رمز موفقیت در قصه‌گویی کسب دانش تخصصی است

یک قصه‌گوی خوب باید برای کسب دانش قصه‌گویی تلاش کند تا بتواند قصه‌های تأثیر گذار بگوید.

به گزارش اداره‌‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، داودریحانی مربی سیار روستایی کانون خراسان‌رضوی به عنوان سومین قصه‌گوی شایسته تقدیر ویژه در حاشیه آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: بیش از ده ماه است که  قصه‌ی «پسر صیاد» را هر روز برای اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی در شهرستان فریمان روایت می‌کنم و از اعضای کانون خواسته‌ام به داوری قصه‌ام بنشینند.
ریحانی که 15 سال سابقه خدمت به کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود دارد گفت: آن روز که قصه‌ام را در حضور برترین قصه‌گویان ایران و جهان روایت کردم، احساس بسیار خوبی داشتم زیرا همه‌ی حاضران با تمام وجود به قصه‌ام گوش می‌کردند و سکوتی که در سالن حکم‌فرما شده بود، بیان‌گر آن بود که این قصه تأثیر بسیار فراوانی بر مخاطب داشته است.
وی اضافه کرد: کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به لحاظ کتاب بسیار غنی است، این کتاب‌ها گنج‌های قصه‌گویی هستند که باید مربی کانون آن را کشف و برکاتش را با کودکان تقسیم کند.
این قصه‌گوی برگزیده بخش تقدیر ویژه خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در انجام فعالیت قصه‌گویی که یکی از تأثیرگذار‌ترین فعالیت‌های فرهنگی است، موفق باشیم باید زیاد کتاب بخوانیم.
وی تصریح کرد: وقتی مربی برای اعضا قصه می‌گوید، به آنان این فرصت را می‌دهد که همراه با شخصیت‌های قصه به دنیای خیال سفر کنند و این همه‌ی هنر مربی قصه‌گوست.
این مربی موفق کتاب‌خانه سیار روستایی فریمان در ادامه گفت: تشویق کودکان روستایی به شنیدن قصه‌های بومی محلی از زبان پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها ضمن فراهم آوردن زمینه عاطفی بین فرزندان، سبب آشنایی کودکان با آداب و رسوم مناطق مختلف می‌شود.
ریحانی با بیان این‌که در دنیای پر هیاهوی امروز، شاهد قصه‌گویی اندکی هستیم، خاطر نشان کرد: قصه‌گویی، روابط عاطفی بین بزرگ‌ترها و کوچک‌ترها را محکم‌تر و قلب‌ها را به یک‌دیگر نزدیک‌تر می‌کند.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شامگاه 30 بهمن1394 در تهران و با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، علی‌رضا حاجیان‌زاده و دیگر مسؤولان و معرفی برگزیدگان در سالن سینما تأتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در مجتمع ملک شامران به کار خود پایان داد.