کد خبر: 219549
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷
9عروسک باستانی رونمایی شد

نشست تخصصی «عروسک و عروسک‌های نمایشی» و رونمایی از 9 عروسک باستانی با حضور مجید قادری صبح دوشنبه (10تیر) همزمان با بازار تئاتر کودک و نوجوان رگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجید قادری در این نشست تخصصی توجه به امور فرهنگی در حوزه هنر را با اهمیت دانست و افزود: باید پل ارتباطی بین فرهنگ امروز و گذشته برقرار شود تا بتوان از دست‌آوردهای گذشته برای کودک و نوجوان امروز استفاده کرد.
مدیر مرکز سرگرمی های سازنده کانون توجه به عروسک و عروسک‌های نمایشی را توجه به کودک و دنیای او دانست و اظهار داشت: فعالیت‌های تعلیمی و تربیتی که انجام می‌شود نشان از اهمیت کودک و پرورش نسلی دارد که می‌خواهد عهده‌دار مسوولیت جامعه باشد.
وی منشا عروسک‌های نمایشی را در نفس‌عروسک، پیکرک و لعبتک در دوره‌های مختلف دانست و گفت: باید در حوزه صنعت اسباب بازی نگاه فرهنگی داشته باشیم.
در ادامه، قادری درباره 9 عروسک شبیه‌سازی شده «پیکر حیوانی»، «جغجغه باستانی»، «پیکرک شیشه‌ای»، «پیکر مفرغی»، «اسباب بازی ایلامی» و «چهارچرخه‌های دیروز» توضیح داد: تاریخ نمونه این عروسک‌ها که مهجور و فراموش شدند بسیار قدیمی است.
مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این که 9 عروسک نتیجه تحقیق و بازدید میدانی از شهرستان و استان‌های مختلف است، اظهار داشت: بین باستان شناسان همیشه این تردید وجود دارد که این شی‌ها عروسک‌اند یا شی‌ای آیینی؟ به دلیل همین تردید کنجکاو شدم با توجه به حوزه کاریم بحث اسباب بازی و سرگرمی این عروسک‌ها شبیه‌سازی شود. سابقه توجه به نیاز کودکی در فرهنگ ایران 7 هزار ساله است.
قادری از بازسای عروسک «تکم» گفت که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان تولید شده و افزود: در تمام مراسم‌های ملی و مذهبی تکم‌گردانی وجود داشته و به کمک این شخصیت عروسکی در روستاها مراسم برگزار می‌شود. تاریخ تکم‌خوانی به تاریخ ایران باز می‌گردد.
وی پس از رونمایی این 9 عروسک اظهار امیدواری کرد صدها عروسک باستانی دیگر بازسازی و تولید شوند و در مراکز استان‌های کشور مورد استفاده قرار بگیرند.
به گفته‌ی او نمونه‌سازی و مدل‌سازی این عروسک‌ها توسط فرزانه بابایی انجام شده است.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» تا 12 تیر در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.