ارزش‌های یک ملت با قصه‌گویی به مخاطب منتقل می‌شود

قصه‌های جذاب و زیبا، بسیاری از مفاهیم را به کودک می‌آموزند و قصه‌گویی می‌تواند ارزش‌های یک ملت را به مخاطب منتقل ‌کند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون کرمان، مهین دستوری قصه‌گوی برگزیده کرمانی در هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با بیان این‌که کودکان شیفته‌ی قصه و قصه‌گویی هستند گفت: قصه‌ها تاثیر ژرفی در زبان، رفتار و شخصیت کودک بر جا می‌گذارد.
وی که در بخش قصه‌گویان کتاب‌خانه‌ای جشنواره حضور دارد، قصه‌گویی را ابزاری مناسب برای انتقال مفاهیم به کودکان عنوان کرد و گفت: به واسطه قصه‌گویی می‌توان بسیاری از ارزش‌ها مانند راست‌گویی، شجاعت، بخشندگی و پرهیز از ضدارزش‌ها را به کودک آموخت.
این قصه‌گوی کرمانی با اعتقاد بر این‌که کودکان و یا مخاطبانی که پای قصه‌ها می‌نشینند، تاثیرات مثبتی را از قصه‌ها دریافت می‌کنند که باعث می‌شود به دنبال ضد ارزش‌ها نروند، افزود: مخاطبی که با چنین طرز تفکری پرورش یابد بدون شک فردی با اراده و مثبت‌نگر خواهد بود و می‌تواند این تاثیرات را به اعضای خانواده خود نیز منتقل کند.
وی با بیان این‌که یک قصه‌گوی موفق کسی است که برای کار خود ارزش قایل باشد و برای توانمندسازی خود در این مسیر به دنبال مطالعه و کسب آگاهی برود، خاطرنشان کرد: قصه‌گویی با گویش محلی می‌تواند علاوه بر آشنایی مخاطب با گویش، لهجه و فرهنگ‌های خاص هر منطقه، بر جذابیت کار نیز بیافزاید.
این قصه‌گو تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی فرصتی مغتنم برای تبادل تجربیات و توانمندسازی قصه‌گوهاست چرا که جشنواره‌ها مانند کارگاه آموزشی است و کسانی که با عشق و علاقه وارد این عرصه شده‌اند در کنار یکدیگر و از هم می‌آموزند.
دستوری در بیان تفاوت بین قصه‌گویی کتابخانه‌ای و جشنواره‌ای گفت: قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای و با آرامش کامل برای اعضای مراکز انجام می‌شود تا اثرات مثبت قصه را به مخاطب منتقل کند و می‌تواند زمینه‌ای برای پرورش اعضای قصه‌گو فراهم آورد.
وی افزود: در قصه‌گویی جشنواره‌ای به دلیل فضای رقابتی که ایجاد می‌شود قصه‌گو زمان بیشتری را صرف تمرین و توانمندی خود می‌کند و شاید به مخاطب کم‌تر پرداخته شود.
دستوری در عین حال برگزاری جشنواره‌ها را بسیارضروری و مفید ارزیابی کرد و گفت: رقابت همیشه باعث پیشرفت است و قصه‌گوییِ کتاب‌خانه‌ای و جشنواره‌ای به نوعی لازم و ملزوم و تکمیل کننده یکدیگر هستند.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی طی روزهای 27 تا 30 بهمن 1393 در شهر فرهنگی و تاریخی کرمانشاه در حال برگزاری است.