قصه‌گویی در مدارس اسکاتلند اجباری است

در هر یک از مدارس اسکاتلند یک قصه‌گو در جریان فعالیت‌های ‌آموزشی و در کنار معلمان برای دانش‌آموزان قصه‌گویی می‌کند.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «ماریو اوست آنه‌کنی» قصه‌گوی اسکاتلندی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با بیان این نکته که قصه‌گویی برای دولت این کشور بسیار حائز اهمیت است گفت: حضور یک قصه‌گو در مدارس اسکاتلند اجباری است.
وی با اشاره به این‌که قصه‌گویی به عنوان خلق یک هنر کهن در نگاه کودکان بسیار لذتبخش است و انرژی که یک انسان برای اجرای هنرها دریافت می‌کند به یک منبع انرژی به نام خالق جهان متصل است گفت: هنر در واقع بخشی از خالق جهان است و قصه‌گویی یک هنر محسوب می‌شود.
این قصه‌گوی اسکاتلندی با اشاره به این‌که به مدت هفت سال در بیمارستان کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن قصه‌گویی کرده است گفت: این کودکان با شنیدن قصه‌ها، لحظه‌هایی جادویی را تجربه کرده و زمانی که قصه بر اساس نیاز و خواسته روحی کودک روایت شده و هدایت مسیر قصه در حین قصه‌گویی به خود او سپرده شود، شاهد تقویت اعتماد به نفس و روحیه در آن‌ها خواهیم بود.
وی در ادامه افزود: وقتی کودکان بیمار با تمام اعضا خانواده خود، در حالی‌که تجهیزات پزشکی به بدن آن‌ها متصل است پای قصه‌ها می‌نشینند، خانواده او نیز به اندازه خود بیمار به درمان روحی نیاز داشته و از شنیدن قصه‌ها لذت می‌برند.
قصه‌گوی قصه جک و درخت‌های رقصان قصه را نوعی از ارتباط در جهان دانست و گفت: هیچ رسانه، ابزار، وسیله و حتی هنر دیگری نمی‌تواند به جای قصه‌گویی بنشیند.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی طی روزهای 27 تا 30 بهمن 1394 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار شد.