نگران کتاب‌خانه‌های مدارس باشیم

معاون سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ی ملی کشور همزمان با هفته‌ی ملی کودک خواستار رسیدگی به وضعیت نامطلوب کتاب‌خانه‌های مدارس کشور شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر غلامرضا امیرخانی معاون سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ی ملی کشور در حاشیه‌‌ی برگزاری نخستین جشنواره‌ی «بر بال‌های سیمرغ» ضمن اشاره به نبود کتاب‌خانه در بسیاری از مدارس کشور، حذف کتاب‌داران مدارس در سال‌های گذشته را آسیبی جدی خواند و به عدم علاقه‌‌ی کتاب‌داران به این حرفه اشاره کرد.
امیرخانی گفت: اگرچه همگان در جریان هستیم که آموزش و پرورش با مشکلاتی در زمینه‌ی بودجه روبه‌روست اما وضعیت نامطلوب کتاب‌خانه‌های مدارس قابل توجه است چراکه بالا بردن سرانه‌‌ی مطالعه از مدارس آغاز می‌شود.
او ادامه داد: بیش‌تر مدارس کتاب‌خانه ندارند و کتاب‌داران در واقع مربیان و معلمانی هستند که علاقه‌ای به شغل خود ندارند. در این شرایط کتاب‌خانه‌های مدارس مظلوم واقع شده‌اند.
وی با اشاره به این نکته که در ایران حتی این پست از مدارس حذف شده، درباره‌ی تجربه‌های دیگر کشورها گفت: در مدارس خارجی امکان کارورزی کارشناسان ارشد این رشته به سختی فراهم است. در این مدارس کتاب‌خانه‌ها به صورت حرفه‌ای اداره می‌شود و ضروری است افرادی مطلع و علاقه‌مند در ‌آن‌ها مشغول به کار شوند.
معاون سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ی ملی کشور در ادامه سخنانش خواستار اختصاص بودجه‌ای از سوی دولت شد تا بتوان کتاب‌خانه‌های مدارس را تجهیز کرد. وی گفت: در تهران نیز برخی کتاب‌خانه‌ها مجهز نبوده و تنها از چند قفسه استفاده می‌کنند. ضروری است درحالی‌که در فیلم‌های غربی نیز کتاب و کتاب‌خوانی ترویج داده می‌شود کتاب‌خانه‌های ما به وضعیتی برسند که بتوانند نقش واقعی خود را ایفا کنند.
امسال همزمان با هفته‌ی ملی کودک، در جشنواره‌ی بر بال‌های سیمرغ از برترین کتاب‌داران حوزه‌ی کودکان تقدیر شد.