پایان‌نامه‌ها غافلگیرم کرد

محمدعلی صفورا داور بخش پایان‌نامه و مقالات جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، گفت: طرح مباحث نظری جدی‌تر ملاک اصلی انتخاب پایان‌نامه‌ها برای شرکت در جشنواره است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صفورا در باره ملاک‌های انتخاب پایان‌نامه‌ها افزود: پایان‌نامه‌های نظری بخش مهمی در آموزش پویانمایی به حساب می‌آیند و دانشجویان برای استفاده بخش‌های آموزشی و پژوهشی این تحقیق‌ها را انجام می‌دهند. در داوری، پایان‌نامه‌های نظری مهم این است که جایگاه آکادمیک در متون تحقیقی به کار برده شده و باید از یک روش تحقیق مناسب برخوردار باشد.
این داور در پاسخ به این‌که سطح پایان‌نامه‌ها را چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟ پاسخ داد: پایان‌نامه‌ها دو بخش نظری و عملی را تشکیل می‌دهند و ما به هر دو حوزه احتیاج داریم. به‌ طور شخصی معتقدم ما از مراحل عملی عبور کردیم و نیازمند بحث‌های نظری هستیم. بنابراین پایان‌نامه‌هایی که مباحث نظری جدی‌تری را مطرح کرده باشند، ملاک اصلی انتخابم بود.
وی افزود: اکثر آثار با توجه به جایگاه تحقیقی و پژوهشی در عرصه پویانمایی انتخاب می¬شوند نه مسایل روزآمد. بنابراین مولفه‌های بعدی ما را روزآمد بودن تحقیق‌ها تشکیل می‌دهد.
صفورا ادامه داد: با توجه به تعدد مراکز آموزش پویانمایی شاهد پایان‌نامه‌های کیفی خوبی هستیم. این متون می‌تواند در کلاس آموزش داده شود و در دسترس علاقه‌مندان به پویانمایی قرار گیرد. تنوع موضوعی و توجه به موضوع‌های نظری در شکل ساختارمند خود در این پایان‌نامه‌ها مهم‌ترین ویژگی بود که برای من نوعی غافل‌گیری به‌ وجود آورد.
وی در پاسخ به این پرسش که چقدر مباحث نظری در کارهای عملی برای تولید پویانمایی تأثیرگذار است، افزود: بحث‌های عملی باید متصل به مباحث نظری شود و گاهی موضوع نظری مستقل از موضوع عملی است. این‌که یک خواننده تا چه اندازه از این منابع برای حوزه عملی پویانمایی استفاده می‌کند، اهمیت دارد. این موضوع‌‌ها می‌توانند باعث تغییر در روند تولید و دیدگاه فیلم‌سازان شوند. مشکل ما در تولید پویانمایی این است که نظریه‌ها تبدیل به فیلم نمی‌شود.
گفتنی است، نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 17 تا 21 اسفندماه جاری در دو سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پنج سالن دیگر پذیرای شرکت‌کنندگان است.