حضور کودکان روستایی در جشن‌ها

در استان‌های کشور نیز با فرارسیدن هفته‌ی ملی کودک، برنامه‌های متنوعی درحال برگزاری است که نشست با مسوولان و استانداران، جشنواره و جشن‌های فرهنگی و هنری از آن جمله گزارش شده‌اند که حضور در مراکز روستایی از جمله مهم‌ترین بخش‌های این برنامه‌هاست.

در آذربایجان‌غربی در هفته‌ی ملی کودک، مسایل و مشکلات حوزه‌ی کودک و نوجوان، با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و روستای ارومیه مورد بررسی قرار گرفت. پرویز جلیلی، رییس شورای اسلامی شهر ارومیه، در این جلسه بر ضرورت توجه به کودکان‌ به عنوان آینده‌سازان جامعه ی اسلامی تاکید کرد.
محمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه، نیز در این جلسه از کودکان به عنوان سرمایه‌های اصلی جامعه نام برد و گفت: رشد و توسعه‌ی یک جامعه با نیروی انسانی پرورش یافته میسر می‌شود و برای تحقق این امر باید به بخش کودک و نوجوان توجه خاصی شود.
بخش استانی هجدهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی مربیان آذربایجان‌غربی هم با معرفی قصه‌گویان برتر در ارومیه پایان یافت.
برگزاری نشست‌های تخصصی در موضوعات زیست محیطی، منابع طبیعی، تربیت اسلامی، کتاب‌وکتاب‌خوانی، برگزاری مسابقه‌ی عکس با عنوان «یک عکس؛ یک لبخند»، برپایی کارگاه تخصصی انیمیشن، اجرای مسابقه‌ی ادبی «لبخند نوشته‌ها»، دیدار با کودکان بستری در بیمارستان کودکان، دیدار کودکان در شهرهای مختلف استان با مسوولان، و نام‌گذاری یکی از میادین اصلی تبریز به نام میدان کودک را از جمله برنامه‌های این هفته در آذربایجان شرقی گزارش شده است.
پخش سرود کانون به عنوان زنگ آغازین هفته‌ی ملی کودک در مراکز، حرف‌های ناتمام من، اجرای نمایش عروسکی خاله سوسکه، من و مسوولین شهرم (با حضور مسوولین شهرستان)، برگزاری کارگاه‌های مهارت برقرار ارتباط میان والدین و کودکان، برپایی جشن «همراه با لبخند کودکان»، افتتاح مرکز سیار شهرستان مشگین‌شهر، شرکت در نماز جمعه به همراه کودکان و نوجوانان، درخت آرزوهای من (هنری و ادبی) در فضای سبز، «من، پدر و مادرم» (برپایی ایستگاه نقاشی با حضور اعضا در کنار پدر و مادر)، برپایی کارگاره ساخت عروسک محلی گلین بالا، من و دوست بیمارم (عیادت اعضا از کودکان بیمار)، ایستگاه اوریگامی و فرفره‌های بادی، کارگاه سفال‌گری با عنوان «نقش برجسته دوستم»، نشست انجمن ادبی، افتتاح مرکز سیار روستایی مرکز موران، پخش فیلم و انیمشن در مراکز با راهپیمایی نمادین کودکان از مهدها و مدارس در مسیر مراکز از برنامه‌های این هفته در اردبیل است.
نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک استان اصفهان در دو نوبت صبح و بعدازظهر تا 19 مهرماه در مجتمع کانون پذیرای خانواده‌ها و فرزندان است. غرفه‌های کاردستی، نجوم و علوم، پویانمایی، سفال، نقاشی، نمایش فیلم، قصه‌گویی، معرفی کتاب، کاردستی، قرآن و حدیث، مهارت‌های زندگی، نمایش خلاق، علوم و زیست‌شناسی از جمله غرفه‌هایی است که در این نمایشگاه از سوی مربیان کانون برای کودکان علاقه‌مند تشکیل شده است.
در همین حال اعضای کانون استان با استاندار اصفهان نیز دیدار و خواسته‌های خود مطرح کردند.
