مسعود آب‌پرور؛ انیمیشن کارخانه تولید رویا و تخیل است

مسعود آب پرور، کارگردان سینما انیمیشن را «کارخانه تولید رویا و تخیل» می‌داند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی درباره تأثیر هنر انیمیشن در جامعه گفت: انیمیشن عرضه بارور کردن تخیل و محل تجلی تخیل است. اعتقاد من این است که در چند دهه اخیر در واقع  آن‌چه که از زندگی اجتماعی، فردی و خانوادگی ما رخت بربسته همان عنصر خیال است.
وی بیان کرد: یعنی در واقع ما بچه‌های‌مان را در عین واقع بینی تربیت و برایشان قصه هم تعریف می‌کنیم. نسل دیروز به شدت به‌واسطه دو اتفاق جریان اجتماعی بسیار بزرگ یکی انقلاب و دیگری دفاع مقدس، به شدت واقع‌گرا و واقع بین شده‌اند. به همین دلیل اگر قرار باشد برای بچه‌های خودشان قصه‌ای بخوانند ترجیح می‌دهند تا قصه‌های واقع‌بینانه و واقع‌گرایانه بخوانند تا قصه‌ها و افسانه‌ای خیال‌انگیز.
این کارگردان سینما ادامه داد: دلیل اینکه فورستر می‌گوید همان‌قدر تفکر در زندگی انسان‌های بزرگ‌سال اهمیت و جایگاه دارد، تخیل هم همان جایگاه را در نزد بچه‌ها دارد. بسیاری از متفکران حوزه ادبیات معتقدند که اگر در کودکی تخیل بچه‌ها را بسازید مطمئن باشید که تفکر آن‌ها خودبه‌خود ساخته شده است.
وی توضیح داد: بسیاری از روابط علت و معلولی پدیده‌های مربوط به هستی، پدیده‌های هستی شناسانه در دل افسانه‌ها، قصه‌ها، متل‌ها و اسطوره‌های باستانی وجود دارد. ما با انتقال آن‌ها به نسل آینده عملاً نحوه تفکر، ارتباط این جهان به یکدیگر و تاثیرشان بر روی همدیگر را خودبه‌خود به آن‌ها تلقین و منتقل می‌کنیم.
آب‌پرور گفت: انیمیشن ساحت بسیار مناسبی برای تبلور چنین اتفاقی است. یعنی می‌تواند کم کاری که ما در حوزه خانواده، کتاب‌خانه، مدرسه، نهادهای آموزشی و جفایی که به فرزندان‌مان، بچه‌ها و نوجوان‌ها کردیم، جبران کند.
کارگردان «هوش سیاه» و«ساعت 25» افزود: امیدوارم در جشنواره پویانمایی بر بحث لزوم قطعیت خیال انگیزبودن، آثار انیمیشنی دقت شود. بزرگ‌ترین خدمتی که این جشنواره می‌تواند به نسل آینده داشته باشد همین است.
این کارگردان فیلم‌های سینمایی کودکان بیان کرد: مبادرت کردن به ساخت انیمیشن مثل همه کارها و فعالیت‌های بشری که به هنر منتسب می‌شود دو وجه دارد، یکی بحث اندیشه و دیگری تکنیک‌ورزی.
وی توضیح داد: اندیشه، خیال‌ورزی را به  انیمیشن اضافه می‌کند. جوانانی که در این زمینه ورزیده هستند، تعالیم  لازم را دیده‌اند و یا به لحاظ استعداد ذاتی از این ویژگی‌ها برخوردارند، با اندوختن تکنیک‌های روز جهانی می‌توانند در این عرصه وارد شوند.
آب‌پرور گفت: انیمیشن در ایران جای کار بسیاری دارد. می‌توان بسیاری از جوانان خلاق خوش فکر را با پشتوانه جذب این کار کرد تا آثاری بسازند که برای کودکان جذاب باشد.
کارگردان فیلم سینمایی «دره شاپرک‌ها» از انیمیشن به عنوان «کارخانه تولید رویا و تخیل» نام برد.
وی بیان کرد: تخیل ما را از واقعیت دور می‌کند. درحالی‌که تخیل کشف آن چیزی است که پشت واقعیت قرار گرفته است. حقیقت را هیچ وقت با واقع‌بینی نمی‌توانید کشف کنید.
نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 17 تا 21 اسفندماه جاری در دو سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پنج سالن دیگر پذیرای شرکت­کنندگان است.