آموزش دوستی با طبیعت برای کودکان زیر سه سال

موسسه‌ی حامیان طبیعت پاک آوندک با هدف آموزش دوستی با طبیعت برای کودکان زیر سه سال در بخش نمایشگاهی هفته‌ی ملی کودک حضور دارد و ضمن معرفی فعالیت‌های این موسسه، کارگاه‌های قصه و بازی برای کودکان برگزار می‌کند.

موسسه‌ی حامیان طبیعت پاک آوندک، یک سازمان مردم‌نهاد زیست محیطی و هدف نهایی دست‌اندرکارانش در نهایت چگونه خدمت کردن به محیط زیست است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سمیرا واضحان مدیر آوندک در توضیح اهداف این موسسه گفت: برای کمک به محیط زیست همیشه شعارهایی مطرح شده، مانند مصرف کمتر آب، حفظ درختان یا تفکیک زباله. اما در آوندک ما به الگوی طبیعت و محیط زیست برای انسان توجه کرده‌ایم.
وی با تاکید بر این‌که در کودکی بهترین تجربه‌ی همه‌ی ما در طبیعت بوده است، توضیح داد: هنگامی که به راحتی توانسته‌ایم در طبیعت بازی و آن‌را لمس کنیم بهترین تجربه‌های کودکی‌مان را داشته‌ایم. نخستین گویش‌های کودکان با تقلید صدای حیوانات است که باعث تقویت حواس کودکان می‌شود.
واضحان افزود: بهترین الگو برای تقویت حواس کودک، طبیعت است، تا از این طریق کودکان هم در آینده به حفظ طبیعت کمک کنند.
به گفته‌ی او برنامه‌های آوندک با هدف حفظ محیط زیست آموزش مهارت‌های به کودکان است. برای مثال با کاشت گیاه حس مسوولیت‌پذیری و احترام به طبیعت در کودکان تقویت می‌شود.
همچنین در غرفه‌ی آوندک در هفته ملی کودک کارگاه‌هایی در قالب قصه و بازی برای آموزش طبیعت به کودکان برگزار می‌شود. اغلب این بازی‌ها در قالب بازی‌های گروهی و برای پرورش خلاقیت و حس حمایت و همبستگی در کودکان است. طبیعت به کودک کمک می‌کند و کودک و بزرگسال به طبیعت کمک می‌کنند.
به گفته‌ی مدیر آوندک یکی از تجربه‌هایی که بچه‌ها در این موسسه کسب می‌کنند، آشنایی با تغییر اکوسیستم به وسیله خاک کردن زباله‌ها است. واضحان با تاکید بر ضرورت سلامت روح و روان برای داشتن کودکان شاد یادآور شد: در کارگاه‌ها کودکان و پدرها و مادرها با هم کار می‌کنند تا فضای شادی برای بچه‌ها ایجاد شود. همچنین رابطه دوستانه بچه‌ها با پدرها و مادرها از همین دوران کودکی شکل می‌گیرد.
آوندک نخستین مرکز زیست‌محیطی برای کودکان زیر سه سال است که از ابتدای فروردین امسال آغاز به‌کار کرده است.
واضحان تاکید کرد: طی این مدت که از فعالیت «آوندک» می‌گذرد از شهرستان‌ها و سایر مناطق درخواست شعبه‌ی زیر سال داریم؛ ما معتقدیم 80 درصد شخصیت کودک قبل از سه سالگی شکل می‌گیرد و در همین راستا تاکید بر خلاقیت و آموزش محیط‌زیست برای گروه سنی زیر سه‌ سال هدف اصلی این موسسه است.
هفته‌ی ملی کودک از 15 تا 21 مهر در سراسر ایران درحالی برگزار می‌شود که بخش‌هایی چون اجرای روزانه تئاتر، نمایش فیلم و مسابقات فرهنگی و هنری در تهران و شهرستان‌ها با همکاری بیش از 20 سازمان و وزات‌خانه دارد.