قصه تلاشی هنرمندانه برای تربیت کودکان است

قصه‌های جذاب و زیبا، بسیاری از مفاهیم را به کودک می‌آموزند و قصه‌گویی می‌تواند ارزش‌های یک ملت را به مخاطب منتقل ‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، نسرین محسنی یکی از قصه‌گویان برگزیده‌ بخش کتاب‌خانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی معتقد است قصه تلاشی هنرمندانه برای هدایت و تربیت کودک، رشد زبان و شیوه‌ای درخور فهم او بوده که در وسعت تخیل و قوت تصور او مؤثر است.
وی افزود: کمک به پرورش قدرت بیان، عواطف و افکار، تقویت قوه ابداع، ابتکار، تخیل و ایجاد علاقه به مطالعه و جستجوگری از نکات مثبت و مهم قصه‌گویی برای کودکان است.
محسنی با اشاره به این‌که داستان و قصه در رشد شخصیت کودک نقش چشم‌گیری دارد، خاطرنشان کرد: از طریق قصه‌ها و داستان‌های خوب، کودک با بسیاری از ارزش‌های اخلاقی چون پایداری، شجاعت، نوع‌دوستی، امیدواری، آزادگی، جوانمردی، طرفداری از حق و استقامت در مقابل زور آشنا می‌شود که این موضوع‌ها هسته بسیاری از قصه‌ها و داستان‌ها را تشکیل می‌دهند.
این قصه‌گوی برگزیده یادآور شد: جشنواره‌ی قصه‌گویی، مکانی برای تبادل تجربه و کسب شیوه‌های برتر قصه‌گویی است. و بهتر است این جشنواره‌ها با تأکید فراوان بر یادگیری و بهتر شدن قصه‌گویی در بین مربیان اجرا شوند.
این مربی درباره تفاوت‌های بین قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای برای کودکان و جشنواره‌ای گفت: داوران قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای کودکان هستند، ما بارها در زمان قصه‌گویی در مرکز با سوال‌ها و همراهی شاد کودکان مواجه هستیم که این امر قصه‌گو را ترغیب به زیبا تعریف کردن قصه می‌کند.
وی افزود: با توجه به تجربه‌ای که در مسیر کانون پشت سر گذاشته‌ام مربیانی را دیده‌ام که قصه‌گوی خوب کتاب‌خانه و مورد علاقه‌ی کودکان هستند اما در امر جشنواره هیچ‌گاه موفق نبوده‌اند و همین‌طور برعکس قصه‌گویانی را دیده‌ام که در کتاب‌خانه با استقبال کودکان مواجه نمی‌شوند اما در جشنواره‌ها موفق ظاهر می‌شوند.
محسنی ادامه داد: رقابتی بودن جشنواره، ارزیابی قصه‌گو، رقابت و احساس این که دیگر مخاطبان شما بزرگ‌سال هستند و شما باید قصه‌ای کودکانه را برای مخاطب بزرگ‌سال تعریف کنید به‌گونه‌ای که خوششان بیاید ضمن رعایت تمام اصول قصه‌گویی، کمی از آزادی و شیرینی قصه‌گویی برای مربیان می‌کاهد و این تفاوت میان بیان قصه‌های کتاب‌خانه‌ای برای کودکان با اجرای قصه‌های جشنواره‌ای بسیار است.
گفتنی است هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح روز 27 بهمن 1393 کار خود را در مجتمع فرهنگی و هنری آفرینش کانون کرمانشاه آغاز کرده است و تا 30 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.