آغاز اهدای بن کتاب به دانش‌آموزان کشور

تا آغاز هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، کتاب‌خانه‌های کلاسی در مدارس 32 استان کشور راه‌اندازی خواهند شد، درحالی‌که بن خرید کتاب نیز در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دکتر حمیدرضا کفاش معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همزمان با هفته‌ی ملی کودک، در سخنانی به بیان دست‌آوردهای دوسال اخیر این وزارت‌خانه در زمینه‌ی تجهیز کتاب‌خانه‌ها و مصرفی‌شدن کتاب‌ها در مدارس کل کشور پرداخت.
بر اساس این گزارش کفاش در حاشیه‌ی اختتامیه‌ی اولین جشنواره‌ی «بر بال‌های سیمرغ» به امضای تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش جهت ایجاد «کتاب‌خانه‌های کلاسی» در مدارس ابتدایی اشاره کرد.
وی با اشاره به نقدهای موجود در زمینه‌ی حذف کتاب‌داران و عدم توجه به کتاب و کتاب‌خوانی در مدارس گفت: ضروری است اشاره کنیم که علی‌رغم کمبودهای چند سال اخیر در بودجه‌ی کشور و کاهش قیمت نفت، وزارت آموزش و پرورش افزایش بودجه‌ای در حدود 10هزار میلیارد ریال داشته است. اما با توجه به این‌که 13 میلیون دانش‌آموز، 105هزار مدرسه و بیش از 1 میلیون نفر نیروی فرهنگی نیازهایی اساسی داشته‌اند، بودجه‌ی ما در حوزه‌ی کیفیت‌بخشی و تعلیم و تربیت محدود بوده است.
وی در ادامه گفت: ایجاد پایه‌ی ششم به صورت گسترده در سال‌های پیش از دولت تدبیر و امید سبب شد تا اتاق مشاوره و کتاب‌خانه‌ها تحت‌الشعاع قرار بگیرند و به دلیل کمبود جا، صدماتی به کیفیت مدارس وارد شود. با این حال در طی این دو سال کتاب‌یاران در قالب کتاب‌دار فعالیت‌های مفیدی را صورت داده‌اند، تا آن‌جا که دو سال قبل سرانه‌ی کتاب برای هر کودک 6 بوده است و حالا می‌توانیم آمار 8/8 را به ازای هر کودک اعلام کنیم.
کفاش در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت: پس از امضای تفاهم‌نامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش سعی بر آن شد تا براساس طرح زنگ کتاب‌خوانی، کتاب‌خانه‌های کلاسی راه‌اندازی شوند. بر اساس این طرح به فراخور هر کلاس 50 تا 100 عنوان کتاب مصرفی در کلاس‌ها به نمایش در می‌آیند. کتاب‌هایی که در طول سال بارها و بارها توسط کودکان خوانده شوند و در سال بعد جایگزین‌هایی پیدا کنند.
به گفته‌ی این معاون آموزش و پرورش، با توجه به این طرح تاکنون کتاب‌هایی برای 16 استان کشور ارسال شده و تا آغاز هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در آبان، 16 استان دیگر از این امکانات برخوردار خواهند شد.
او ادامه داد: در همین راستا دوره‌هایی برای مربیان و معلمان برگزار شده که طی آن شیوه‌های انس به مطالعه و قرائت کتاب به آنان آموزش داده شده است.
براساس این گزارش قرار است در ادامه‌ی فعالیت‌های آموزش و پرورش از این پس یارانه‌ی کتاب در قالب بن کتاب به دانش‌آموزان پرداخت شود. کفاش درباره‌ی دست‌آوردهای دو سال اخیر وزارت آموزش و پرورش گفت: ما هر ساله 2میلیارد اهدای کتاب به کتاب‌خانه‌های استان تهران داشته‌ایم. با این حال همواره کتاب‌هایی برای کودکان تهیه می‌شد که مورد پسند آن‌ها نبود. به همین دلیل تصمیم بر این شد که در کنار برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در مدارس، بن‌هایی در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد. تصمیم داریم که پس از برگزاری 50هزار نمایشگاه در 50هزار مدرسه مسابقات کتاب‌خوانی و خلاصه‌نویسی نیز برگزار کنیم.
اولین جشنواره‌ی «بر بال سیمرغ» با همکاری مرکز اسناد و کتاب‌خانه‌ی ملی کشور و کانون پرورش فکری در هفته‌ی ملی کودک برگزار شد. این هفته از 15 مهر آغاز شده و تا 21 این ماه هرروز از 8:30 صبح تا 6 بعدازظهر پذیرای خانواده‌ها و کودکان تهرانی در خیابان حجاب تهران است.
برخی برنامه‌های این هفته با همکاری نهادهای مختلف طراحی و اجرا می‌شود. در سراسر کشور نیز با محوریت کانون، نهادها و سازمان‌های دولتی مرتبط با کودکان، صدها برنامه برای این ایام تدارک دیده‌اند.