کانونی‌ها، برگزیدگان جشنواره‌ی بین‌المللی نقاشی کودکان بیمار

نخستین جشنواره‌ی بین‌المللی نقاشی کودکان بیمار، در‌حالی به کار خود پایان داد که در بخش گروهی مرکز شماره‌ی دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهاباد رتبه‌ی نخست این جشنواره را به دست آورد.

در مراسم اختتامیه‌ی این رویداد که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه تهران حضور داشتند از پوستر دومین جشنواره که در کشور مجارستان برگزار خواهد شد، نیز رونمایی شد.
به گزارش اداره‌کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، گروه «هنر و سلامت» به عنوان برگزارکننده‌ی اولین «جشنواره‌ی نقاشی کودکان بیمار»، شب گذشته از برگزیدگان ایرانی و خارجی این مسابقه تقدیر کرد. این مسابقه در چهار رده‌ی سنی و در بخش گروهی برگزیدگان خود را شناخت و جوایزی را به آنان اهدا کرد. دوازده نفر از اعضای کانون مهاباد نیز در این برنامه حضور یافتند تا به عنوان برگزیدگان بخش گروهی جوایز خود را دریافت کنند.
جشنواره‌ی بین‌المللی نقاشی کودکان بیمار فرصتی را برای کودکان بیمار فراهم آورد تا تجربه‌ی خود از بستری شدن در بیمارستان و نگاه‌شان به سلامتی را در قالب تصویر به نمایش بگذارند. ۹۰۰ شرکت‌کننده از ۲۶ کشور طی فراخوانی آثار خود را به نخستین جشنواره ارسال کرده بودند که ۲۰۰ اثر انتخابی هم‌اکنون در سی شهر دنیا به نمایش درآمده‌اند.
دکتر سیدحسن قاضی‌زاده ‌هاشمی نیز در این مراسم به ایراد سخنانی پرداخت. وی ضمن تبریک آغاز این حرکت در سطح بین‌المللی آماری از مرگ و میر کودکان در دنیا ارا‌یه داد و سیاست‌گذاری‌های کشورها در کاهش این آمار را خواستار شد. وی گفت: در هر ساعت ۱۷ هزار کودک از دنیا می‌روند. بسیاری از این مرگ‌ها قابل پیش‌گیری هستند. بسیاری از معلولیت‌ها قابل پیش‌گیری هستند و بیماری‌هایی وجوود دارند که قابل درمان اند. اما متاسفانه به دلیل بی‌عدالتی در دنیا ما با این حجم از مرگ و میر روبه‌رو هستیم. همه‌ی ما آرزو داریم که دنیای فردا که دنیای کودکان اموز است انسانی‌تر باشد و بچه‌ها ملاک تصمیم‌گیری‌های سیاستمداران در تمام دنیا باشند.
هاشمی با ابراز خرسندی از کاهش مرگ و میر کودکان در ایران ادامه داد: در طی چند دهه‌ی گذشته تلاش فراوانی شده تا مرگ و میر کودکان در ایران کاهش پیدا کند. در برهه‌ای از زمان نیز کشور ما بالاترین رتبه در کاهش مرگ و میر را داشت. اگرچه ما دیگر در جایگاه قبلی خود نیستیم، اما تمام تلاش‌مان بر این است تا بتوانیم به جایگاه قبلی خود برگردیم.
دکتر علی جعفریان رییس دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه تهران دیگر سخنران این مراسم بود. او هنر را ابزاری جهت تسهیل کار پزشکان دانست: در بسیاری از منابع پزشکی از این حرفه با عنوان هنر و علم پزشکی یاد شده است و باید گفت که بخش هنر در این امر در کنار کار یدی، بسیار پررنگ است. به همین دلیل است که پزشکان باید بتوانند با هنر و مفهوم آن در قالب‌های مختلف ارتباط برقرار کنند.
او ادامه داد: مبنای کار، رابطه‌ی پزشک و بیمار بر اساس اعتماد است. از این‌رو وجود ابزارهایی که در روند کار موثر باشند بسیار مهم است. این ابزار، سیر درمان را بهتر و سریع‌تر می‌کنند و جشنواره‌ی نقاشی کودکان بیمار به عنوان گامی در این جهت این امر را ثابت کرده است.
در انتهای این مراسم از برگزیدگان در سه بخش تقدیر شد و مدال‌های طلا، نقره، برنز و همچنین تندیس جشنواره به آنان تعلق گرفت. در بخش گروهی مدال طلا به دوازده نفر از اعضای کانون اختصاص پیدا کرد.
کوثر قهرمانی، هانا بنفشه، سبا سیدعزیزی، لیلا همه کوسه، نارین فرجی، فریبا جوانمردی و دیلان قهرمان‌پور،  سهیلا جاوید مهر، سمیه همه کوسه، سبا قریشی، سمیرا درویشی و سیران ملال‌زاده اسامی اعضای برگزیده کانون در بخش گروهی این مسابقه است.
دکتر نیما رضایی (دبیر جشنواره)، دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌ هاشمی، دکتر علی جعفریان و سفیر مجارستان این جوایز را به کودکان و نوجوانان اهدا کردند.
قرار است سال آینده این جشنواره در کشور مجارستان برگزار شود.