قصه‌گویی در مدارس مطالبه جدی والدین از معلمان است

تغییر در نگرش معلمان ابتدایی مدارس نسبت به اهمیت و جایگاه قصه‌گویی ضروری است و همه خانواده‌ها باید از معلمان فرزندان‌شان به صورت جدی بخواهند برای بچه‌ها قصه‌گویی کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزیده نخست بخش تقدیر ویژه هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تصریح کرد: من علاوه بر این‌که مربی کانون هستم مادر سه فرزندم و در این سال‌ها کمتر دیده‌ام که معلمان مدرسه برای آن‌ها قصه‌گویی کنند حتی در پاسخ به اعلام آمادگی ما برای حضور در مدارس فرزندان‌مان و قصه‌گویی برای آنان، به این امر اصلا اهمیت نمی‌دهند.
مهتاب شهیدی مربی مسوول مرکز شماره 9 کانون تهران که با قصه «یکی مثل خودم» به این موفقیت دست یافت، ادامه داد: برخی از مدیران و معلمان مدارس هم تصور می‌کنند که قصه‌گویی برای بچه‌ها‌ شان و جایگاه آنان را نزد دانش‌آموزان تنزل می‌دهد، در حالی‌که میهمانان خارجی همین جشنواره - که از صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه و مولفان کتاب‌های قصه‌گویی در کشور خود هستند - هنگام قصه‌گویی بالا و پایین می‌پریدند و بچه‌ها را با خود همراه می‌کردند. این، همان جادوی قصه‌گویی است.
برگزیده بخش شایسته تقدیر ویژه جشنواره تاکید کرد: وقتی قصه‌گویی در جامعه فراگیر می‌شود که همه ارکان آموزش و پرورش کشور هم‌چون آقای فانی - که در مراسم پایانی جشنواره بر اهمیت قصه‌گویی تاکید کردند - به این امر واقف باشند و متون درسی را با استفاده از قصه‌گویی برای همه بچه‌های ایران جذاب‌تر و اثرگذارتر کنند. فرزندان ما صبح‌ها برای برخاستن از خواب و رفتن به مدرسه انگیزه‌ی بیشتری می‌خواهند.
این مربی کانون که بیش از 18 سال برای کودکان قصه گفته ‌است، علاوه بر معلمان مدارس، ضرورت آموزش قصه‌گویی به مربیان مهدهای کودک را هم یادآور شد و گفت: جشنواره قصه‌گویی در هجده دوره خود نقش مهمی در گسترش این هنر ارجمند در جامعه داشته است اما رسانه‌های جمعی و دیگر مراکز فرهنگی هنری هم می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین باشند.
شهیدی در عین حال قصه‌گویی را عاملی برای انتقال فرهنگ‌، تاریخ و تمدن حتی روایت رویدادهای تاریخی زمان حاضر به نسل جدید عنوان کرد و یادآور شد: عرصه دفاع مقدس 8 ساله حاوی قصه‌های فراوانی از رشادت‌های رزمندگان ایرانی است که متاسفانه تاثیر قصه‌گویی در بیان این وقایع تاریخی تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود. چند سال پیش همراه خانواده و فرزندانم و در کنار کاروان‌های راهیان نور به مناطق جنگی کشور سفر کردم آن زمان دایم به این فکر می‌کردم که چرا برای کودکان ما برنامه‌های مناسبی در این مکان‌ها با استفاده از قصه‌گویی و نمایش تدارک دیده نمی‌شود.
وی در حاشیه برگزاری جشنواره قصه‌گویی به حضور قصه‌گویان خارجی در این رویداد بین‌المللی نیز اشاره کرد و شیوه بیان قصه‌های آنان را الگویی برای استفاده مناسب از زبان بدن برای قصه‌گویی عنوان کرد و در عین حال تاکید کرد: قصه‌های ایرانی نیز تحسین میهمانان خارجی را برانگیخت و برخی از آنان تصور نمی‌کردند که شاهد برگزاری جشنواره‌ای در این سطح در ایران باشند که باید از دست اندرکاران و البته مربیان قصه‌گوی کانون قدردانی کرد.
به گفته‌ی این مربی برگزیده جشنواره هجدهم قصه‌گویی حضور میهمانان خارجی عامل مناسبی برای تعامل فرهنگی و تبادل قصه‌ها و در عین حال تحکیم دوستی بین ملت‌هاست.
شهیدی از وقوع جنگ‌های خانمان‌سوز در نقاط مختلف دنیا ابراز نگرانی کرد و گفت: همیشه در قصه‌گویی‌هایم به کودکانی فکر می‌کنم که در سوریه، عراق و دیگر کشورهای جهان به جای قصه‌شنیدن، قربانی این رفتارهای خشن و غیر انسانی جنگ‌افروزان باشند. پیشنهاد می‌کنم قصه‌گویان ایرانی «کارزاری» برای حمایت از همه کودکان قربانی خشونت در جهان راه بیندازند و قصه‌های پرغصه این کودکان را هم بازگو کنند. جشنواره قصه‌گویی می‌تواند به ترویج صلح و دوستی بین ملت‌ها کمک کند.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی 30 بهمن 1394  با معرفی برگزیدگان خود در تهران پایان یافت.