جشنواره پویانمایی باید به محفلی علمی تبدیل شود

مشاور عالی مدیرعامل کانون و عضو هیأت انتخاب جشنواره پویانمایی تهران گفت: «جشنواره پویانمایی تهران باید به محفلی علمی برای تبادل داده‌ها تبدیل شود. آن زمان است که می‌توانیم بگوییم جشنواره پویانمایی ایران بلامنازع و بی‌نظیر است.»

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکترمحمدعلی شامانی در مورد آثار شرکت‌کننده در جشنواره امسال گفت: ما عادت کرده‌ایم که فقط آمار بدهیم و سر و صدا به راه بیاندازیم که یک رویداد چه تعداد شرکت‌کننده و چه تعداد بازدیدکننده داشته، اما وقتی می‌پرسیم هدف آن‌ها چیست؟ هیچ وقت هدفی ترسیم نشده و برنامه کلانی دیده نمی‌شود.
وی افزود: از میان جشنواره‌های متعددی که در کشور ما برگزار می‌شود، یکی از جشنواره‌هایی که مرا بسیار خوشحال کرده، جشنواره پویانمایی تهران است، زیرا می‌توان در یک نگاه، تصویری روشن از آن را دید که با جوانی انیمیشن در ایران گره خورده و به خوبی نیز در حال حرکت به جلو است. اما به نظر من جشنواره برای ماندگاری باید از الان به پنجاهمین سال برگزاری‌اش فکرکند. این جشنواره باید به محفلی علمی برای تبادل داده‌ها تبدیل شود. آن زمان است که می‌توانیم بگوییم جشنواره پویانمایی ایران بلامنازع و بی‌نظیر است.
وی در ادامه در مورد میزان حضور و سطح آثار رسیده به جشنواره در این دوره اظهار کرد: جوان‌ها در این دوره مشارکت خوبی داشتند؛ هم دوستانی که در داخل کشور کار انیمیشن انجام می‌دهند و هم انیماتورهای خارجی. این نشان می‌دهد که نگاه ویژه‌ای به جشنواره پویانمایی ما وجود دارد و این رویداد توانسته خودش را به خوبی به دنیا معرفی کند.»
شامانی ادامه داد: در این دوره 74 کشور حضور دارند که در میان آن‌ها هم کسانی دیده می‌شوند که اولین کارشان را ساخته‌اند و هم انیماتورهایی که جوایز بین‌المللی زیادی را دریافت کرده‌اند.
وی تصریح کرد: شاید ما هنوز در تولید انیمیشن با برخی کشورها فاصله زیادی داشته باشیم، ولی همین که یک جشنواره معتبر در دنیا برگزار می‌کنیم و بسیاری از کشورهای صاحب سبک و معتبر جشنواره ما را انتخاب می‌کنند و در آن حضور می‌یابند، نشان‌دهنده این است که در جهان معرفی شده‌ایم و این جای تقدیر دارد از کسانی که در تمام این سال‌ها برای برگزاری این جشنواره زحمت کشیده‌اند و توانسته‌اند معرفی خوبی از جشنواره ارایه دهند.
عضو هیات انتخاب نهمین جشنواره پویانمایی تهران اذعان داشت: کارهایی را که دیدم، فراتر از حد تصور و واقعاً فوق‌العاده بود. صادقانه می‌گویم که فکر نمی‌کردم سطح انیمیشن بچه‌های ما این‌قدر قدرت‌مند و دارای چنین نگاه خلاقانه‌ای باشد. توانمندی‌های انیماتورهای جوان ایرانی، من و تمام اعضای هیات انتخاب را به تحسین واداشت.
وی در پایان بیان کرد: فیلم‌هایی که دیدیم نشان می‌داد که اتفاق‌های خوبی در زمینه انیمیشن در حال رخ دادن است و اهالی این حوزه در سراسر جهان نیز نگاه ویژه‌ای به جشنواره پویانمایی ایران دارند و ایران را به عنوان یک پایگاه خوب انیمیشن می‌شناسند.
نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 17 تا 21 اسفند در دو سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و 5 سالن دیگر برگزار خواهد شد.