فیلم محصول همکاری با متخصصانی از مالزی و فلسطین است

کارگردان «وقت مسابقه» گفت: عدم بازگشت سرمایه دلیل عدم حمایت مالی از انیمیشن است و تا زمانی‌که اوضاع به همین منوال است نمی‌توان انتظار رشد و پیشرفت چشم‌گیری داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امیر ولیخانی ضمن اشاره به این‌که فیلم‌ش با همکاری دو متخصص از مالزی و فلسطین ساخته شده است، گفت: 70درصد «وقت مسابقه» ایرانی است و اگر تمام مراحل توسط خودم انجام می‌شد خروجی بهتری را شاهد بودیم.
وی افزود: داستان با اقتباس از «سفر قهرمان» نوشته شده است؛ در این فیلم سعی شده زندگی کودکی که مشکل اعتماد به نفس دارد، در عین حالی که پدربزرگ او از قهرمانان بوده است، به تصویر کشیده شود.
این انیماتور در ادامه دلیل عدم حمایت مالی از انیمیشن را عدم بازگشت سرمایه دانست و گفت: مدیران و مسوولان اجرایی انیمیشن متخصص این هنر نیستند؛ به همین دلیل نمی‌توانند با نگاه انیمیشن به این هنر نگاه کنند. انیمیشن کاملاً دولتی اداره می‌شود و تا زمانی‌که اوضاع به همین منوال است نمی‌توان انتظار رشد و پیشرفت چشم‌گیری داشت.
وی در ادامه به فروش خوب انیمیشن‌های خارجی در بازار داخلی اشاره کرد و اظهار داشت: بازار فروش محصولات خارجی و بازار کار انیمیشن بسیار مناسب است؛ بسیاری از افراد محصولات خارجی را تهیه و استفاده می‌کنند و حتی در برخی از مواقع این فیلم‌ها را دوبله و به بازار تزریق می‌کنند.
کارگردان «وقت مسابقه» با تأکید بر این‌که در تولید محصولات فرهنگی باید به لحاظ فنی نیز خوب عمل شود، گفت: بسیاری از تولیدات انیمیشن با موضوعیت مذهب و فرهنگ به لحاظ فنی در سطح قابل قبولی نیستند به همین دلیل نتیجه عکس دارند.
ولیخانی با اشاره به این‌که شبکه پویا تلویزیون یک شبکه کاملاً دولتی است که با توجه به محدودیت‌های موجود اداره می‌شود، گفت: بازگشت سرمایه و سوددهی برای تولیدکنندگانی که با نهادهای دولتی کار می‌کنند بی‌معنا است، چرا که این افراد هیچ مسوولیتی در قبال هزینه بر عهده ندارند. به همین دلیل حتی در بسیاری از موارد شاهد تولید آثار بی‌کیفیت هستیم.
وی پیرامون برگزاری جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران تأکید کرد: به دلیل کم بودن تعداد آثار داخلی در مقایسه با آثار ارایه شده خارجی به جشنواره، افزایش تعداد جشنواره‌ها باعث آسیب دیدن کیفیت جشنواره خواهد شد. تنها زمانی باید به افزایش تعداد جشنواره‌ها اندیشید که آثار ارایه شده داخلی چه به لحاظ کمیت و چه به لحاظ کیفیت با آثار خارجی ارایه شده قابل رقابت باشند.
ولیخانی در پایان تأکید کرد: بسیاری از انیمیشن‌ها در مدت کمی تولید می‌شوند، در حالی‌که ساخت انیمیشن خوب به بیشتر از 5 سال زمان نیاز دارد.
گفتنی است؛ نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 17 اسفند آغاز شده است و تا 21 اسفند در هفت سالن ادامه دارد.