارگاه‌های نقاشی دیواری و سفال‌گری و قصه‌گویی نیز دایر است.