معرفی واحد سیار روستایی و همچنین کتاب‌خانه پستی کانون استان اصفهان به خانواده‌ها از دیگر برنامه‌های این مرکز است.
در کردستان نیز جنگ شادی با عنوان «دنیا با لبخند کودکان زیباست»، در سالن امام خمینی (ره) اداره کل آموزش و پرورش با حضور 1000 نفری کودکان و نوجوانان شهرستان سنندج برگزار خواهد شد. بازدید از اماکن تاریخی، برگزاری جشن‌ها و همایش‌های نقاشی، اجرای بازی‌های محلی، رصد عمومی و اجرای کارگاه‌های مختلف نجوم و کیهان‌شناسی نیز از دیگر برنامه‌های این هفته در این استان است.
در جلسه‌ای که اداره‌کل کانون استان زنجان میزبان کلیه‌ی همکاران مراکز ثابت، سیار، پستی، ستادی و کانون زبان بود بر لزوم توجه به سیره‌ی مولای متقیان و ائمه‌ی اطهار در کلیه‌ی فعالیت‌ها و به‌ویژه در برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک تاکید شد.
جشن بزرگ آغاز هفته‌ی ملی کودک در کرمانشاه، با حضور نزدیک به دوهزار نفر از کودکان برگزار شد. ویژه برنامه‌های شاد، سرود، مسابقه، نمایش عروسکی، اجرای ورزش زورخانه‌ای توسط نوجوانان و... از برنامه‌هایی بود که در این مراسم به اجرا درآمد.
در همدان نیز بر اساس اعلام مسوولان،900 برنامه در این هفته برگزار خواهد شد که برپایی نقاشی خیابانی ویژه‌ی اعضا و دانش‌آموزان در محل میدان آرامگاه باباطاهر، برگزاری راهپیمایی و قرائت بیانیه‌ی حقوق کودک توسط اعضا، تشکیل حلقه‌ی صلح دوستی در حمایت از کودکان یمن، درخواست رعایت حقوق کودکان، توزیع 5 هزار کودک‌کارت به شرکت‌کنندگان در برنامه برای استفاده از اماکن تاریخی، تفریحی و گردش‌گری استان، همایش زنگ حماسه، برپایی نشست ادبی و خوانش آثار و تقدیر از برگزیدگان برتر شرکت‌کننده به همراه جشن کودکانه از برنامه‌های روز جهانی کودک اعلام شده است.
جشن روز جهانی کودک در قزوین با حضور 600 کودک در سالن تربیت معلم، دیدار کودکان با مسوولان استان، اجرای همه‌روزه‌ی نمایش «رینارد روباهه»، عیادت از کودکان بیمار، اجرای برنامه برای کودکان کار، تشکیل گروه‌های حامیان طبیعت و چندین برنامه‌ی متنوع دیگر است.
برنامه‌های چون اجرای کنسرت آب، نیز آغاز دوره‌ی جدید بازدید مدارس از آسمان‌نما و رصدخانه‌ی کانون استان البرز از برنامه‌های این استان است.
در مازندران علاوه بر برگزاری نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک، دستگاهای عضو و غرفه‌های کانون پرورش فکری، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی، میراث فرهنگی، هلال احمر، معاونت پیش‌گیری دادگستری، بهزیستی، حفاظت محیط زیست، بنیاد مهدویت، اداره تبلیغات اسلامی، نشریات کودک و نوجوان وو دست‌آوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند. به همین مناسبت، کانون استان با ادارات منابع طبیعی و استاندارد نیز تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا کرده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی هم از اجرای یک هزار برنامه فرهنگی و هنری به مناسبت هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک خبر داد. برگزاری 45 نمایشگاه در 45 مرکز ثابت کانون، اعزام مینی‌بوس‌های سیار به روستاهای مختلف برای برگزاری جشن برنامه‌ها در روستاها، راه‌اندازی کاروان شادی در شهرهای استان مرکزی، همایش هزار نفره‌ی کودکان منتخب اراک در ورزشگاه 15 هزار نفری امام خمینی (ره)، طرح تعویض و اهدای اسباب‌بازی به کودکان و.. از این جمله اند.
