تبادل داستان‌های ملل در جشنواره قصه‌گویی

قصه‌گوی برگزیده مشهدی گفت: در عصر گسترش فن‌آوری، بهترین راه برای ارتباط ملل مختلف برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی و بهره‌گیری از ادبیات آنان در شکل‌گیری یک قصه خوب است.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا تقی‌زاده یاقوتی قصه‌گوی برگزیده‌ی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: در دنیای قدیم هنگامی که کاروان‌ها به کاروان‌سراها می‌رسیدند تا خستگی راه را از تن بزدایند قصه‌گویان کاروان‌سرا با هنرنمایی ساحرانه خود خستگی را از تن آنان دور می‌کرد.
وی بیان داشت: قصه‌گویان در این داد‌و‌ستد هنرمندانه تازه‌ترین قصه‌ها را از دور دست‌ترین نقاط توسط بازرگانان علاقه‌مند دریافت می‌کردند و حال در عصر گسترش فن‌آوری، جشنواره‌های قصه‌گویی و بهره‌گیری از ادبیات این نقش را بر عهده می‌گیرد.
این قصه‌گو عنوان کرد: وجود جشنواره‌های مختلف قصه گویی، مربی را در به کارگیری یک قصه خوب به تلاش و کنکاش بیشتری ملزم می‌کند به طور مثال خود من برای انتخاب یک قصه دل‌خواه در کتاب‌خانه آستان قدس تا 10 شب به جست‌و‌جو پرداختم.
تقی‌زاده ادامه داد: با تغییر در شیوه برگزاری جشنواره هفدهم مانند حذف رقابت‌های منطقه‌ای، حذف رقابت در مرحله نهایی و افزودن قصه گویان کتابخانه‌ای موافق هستم، اما به شرط این‌که برگزاری مرحله‌ی منطقه‌ای و نهایی حذف نشود و در قالب قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای صورت گیرد.
این مربی سیار روستایی استان خراسان‌رضوی عنوان کرد: قصه‌گویی جشنواره‌ای از بطن همین قصه‌گویان کتاب‌خانه‌ای شکل گرفته است و چه بسا اگر قصه‌گوی کتاب‌خانه‌ای وجود نداشت از کیفیت قصه‌گویی جشنواره‌ای کاسته می‌شد.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور نزدیک به 60 قصه‌گوی ایرانی و 12 قصه‌گوی خارجی صبح روز 27 بهمن 1393 کار خود را در کرمانشاه آغاز می‌کند.
این در حالی است که در برگزاری این جشنواره تغییراتی صورت گرفته است که از جمله‌ی آن می‌توان به حذف رقابت‌های منطقه‌ای و بخش رقابتی در مرحله‌ی نهایی همچنین حضور قصه‌گویان کتاب‌خانه‌ای - که در طول سال برای کودکان قصه می‌گویند - اشاره کرد.
جشنواره قصه‌گویی را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند.