کد خبر: 319395
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
آنچه در «هفته ملی کودک» رخ داد

هفته ملی کودک در سال ۱۴۰۱ با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» هم‌زمان با ۱۶ مهر (روز جهانی کودک) آغاز شد و بنا بود تا ۲۲ مهر برگزار شود ولی این رویداد فرهنگی تا ۲۴ مهر ادامه داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ایام برگزاری این رویداد فرهنگی برنامه‌های گسترده‌ای در تمامی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تمام استان‌ها و با مشارکت سازمان‌ها و فعالان حوزه کودک در بخش‌های دولتی و غیردولتی برپا شد.

بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری، اسامی روزهای این هفته به‌صورت رسمی به‌شرح زیر اعلام شد:

آنچه در «هفته ملی کودک» رخ داد

۱۶ مهر: کودک، صلح، بازی و نشاط

۱۷ مهر: کودک، حقوق اجتماعی، آموزش، ‌امنیت و سلامت

۱۸ مهر: کودک، رسانه، فناوری‌های نوین

۱۹ مهر: کودک، هویت ملی، نام‌آوران و قهرمانان ملی

۲۰ مهر: کودک، کتاب، ادبیات، خلاقیت هنری

۲۱ مهر: کودک، محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری

۲۲ مهر: کودک، خانواده، اخلاق و مهرورزی

آنچه در «هفته ملی کودک» رخ داد

برنامه‌های «هفته ملی کودک» در تهران، با برپایی یک آیین ویژه و نمایشگاهی از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر سازمان‌ها و برنامه‌های متنوع برای کودکان صبح ۱۶ مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در خیابان حجاب تهران آغاز شد و این مرکز همه روزه از ۱۶ تا ۲۴ مهر ۱۴۰۱ از ساعت ۹ تا ۱۸ پذیرای علاقه‌مندان و مخاطبان کودک بود.

بر این اساس هفته ملی کودک در ایران با ارسال پیام‌های مختلف از چند کشور به مناسبت فرارسیدن این هفته همراه بود؛ محمد وسام‌المرتضی؛ وزیر فرهنگ لبنان، پتر هوراچک نویسنده و تصویرگر کتاب کودک انگلیسی که هفته ملی کودک را به بچه‌های ایرانی تبریک گفت و به آنان پیشنهاد کرد که در این هفته، بیشتر کتاب بخوانند و پیام رافائل گئورکیان کاردار سفارت فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران که با صدور پیامی به کانون خاطرنشان کرد: «در ایران و روسیه خانواده و کودک در جایگاه اول قرار دارد»، این پیام‌ها را شامل می‌شوند. همچنین همزمان با آغاز هفته ملی کودک پیام مدیرعامل کانون پرورش فکری به سفارت‌خانه‌های ایران در سایر کشورها ارسال شد تا در اختیار کودکان و موسسه‌های فعال در حوزه کودک در دیگر کشورها قرار بگیرد.

آنچه در «هفته ملی کودک» رخ داد

در «هفته ملی کودک»؛ نمایشگاه نقاشی «رنگین کمان کودکی» از سوی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون برگزار شد. در این نمایشگاه ۱۴۳ اثر برگزیده از اعضای مراکز کانون سراسر کشور در هشت فراخوان بین‌المللی از کشورهای پرتغال، چین، رومانی و ژاپن در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰-۱۴۰۱) به نمایش گذاشته شد.

همزمان با این رویداد؛ هفت پویانمایی از محصولات امور سینمایی کانون پرورش فکری به‌صورت آنلاین به نمایش درآمد. این آثار شامل «بعله» و مجموعه «عروسیه عروسی» به کارگردانی مهین جواهریان، «باد دوچرخه‌سوار» به کارگردانی نازنین سبحان‌سربندی، «سگی که مرض داشت» به کارگردانی پروین تجوید، «هاجستم و واجستم» به کارگردانی حمید برزویی، «ماه من، ماه ما» به کارگردانی محمد ناصری و «کلاغه کجاست؟ روی درخت؟» به کارگردانی صفرعلی اصغرزاده است.

در ایام «هفته ملی کودک»، نمایش فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» به کارگردانی بابک نبی‌زاده، همراه با جلسات نقد و بررسی آن، در چند مرکز فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد.

هفت نشست تخصصی با موضوع‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری برگزار ‌شد. «کودک و نوجوان و رسانه»، «کودک و نوجوان و توسعه پایدار از منظر ابعاد اقتصادی»، «کودک و نوجوان تراز امروز، آینده‌ساز فردا»، «بیداری آوایی و آموزش الفبا»، «تأثیر و نقش کتابخانه و مربی در شکل‌گیری هویت ملی کودک»، «تأثیر و نقش هنر و ادبیات در پرورش خلاقیت کودک» عناوین این نشست‌ها بود.

آنچه در «هفته ملی کودک» رخ داد

در طی روزهای برگزاری رویداد هفته ملی کودک، بخش نمایشگاهی در سالن نمایشگاهی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون طراحی شده بود که به معرفی تولیدات کانون و فعالیت برخی سازمان‌ها اختصاص داشت.

