مربیان کانون، برترین کتاب‌داران برتر کتاب‌خانه‌های کودک

اولین جشنواره «بر بال‌های سیمرغ» در حالی به کار خود پایان داد که ۱۰ کتاب‌دار برگزیده‌ی کتاب‌خانه‌های کودک و نوجوان با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقدیر شدند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ی‌ ملی ایران با همکاری دیگر ارگان‌ها هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک اقدام به برگزاری اولین جشنواره‌ی بر بال‌های سیمرغ کرد که آیین اختتامیه‌ی این جشنواره شب گذشته در کتاب‌خانه‌ی ملی ایران برگزار شد.
غلامرضا امیرخانی معاونت سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌های کشور، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پروش در این مراسم به ایراد سخنرانی در زمینه‌ی نیازها و امکانات موجود در حوزه‌ی کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌داری پرداختند.
در ابتدای این مراسم امیرخانی به کمبود کتاب‌داران در مدرسه‌ها اشاره و از آموزش و پرورش درخواست کرد تا به این نکته توجه داشته باشد که برای بالا بردن سرانه‌ی مطالعه، ضروری است که دسترسی دانش‌آموزان به کتاب‌ها بیشتر و بهتر شود.
حاجیان‌زاده نیز در سخنرانی خود ضمن اشاره به فعالیت‌های کانون در هفته‌ی ملی کودک به دست‌آوردهای توسعه‌ی مهارت خواندن که همواره هدف اصلی کانون بوده است پرداخت.
او با اشاره به هدف دیگر کانون یعنی ایجاد توانایی و مهارت‌آموزی در کنار دانایی گفت: توسعه‌ی سواد خواندن و موضوع کتاب‌خوانی از اهم مسایلی است که کانون همواره با آن سر و کار دارد. اگرچه فعالیت‌های متنوعی در کانون صورت می‌گیرد اما اساس کار ما بر محور خواندن، و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی بنا شده است. کانون ۹۲۰ مرکز در سراسر ایران دارد که فعالیت هنری، فرهنگی وادبی دارند اما همه‌ی آن‌ها با نام کتاب‌خانه‌های کانون شناخته می‌شوند چراکه محور فعالیت آن‌ها کتاب و کتاب‌خوانی است.
او در ادامه‌ی سخنانش به نقش کتاب‌داران در ترویج این امر اشاره کرد و افزود: ما تلاش کرده‌ایم تا کتاب‌رسانی به کودکان را توسعه دهیم و ۱۲۰ کتاب‌خانه‌ی سیار ما با حضور مربیان و کتاب‌داران توانسته‌اند به دست‌آوردهای خوبی برسند و مربیان با طی کردن مسافت‌های طولانی برای رساندن کتاب به دست کودکان روستایی تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از فعالیت‌های فرهنگی‌هنری کتاب‌خوانی را ترویج کنند.
حاجیان‌زاده در همین حال با تاکید بر لزوم جذاب کردن کتاب‌خوانی به فعالیت‌های مختلف کانون اشاره داشت و یادآور شد: شعرخوانی، نمایش، فیلم‌نامه‌نویسی و... همگی فعالیت‌هایی مرتبط با کتاب است. از طرفی در کانون سعی شده تا کاردستی و نقاشی نیز با تکیه بر یک داستان خلق شود و در این میان بالابردن مهارت‌های اجتماعی را هم در قالب نقد کتاب یا نقل کتاب تعریف کرده‌ایم.
مدیرعامل کانون تصریح کرد که ما معتقدیم در کنار دانایی، توانایی و مهارت‌آموزی ضروری است. نمی‌خواهیم ذهن بچه‌ها انباشته از اطلاعات خام شود. معتقد به سلامت روان و نشاط درونی در گرو یادگیری درست و حرکت به سمت خردورزی و تفکر هستیم.
او با اشاره به دست‌آوردهای توسعه‌ی سواد خواندن گفت: ما تلاش داریم چهار مهارت را در کودکان و نوجوانان پرورش دهیم. اول درک مساله، حل مساله و قدرت تحلیل است. اعضای ما توانسته‌اند مهارت نوشتن را در خود تقویت کنند. در گام سوم آنان به توانایی در بیان رسیده‌اند. از طرفی رشد خلاقیت و نوآوری آنان نیز در گرو مطالعه بوده است.
در ادامه‌ی این مراسم حمیدرضا کفاش با بیان این‌که در دوسال اخیر حرکت‌هایی جهت فعالیت مجدد کتاب‌داران در مدرسه صورت گرفته، کمک و همراهی کتاب‌یاران در مدارس را در طی این سال‌ها بسیار درخشان دانست. او طی آماری رسمی افزایش ۲۰ میلیونی کتاب‌های موجود در مدارس و آموزش معلمان جهت قرائت کتاب و شیوه‌های انس به کتاب را از دیگر قدم‌هایی دانست که دولت تدبیر و امید جهت رفع چالش‌های موجود برداشته است.
در انتهای این مراسم از کتاب‌داران برتر حوزه‌‌ی کودکان کشور تقدیر به عمل آمد. ثریا قزل ایاغ، وحید طوفانی، محسن نظافت، عبدالسلام مشهور، غلامعلی کیومرثی، فرزانه طاهری، ملک چیذری و تابان فرزانه‌پور کتاب‌دارانی بودند که توسط مسوولان مورد تقدیر قرار گرفتند.
در روزهای گذشته و همزمان اولین جشنواره‌ی بر بال‌های سیمرغ در کنار تقدیر از کتاب‌داران حوزه‌ی کودکان، کتاب‌خانه‌ی ملی هر روز پذیرای دانش‌آموزانی در رده‌های سنی مختلف بوده است. دانش‌آموزان پس از آشنایی با فعالیت‌های کتاب‌خانه‌ی ملی، شیوه‌ی صحافی و ترمیم کاغذ را آموختند. همچنین از نقالی، خیمه شب‌بازی و قصه‌گویی‌هایی با موضوع شاهنامه استفاده کردند. در این میان کتاب‌های متعددی از ناشران مختلف با قلم و تصاویر متنوع به نمایش درآمد که موضوع اصلی آن‌ها شاهنامه بود. کودکان و نوجوان علاوه بر تورق این کتاب‌ها امکان خریداری آن‌ها را نیز داشتند.
این برنامه در هفته‌ی ملی کودک نیز ادامه دارد و کتاب‌‌های کانون نیز در این مرکز به نمایش درآمده است.
امسال مربیان کانون و کتاب‌داران کتاب‌خانه‌ی ملی در یک اقدام مشترک کارگاه‌هایی برگزار کردند.