کودک درون با قصه‌گویی آزاد می‌شود

نویسنده کتاب «رازهای قصه‌گویی» گفت: قصه‌گویی راهی برای شکستن زندان احساسات نهفته و آزاد کردن کودک درون است.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، بآتریس مونته‌رو پژوهش‌گر و قصه‌گوی حاضر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در آیین رونمایی از کتابش با عنوان «رازهای قصه‌گویی» گفت: این کتاب حاصل 20 سال تجربه شخصی‌ام در زمینه قصه‌گویی است که شیوه‌های قصه‌گویی را برای تمام سنین به شیوه‌ای ساده به خواننده ارایه می‌کند.
مونته‌رو با اشاره به این‌که در خانواده‌ای بزرگ شدم که همه قصه‌گو بودند، افزود: قصه‌گویی را از پدربزرگم که ملوان بود آموختم؛ او به دلیل این‌که بیش از نیمی از عمرش را در دریا گذرانده بود، کتاب‌های بسیاری را می‌خواند و داستان‌های زیادی می‌دانست که برای من قصه‌گویی می‌کرد.
این قصه‌گوی اسپانیایی خاطرنشان کرد: در قصه‌گویی باید کودک باشیم و از هیچ چیز نهراسیم؛ بچه‌ها از تغییر‌چهره دادن هراسی ندارند و قصه‌گو هم بایستی با تمام وجود قصه بگوید.
وی ابراز داشت: آدم‌ها وقتی بزرگ می‌شوند احساسات درون‌شان را مخفی می‌کنند؛ قصه‌گویی راهی برای بازکردن زندان احساسات مخفی شده و  آزاد کردن کودک درون است.
مونته‌رو با ابراز خرسندی از حضورش در جشنواره قصه‌گویی ایران گفت: افتخار می‌کنم که به ایران دعوت شده‌ام چرا که پیش از این، دیدگاهم نسبت به ایران گونه‌ای دیگر بود اما الان به مهربانی و مهمان‌نوازی ایرانی‌ها باور دارم.
بر اساس این گزارش، نورا حق‌پرست مدیرکل انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین رونمایی از کتاب «رازهای قصه‌گویی» گفت: یکی از اهداف و سیاست‌های انتشارات کانون علاوه بر تولید کتاب‌ برای کودکان و نوجوانان، چاپ کتاب‌هایی است که مربیان و نویسندگان کتاب‌های کودک و نوجوان بتوانند از آن‌ها به عنوان یک منبع و مرجع معتبر استفاده کنند.
حق‌پرست با اشاره به این‌که کتاب «رازهای قصه‌گویی» نوشته بآتریس مونته‌رو و با ترجمه فرزانه فخریان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است یادآور شد: این کتاب از جمله کتاب‌های تخصصی و کاربردی در زمینه قصه‌گویی است که در سال 1394 با شمارگان 3هزار نسخه منتشر شده است.
در همین حال، فرزانه فخریان مترجم این کتاب در سخنانی کوتاه، کاربردی بودن « رازهای قصه‌گویی» را مشخصه برتری این کتاب در مقایسه با کتاب‌های موجود در این زمینه عنوان کرد و گفت: نویسنده کتاب در واقع با قصه و قصه‌گویی زندگی کرده است و تمامی تجربه‌های شخصی خود را با زبانی ساده در اختیار دیگران قرار می‌دهد.
فخریان با بیان این‌که ویژگی قابل توجه در این کتاب درست روایت کردن است، خاطرنشان کرد: با این کتاب می‌توان برای تمام سنین قصه گفت و حتی می‌تواند به عنوان یک منبع دانشگاهی و درسی مورد استفاده قرار گیرد.
بنا بر این گزارش، کتاب «رازهای قصه‌گویی» توسط بآتریس مونته‌رو در هشت فصل تالیف شده است که فصل اول؛ آغاز راه قصه‌گویی است و توصیه‌های مفیدی برای قصه‌گویان از جمله کاربرد تخیل، باور قصه و ... را ارایه می‌کند.
فصل دوم؛ دریچه‌ای به سوی خود قصه می‌گشاید و از آن منظر رازهای قصه‌گویی را فاش می‌کند و فصل سوم؛ به تناسب قصه و گروه‌های سنی مختلف از بدو تولد تا صدو شانزده سالگی می‌پردازد.
فصل چهارم نیز چمدان جادویی‌اش را باز  و ابزارها و وسایل کار قصه‌گویی را نمایان می‌کند.
بر اساس این گزارش فصل پنجم؛ وقت تمرین و آماده شدن برای قصه گفتن است، فصل ششم؛ از علاقه‌مندی‌ها، تمایلات، روحیات و ویژگی‌های مخاطبان قصه‌ها می‌گوید و فصل هفتم؛ اجرای قصه‌گویی است، نقشه راه را بیان می‌کند و این‌که چگونه فضای قصه‌گویی را به نفع خودتان و در جهت دنیای قصه کنترل کنید.
در فصل هشتم؛ خواننده در قلب قصه و قصه‌گویی است و وسط ماجرا این کتاب به شما می‌گوید، اگر حتی تلفن همراه کسی در اوج قصه‌تان زنگ خورد چه باید بکنید این هم یک راز است مانند تمام رازهای قصه‌گویی.
کتاب «رازهای قصه‌گویی» 29 بهمن  در آیینی با حضور بآتریس مونته‌رو نویسنده، فرزانه فخریان مترجم و جمعی از صاحب‌نظران قصه‌گویی و قصه‌گویان داخلی و خارجی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.