برگزاری مسابقه‌ی کتاب‌خوانی بین کودکان، بازدید کودکان از قلعه‌ی فلک‌الافلاک، برگزاری جشن بزرگ پرواز بادبادک‌ها در پارک «کیو» خرم‌آباد، دیدار کودکان و مسوولان و.. از برنامه‌های لرستان هستند.
مسابقه‌ی بادبادک‌های دست‌ساز در ایلام، و اجرای 200 برنامه در مراکز کانون خوزستان در قالب توزیع بسته‌های آموزشی، آموزش کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی، پخش پویانمایی «جلوگیری از حوادث در کودکان» در شبکه‌های اجتماعی و.. از دیگر برنامه‌های هفته‌ی ملی در کشور هستند.
در سمنان هم در هفته‌ی ملی کودک، از تمبر طراحی شده‌ی مخصوص این ایام و کودکان توسط کانون و اداره پست رونمایی می‌شود.
در گلستان هم با همکاری صدا و سیما و خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه، برنامه‌های این ایام اطلاع‌رسانی شده است. در این استان نزدیک به 100 برنامه مانند گردش علمی با موضوع "در کوچه پس کوچه‌های شهر من" با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی و گردش‌گری،نشست تخصصی اولیای کانونی با موضوع تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی با مشارکت پلیس فتا، طرح موضوع حقوق کودکان در مصلاهای نمازجمعه، جشن اهدای کتاب به کودکان استثنایی، بیماران و مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته‌ی امداد و کانون اصلاح و تربیت برگزار خواهد شد.
طرح جمع‌آوری اسباب‌بازی‌ها در سطح شهر بجنورد در خراسان شمالی انجام می‌شود. نمایشگاه مشترک دست‌آوردهای سازمان‌های مرتبط با کودکان در خراسان‌رضوی در مرکز فرهنگی شماره‌ی 8 مشهد برپا شده است.
راهپیمایی در باغ ملی، حضور در ایستگاه نقاشی با گچ در خیابان، رایگان شدن عضویت در کتاب‌خانه‌های عمومی برای کودکان و... از برنامه‌های کانون و سازمان‌های همکار در استان خراسان جنوبی است.
مسابقه‌ی بزرگ 'نقاشی قربان تا غدیر' در زاهدان، جشن هفته‌ی ملی کودک و برپایی کارگاه‌های نمایش خلاق، کارگاه خلاقیت، قصه‌گویی، شعرخوانی، بازی، قرآنی و کاردستی، کارگاه‌های نقاشی، سفال و خوش‌نویسی در کرمان و برپایی کارگاه‌های قصه‌گویی، کاغذ و تا، سفال، نقاشی و گریم برای بچه‌های ناشنوا در هرمزگان هم از برنامه‌های استان‌های دیگر کشور گزارش شده است.
برگزاری سیزدهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی و اهدای کتاب، عروسک و اسباب‌بازی به کودکان نیازمند از طرح‌های این هفته در استان فارس است.
جشنواره‌های قصه‌گویی در کهکیلویه‌وبویراحمد،‌ ویژه برنامه‌ی "من و بادبادکم" که شامل برپایی نمایشگاه آثار فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی اعضای مراکز و هم‌چنین برگزاری کارگاه‌های مختلف از جمله کاردستی، نقاشی، مسابقه و بازی‌های ادبی است در قم و اجرای قصه‌نمایش‌های فولکوریک، بومی و سنتی و اهدای 15000 جلد کتاب به 300 کتاب‌خانه در مدارس روستایی استان بوشهر، اهدای 3000 جلد کتاب کودک و نوجوان در مساجد روستایی، و... از دیگر برنامه‌هایی است که برای این هفته در نظر گرفته شده است.
استان یزد نیز به تفکیک روزها و نام‌گذاری‌ها، در تمامی مراکز خود برنامه‌هایی ویژه تدارک دیده است.

گزارش از علی اکبر امینی

برچسب‌ها