ارزش‌های یک ملت با قصه‌گویی به مخاطب منتقل می‌شود

قصه‌های جذاب و زیبا، بسیاری از مفاهیم را به کودک می‌آموزند و قصه‌گویی می‌تواند ارزش‌های یک ملت را به مخاطب منتقل ‌کند.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهین دستوری قصه‌گوی برگزیده کرمانی در هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با بیان این‌که کودکان شیفته‌ی قصه و قصه‌گویی هستند گفت: قصه‌ها تاثیر ژرفی در زبان، رفتار و شخصیت کودک بر جا می‌گذارد.
وی که در بخش قصه‌گویان کتاب‌خانه‌ای جشنواره حضور دارد، قصه‌گویی را ابزاری مناسب برای انتقال مفاهیم به کودکان عنوان کرد و گفت: به واسطه قصه‌گویی می‌توان بسیاری از ارزش‌ها مانند راست‌گویی، شجاعت، بخشندگی و پرهیز از ضدارزش‌ها را به کودک آموخت.
این قصه‌گوی کرمانی با اعتقاد بر این‌که کودکان و یا مخاطبانی که پای قصه‌ها می‌نشینند، تاثیرات مثبتی را از قصه‌ها دریافت می‌کنند که باعث می‌شود به دنبال ضد ارزش‌ها نروند، افزود: مخاطبی که با چنین طرز تفکری پرورش یابد بدون شک فردی با اراده و مثبت‌نگر خواهد بود و می‌تواند این تاثیرات را به اعضای خانواده خود نیز منتقل کند.
وی با بیان این‌که یک قصه‌گوی موفق کسی است که برای کار خود ارزش قایل باشد و برای توانمندسازی خود در این مسیر به دنبال مطالعه و کسب آگاهی برود، خاطرنشان کرد: قصه‌گویی با گویش محلی می‌تواند علاوه بر آشنایی مخاطب با گویش، لهجه و فرهنگ‌های خاص هر منطقه، بر جذابیت کار نیز بیافزاید.
این قصه‌گو تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی فرصتی مغتنم برای تبادل تجربیات و توانمندسازی قصه‌گوهاست چرا که جشنواره‌ها مانند کارگاه آموزشی است و کسانی که با عشق و علاقه وارد این عرصه شده‌اند در کنار یکدیگر و از هم می‌آموزند.
دستوری در بیان تفاوت بین قصه‌گویی کتابخانه‌ای و جشنواره‌ای گفت: قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای و با آرامش کامل برای اعضای مراکز انجام می‌شود تا اثرات مثبت قصه را به مخاطب منتقل کند و می‌تواند زمینه‌ای برای پرورش اعضای قصه‌گو فراهم آورد.
وی افزود: در قصه‌گویی جشنواره‌ای به دلیل فضای رقابتی که ایجاد می‌شود قصه‌گو زمان بیشتری را صرف تمرین و توانمندی خود می‌کند و شاید به مخاطب کم‌تر پرداخته شود.
دستوری در عین حال برگزاری جشنواره‌ها را بسیارضروری و مفید ارزیابی کرد و گفت: رقابت همیشه باعث پیشرفت است و قصه‌گوییِ کتاب‌خانه‌ای و جشنواره‌ای به نوعی لازم و ملزوم و تکمیل کننده یکدیگر هستند.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی طی روزهای 27 تا 30 بهمن 1393 در شهر فرهنگی و تاریخی کرمانشاه برگزار می‌شود.