لحظه به لحظه با قصه‌ام زندگی کردم

برگزیده دوم بخش شایسته تقدیر ویژه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: لحظه به لحظه با قصه‌ام زندگی و با تمام وجود حسش کردم؛ هربار که قصه‌ام را بازگو می‌کنم برایم تازگی دارد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وحید خسروی قصه‌گوی کرمانشاهی با قصه‌ی « گذر از رنج‌ها» در بخش رقابتی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حضور یافت.
خسروی درباره دلیل موفقیتش در این رقابت گفت: قصه‌ها جزیی از زندگی‌ام هستند و تنها ابزاری که باعث شد قصه‌ام برای مخاطب دلنشین باشد، استفاده از آواها و موسیقی قوی و غنی کردی بود.
وی سطح کیفی و محتوایی جشنواره هجدهم را بالا دانست و یادآور شد: بهترین اتفاق در جشنواره بین‌المللی حضور قصه‌گویان خارجی است چراکه تبادل تجربه، دیدگاه‌ها، فرهنگ و استفاده از شیوه‌های مختلف، در رشد قصه‌گویی‌ها مؤثر است.
این قصه‌گوی کرمانشاهی با تقدیم جایزه‌اش به تمامی قصه‌گویان حاضر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تصریح کرد: ارزش تبادل تجربه بین قصه‌گویان، با هیچ چیز قابل قیاس نیست؛ به عقیده من همه‌ی قصه‌گویان حاضر در جشنواره برگزیده هستند و آرامش و موفقیتم را مدیون انرژی مثبتی هستم که در حین قصه‌گویی از آن‌ها دریافت کردم.
این مربی مرکز سیار روستایی کانون کرمانشاه اضافه کرد: قصه و قصه‌گویی در هر شرایطی برای مخاطب کودک و نوجوان جذاب است؛ می‌توانیم با اعجاز و قدرت قصه برای حفظ و احیای سنت‌های ملی و بومی تلاش کنیم.
او با بیان این‌که متون کهن با توجه به ادبیات خاص و عبارات تخصصی زبان، گاهی موجب مخاطب‌گریزی می‌شود و برای خود، مخاطب خاص به وجود می‌آورد، گفت: در دنیای قصه می‌توان با بازآفرینی این متون آن‌ها را عامه فهم کرد و از انزوای مخاطب خاص بیرون کشید.
خسروی قصه‌گویی را ابزاری مهم و تاثیرگذار در رشد فرهنگی عنوان کرد و افزود: یکی از پیام‌های فرهنگ اسلامی و ایرانی ما صلح و دوستی بوده و ما برای برون‌رفت از معضل تفرقه با سلاح قصه و قصه‌گویی می‌توانیم موثر عمل کنیم.
وی حضور قصه‌گویان خارجی را در ترقی و پیشرفت قصه‌گویان ایرانی موثر ارزیابی کرد و گفت: تبادل تجربیاتی که در این زمینه رخ می‌دهد، بسیار عالی است و تفاوت اصلی در حرفه‌ای بودن قصه‌گویان خارجی در برابر قصه‌گویان ایرانی این است که قصه‌گویان خارجی در تمام طول سال به شکل حرفه‌ای و حتی به عنوان یک شغل قصه‌گویی می‌کنند و اگر در ایران یا هر جای دنیا جشنواره‌ای برگزار شود، حضور می‌یابند.
این قصه‌گوی کرمانشاهی با اشاره به تأثیرگذار بودن جشنواره قصه‌گویی، تصریح کرد: اگر گستره دربرگیری این جشنواره عموم مردم باشد به طور قطع تاثیرگذاری آن در جامعه بیشتر و مشهودتر است.
خسروی اضافه کرد: گاهی ما قصه را تنها در مقام جشنواره اجرا می‌کنیم و آن را به مراکز فرهنگی هنری کانون محدود می‌کنیم در حالی که کشورهای دیگر بر زیرساخت‌های این رویداد بزرگ فرهنگی کار کرده‌اند و به عنوان یک شغل به آن می‌نگرند.
خسروی ادامه داد: فرهنگ غنی و بزرگ اسلامی ایرانی ظرفیت ارایه قصه‌گویی به بسیاری از کشورها را دارد اما متأسفانه در این زمینه بسیار کم و ضعیف عمل شده است.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شامگاه 30 بهمن 1394 در تهران پایان یافت.