جایگاه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ممتاز است

هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در حالی آغاز شد که معاون فرهنگی‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است این رویداد فرهنگی از جایگاه ممتازی در میان سایر جشنواره‌های کانون برخوردار است و توانسته ریشه‌های خود را محکم کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این جشنواره صبح روز 27 بهمن در مجتمع فرهنگی‌هنری آفرینش کانون کرمانشاه در میان شور و شوق کودکان این شهر و با حضور 60 قصه‌گوی ایرانی و 12 قصه‌گوی خارجی آغاز شد.
معاون فرهنگی گانون در آیین آغاز این جشنواره بین‌المللی در کرمانشاه گفت: تمامی برنامه‌ها، فعالیت‌ها و جشنواره‌های در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای بچه‌ها تعبیر و تفسیر می‌شود.
محسن فضلی در زمینه‌ی اهمیت برگزاری جشنواره‌های مختلف در کانون یادآور شد یکی از ویژگی‌های جشنواره‌ها در کانون جریان‌سازی است که به‌وسیله آن مسیر حرکت مشخص می‌شود تا بهره‌وری را افزایش دهد.
فضلی در ادامه با اشاره به سیر تاریخی برگزاری جشنواره قصه‌گویی در کانون از ابتدا تاکنون خاطرنشان کرد 
اولین جشنواره  قصه گویی به منظور پاسخ به نیازی درون سازمانی در سال 1376 در استان گیلان برگزار شد و مدت سه سال اول برای تثبیت خود تلاش کرد و در ادامه سیر تکاملی خود را پیمود تا امروز پس از پژوهش‌ها و آسیب‌شناسی‌های انجام شده جشنواره هفدهم با این شکل و شیوه در حال برگزاری است.
وی ایجاد تغییرات در زیست جشنواره  پس از وقفه‌ای یک‌ساله را موجب جلوگیری از تکرار دانست و تصریح کرد با آسیب‌شناسی صورت گرفته و یافته‌های پژوهشی به این نتیجه رسیدیم که در شیوه اجرایی جشنواره تغییراتی را ایجاد کنیم.
فضلی «قصه‌گو»، «قصه» و «مخاطب» را سه رکن اصلی جریان قصه‌گویی برشمرد و اضافه کرد با ایجاد فضای مناسب و همراهی مخاطبان با قصه‌گو توان و انرژی قصه‌گو افزایش می‌یابد و مخاطب نیز بهره ‌لازم را خواهد برد.

روز قصه‌گویی آزاد در کانون، پیشنهاد معاون سیاسی استاندار
معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه در آیین گشایش جشنواره پیشنهاد کرد یکی از روزهای هفته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نام روز قصه‌گویی آزاد اختصاص یابد.
آیت‌الله آزرمی در این آیین افزود: کودکان و نوجوانان یک روز در هفته قصه‌های خوبِ قصه‌گویان آزاد را بشنوند.
وی با بیان این‌که استان کرمانشاه استان اسطوره‌ها، دلاوری‌ها، پهلوانان، قصه‌های فرهاد و شیرین و سنگ نوشته داریوش بر کوه بیستون است، افزود: کرمانشاه صاحب قصه پهلوانان، مهمان نوازی‌ها، قصه چند هزار ساله اقوام، فرهنگ‎ها، گویش‌ها و قصه همزیستی مسالمت‌آمیز است.
آزرمی همچنین گفت: شاید کمتر نقطه‌ای وجود داشته باشد که نماد سنگ نوشته دیرین همانند استان کرمانشاه را داشته و قصه‌ شاهان در آن منقوش شده باشد.
معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه اضافه کرد: قصه‌گویان برای مخاطب خودشان از رحمت، عطوفت و مهربانی استفاده کنند، تا قصه‌هایشان اثرگذار باشد.
آزرمی یادآور شد: مادران، قصه‌گویان موفقی هستند چراکه آنان مظهر الهی‌اند، از سر رحمت قصه می‌گویند و اثرگذاری‌شان از این وادی است.

جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی؛ سفیر فرهنگی ایران
در این آیین همچنین رضا موزونی مدیر اجرایی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، این رویداد فرهنگی را فرصتی مناسب برای معرفی و انتقال فرهنگ‌های هر منطقه عنوان کرد و گفت: جشنواره‌ها سفیران فرهنگی هر کشور هستند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را یک رویداد بزرگ فرهنگی در کشور عنوان کرد و گفت: ایران زمین از گذشته‌های دور تا به امروز خاستگاه قصه‌های حماسی، عاشقانه و اسطوره‌ای بوده است.
موزونی با ابراز خرسندی از میزبانی استان کرمانشاه در هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی یادآور شد: کرمانشاه زادگاه قصه‌های حماسی معاصر در ایران است و قصه‌ی دلاورمردی مردان و زنانش میراثی ماندگار برای آیندگان است.
وی ضمن قدردانی از حمایت و همراهی استاندار، مسوولان فرهنگی و ادارات استان در برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه با سابقه‌ی فرهنگی 12‌هزار ساله و تنوع گویشی، برای برگزاری مناسب این جشنواره تلاش می‌کند.
اجرای برنامه‌ی خوش‌آمد گویی، سرود نمایش با استفاده از شخصیت‌های داستان‌هابی کهن ایرانی، قصه‌گویی رضوی مهدی مردانی قصه‌گوی کانون استان قزوین و اجرای برنامه توسط عروسک طنز عمو بلفنجک از بخش‌های این آیین بود که صبح روز 27 بهمن در کرمانشاه برگزار شد.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تا 30 بهمن در مجتمع فرهنگی‌هنری آفرینش کانون کرمانشاه ادامه می‌یابد.