در غرفه معاونت تولید کانون پرورش فکری از سوی امور سینمایی برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شد بود. این برنامه‌ها عبارت بودند از: استقرار دکور انیمیشن استاپ‌موشن و آموزش فیلم‌برداری و ساخت انیمیشن، استقرار میز صدا برای ضبط صدا با عنوان «ضبط خاطره‌ها»، استقرار واحد عکس، برای تهیه عکس و نمایش در سالن با عنوان «کانون خانه من است» و نمایش عروسک‌های نمدی «کچه». در عین حال آثار جدید و قدیمی کانون در محل برگزاری نمایشگاه در تهران هم بر روی صفحه دیجیتال و هم با استفاده از دستگاه قدیمی آپارات به نمایش گذاشته شد.

در ایام «هفته ملی کودک» اداره کل نظارت بر انتشارات کانون نیز نمایش مراحل تولید کتاب را، در برنامه خود قرار داد که شامل بخش‌های دریافت اثر، ویراستاری، حروفچینی، نمونه‌خوانی، تصویرگری و صفحه‌آرایی می‌شد.

آنچه در «هفته ملی کودک» رخ داد

برگزاری کارگاه تصویرگری (ورک‌شاپ) تازه‌های انتشارات، حضور نویسندگان، شاعران و تصویرگران کتاب‌های تازه منتشر شده در غرفه انتشارات، پخش «کتاب آوا» در رادیو نمایشگاه و معرفی کتاب‌های کانون با شخصیت‌های عروسکی از دیگر برنامه‌های روزانه انتشارات کانون پرورش فکری بود.

همچنین مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی، کارگاه (کودک، مادر، عروسک) را هر روز در غرفه معاونت تولید کانون برگزار ‌کرد.

مرکز سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون نیز در طی روزهای برپایی این رویداد فرهنگی میز بازی بندک، میز بازی سازه هندسی، میز بازی‌های رومیزی سیمرغ، طوطی و بقال و هفت گنبد، میز بازی معمایی (معماهای فلزی و بند در بند و...) را تدارک دید.

همچنین اجرای مسابقه جدول کلمات متقاطع، لغات انگلیسی، نقاشی برای کودکان، شعرخوانی زبان‌آموزان و بازی رایانه‌ای در غرفه کانون زبان ایران برگزار شد.

کانون استان تهران نیز در این نمایشگاه به معرفی فعالیت‌های مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برپایی کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی پرداخت.

آنچه در «هفته ملی کودک» رخ داد

عرضه محصولات با تخفیف ۲۰ درصدی از سوی مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون از دیگر بخش‌های این نمایشگاه بود. علاقه‌مندان می‌توانستند با مراجعه به تارنمای دیجی‌کانون به نشانی digikanoon.ir این محصولات را خریداری کنند.

رونمایی از مجموعه سه جلدی «پیامبر مهربانی» به قلم مصطفی خرامان در «هفته ملی کودک» انجام شد. کتاب سه جلدی «مجموعه پیامبر مهربانی» با عنوان‌های «شاهزاده‌ای از ایران»، «پسری از کلب» و «مردی از ربذه» از تازه‌های نوشتاری خرامان روز چهارشنبه ۲۰ مهر در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون رونمایی ‌شد.

این سه کتاب که تصویرگری جلد آن‌ها را محمدعلی عدیلی بر عهده دارد ویژه گروه سنی نوجوان (۱۵+) نوشته شده است.

آنچه در «هفته ملی کودک» رخ داد

بر همین اساس نمایشگاه ۳۰ پوستر از فیلم‌های موفق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عرصه‌های بین‌المللی در نگارخانه مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری از ۱۶ تا ۱۹ مهر برگزار شد.

همزمان با هفته ملی کودک نمایشگاه آثار برگزیدگان مسابقه تصویرگری براتیسلاوا (BIB) در نگارخانه مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.

دوسالانه‌ تصویرگری براتیسلاوا مهم‌ترین و منحصر به‌فردترین رویداد در زمینه‌ تصویرگری کتاب کودک و نوجوان است که با پشتیبانی یونسکو و همکاری شعبه‌های ملی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان در کشور اسلواکی برگزار می‌شود. در این نمایشگاه ۲۷ اثر از تصویرگرانی که موفق به کسب جایزه بزرگ (گرند پرایز) براتیسلاوا از ابتدای تاسیس تاکنون شده‌اند، به نمایش درآمد.

آنچه در «هفته ملی کودک» رخ داد

بازدید یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی و سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل، از نمایشگاه هفته ملی کودک از مهمترین رخدادهای هفته ملی کودک در سال ۱۴۰۱ بود.

در همین روزها بازدید از بخش کودک بیمارستان امام خمینی(ره) و سه بیمارستان کودکان شهید فهمیده، بخش کودکان بیمارستان شهید رجایی و مرکز طبی کودکان و عیادت از کودکان بستری در این مراکز درمانی بخشی از برنامه‌های هفته ملی کودک بود.

شایان ذکر است علاوه بر کانون پرورش فکری، سازمان‌های دیگر شامل معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران، اداره محیط زیست تهران و اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران نیز در نمایشگاه هفته ملی کودک غرفه داشتند و فعالیت‌های متنوعی را اجرا کردند.

آنچه در «هفته ملی کودک» رخ داد

برنامه‌های هفته ملی کودک روز ۲۴ مهر ۱۴۰۱ در تهران به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =