مربیان مهد کودک‌های کرمانشاه با قصه‌گویی آشنا شدند

قصه‌گو باید بداند چرا قصه می‌گوید و چگونه قصه بگوید و چه قصه‌ای را روایت کند.

به گزارش اداره‌کل روابط و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صبح دومین روز از هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هم‌زمان با قصه‌گویی تعدادی دیگر از قصه‌گویان، کارگاه تخصصی قصه‌گویی نیز با موضوع «ویژگی‌های مورد انتظار از قصه و قصه‌گو» برگزار شد.
در این کارگاه  تخصصی که علی خانجانی آن را اداره می‌کرد در بحث‌هایی مرتبط و جداگانه به صورت مفصل به چرایی و چگونگی و چیستی قصه‌گویی پرداخته شد.
بر اساس این گزارش، 47 مربی مهد کودک‌های استان کرمانشاه که مخاطب کارگاه قصه‌گویی بودند با مسایلی مانند دلایل برون سازمانی و درون سازمانی قصه‌گویی، هنر قصه‌گویی و قصه‌گو، تعریف قصه و جایگاه قصه‌گویی در دنیای امروز به صورت کلی و جزیی آشنا شدند.
علی خانجانی در بخشی از صحبت‌هایش به انتقال مسایل انسانی، اخلاقی، تربیتی، و نکات ارزنده در قصه‌های متون قدیمی و امروزی پرداخت و هنر قصه‌گو را در این زمینه بسیار مهم دانست.
به اعتقاد خانجانی، قصه‌گو در قصه‌گویی خود می‌تواند آن‌گونه هنر خود را نشان دهد که مخاطب تفاوت شنیده‌هایش از قصه‌ی مورد نظر را  در قصه‌گویی مربی احساس کند و اجرایی متفاوت از قصه را ببیند. قصه‌گو می‌تواند آموزه‌های انسانی، اخلاقی و تربیتی را به شکلی ساده بازگویی کند و نکته‌ی اصلی قصه را به مخاطبش برساند.
خانجانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به قصه‌ی خوب نیز اشاره کرد و گفت: هر قصه که پیام و مطلب ارزنده‌ای برای انتقال داشته باشد، می‌تواند موضوع مناسبی باشد برای قصه‌گو و پاسداری از ادبیات شفاهی. دسترسی به تجربیات گذشته، ایجاد پیوند فرهنگی بین نسل‌ها، و آگاهی از خواسته‌ها و آرزوهای مخاطب می‌تواند به عنوان موارد مهمی برای اهداف برون سازمانی قصه‌گو در نظر گرفته شود اما قصه‌گو باید بداند چرا قصه می‌گوید و چگونه قصه بگوید و چه قصه‌ای را روایت کند.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تا 30 بهمن در مجتمع فرهنگی‌ و هنری آفرینش کانون کرمانشاه ادامه می‌یابد و در این چهار روز 59 قصه‌گوی ایرانی و 12 قصه‌گوی خارجی به روایت قصه‌هایی می‌پردازند که تنوع زبان و فرهنگ‌ها نیز به آن جذابیت بیشتری بخشیده است.
در کنار این برنامه نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی مختلفی نیز برگزار می‌شود.