مدیرعامل کانون: روابط خانوادگی با قصه‌گویی مستحکم می‌شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشستی خبری برای تشریح برنامه‌های جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی از این هنر ارزشمند به عنوان عاملی برای تحکیم روابط خانوادگی یاد کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در حالی‌که تنها 2 روز تا 27 بهمن روز گشایش هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه باقی مانده است علیرضا حاجیان‌زاده گفت که بیش از 60 قصه‌گوی ایرانی و خارجی از 12 کشور جهان در این رویداد فرهنگی حضور دارند و رویکرد اصلی کانون، تقویت قصه‌گویی رودررو با کودکان در جامعه و در مراکز فرهنگی هنری است.
به گفته‌ی وی این جشنواره روزهای 27 تا 30 بهمن در کرمانشاه برگزار می‌شود و علاوه بر قصه‌گویان ایرانی 12 قصه‌گوی مطرح بین‌المللی از54 قصه‌گوی متقاضی، از کشورهای کانادا، استرالیا، برزیل، آمریکا، ارمنستان، اسکاتلند، کلمبیا، کنیا، مراکش، فیلیپین، لبنان و سوریه حضور دارند.
حاجیان‌زاده تجلیل از محمد میرکیانی به عنوان مروج قصه‌گویی در سطح ملی را از دیگر برنامه‌های این جشنواره عنوان کرد و گفت که وی{میرکیانی} کارشناس ادبیات و یکی از نویسندگان مطرح حوزه‌ی کودک و نوجوان است که آثار متعددی را در این زمینه منتشر کرده است.
مدیرعامل کانون در همین حال آمارهایی نیز از تعداد شرکت‌کنندگان در این جشنواره در مراحل مختلف ارایه کرد و توضیح داد که در مجموع بیش از 1700 قصه‌گو از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند که بیش از 1300 نفر آنان از مربیان کانون و بیش از 400 نفر از قصه‌گویان آزاد بودند.
وی در بیان اهمیت ترویج قصه‌گویی در جامعه نیز تاکید کرد که بسیاری از ارزش‌های اخلاقی که در تکوین شخصیت کودک نقش مهمی دارد مانند پایداری، شجاعت، نوع‌دوستی، جوانمردی، آزادگی و استقامت در برابر ظلم شاکله‌ی اصلی قصه‌ها را تشکیل می‌دهد و از راه قصه‌گویی به کودکان منتقل می‌شود.
حاجیان‌زاده توضیح داد که کانون از سال‌های پایانی دهه 40 فعالیت قصه‌گویی را در کتاب‌خانه‌های خود آغاز کرد و در سال 1376 نیز با توجه به اهمیت این امر به این نتیجه رسید که جشنواره قصه‌گویی ایجاد کند و تاکنون 16 دوره آن نیز برگزار شده است.
مدیرعامل کانون قصه گویی را از کهن‌ترین هنرها و سنت‌های بشری عنوان کرد و یادآور شد که در ایران نیز این هنر شیرین و جذاب، نهادینه شده است و در محافل خانوادگی باعث استحکام بیشتر روابط اعضای خانوده می‌شود.
وی در همین حال به قصه و قصه‌گویی در قرآن کریم و فرهنگ دینی نیز اشاره کرد و افزود: قصه‌گویی در فرهنگ دینی سنتی الهی است و خداوند بارها خود را قصه‌گو معرفی کرده است. بیان قصه‌ها در قرآن کریم نیز نشانگر اهمیت قصه‌گویی در فرهنگ دینی و اسلامی است.
حاجیان‌زاده کاهش مراحل جشنواره و حذف رقابت‌های منطقه‌ای، تقویت فعالیت قصه‌گویی در مراکز کانون با حضور قصه‌گویان کتاب‌خانه‌ای و پرهیز از جشنواره‌زدگی، تلاش برای افزایش انگیزه مربیان کانون برای شرکت در جشنواره، استفاده از گروه داوری از میان مولفان، محققان و پژوهش‌گران قصه‌گویی، حذف رقابت مرحله‌ی نهایی، استفاده از قصه‌گویان جشنواره دینی و مذهبی مانند جشنواره رضوی و حضور قصه‌گوی فراگیر(برای کودکان دارای نیازهای ویژه) را از ویژگی‌های جشنواره هفدهم قصه‌گویی برشمرد.

شیوه‌ی برگزاری جشنواره تغییر کرده است
محسن فضلی معاون فرهنگی کانون و رییس هفدهمین جشنواره قصه‌گویی نیز در این نشست رسانه‌ای که صبح روز 25 بهمن 1393 در تهران برگزار شد، با اشاره به روند برگزاری جشنواره در طول 16 دوره‌ی گذشته توضیح داد که وقفه‌ی یک ساله‌ی ایجاد شده در جشنواره بر اساس نیاز به تغییر در شیوه‌ی برگزاری این رویداد و بر مبنای پژوهشی کاربردی انجام شد.
وی رونمایی از 17 عنوان کتاب سیمرغ قصه‌های ایرانی  و فرهنگ‌نامه قصه‌شناسی یلدا، برپایی 8 کارگاه و نشست تخصصی برای قصه‌گویان ایرانی و خارجی را از دیگر برنامه‌های این جشنواره عنوان کرد و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از تفاوت‌های فرهنگ‌نامه کانون با اثر علی‌اشرف درویشیان می‌پرسید توضیح داد که آثار این نویسنده روایت‌های مکتوب را ارایه در حالی که کتاب کانون 8 هزار روایت شفاهی از قصه‌های بومی و محلی را شناسایی و گردآوری کرده است و به عنوان یک منبع مناسب پژوهشی همراه با یک نرم‌افزار، امکان جست‌وجو را نیز فراهم می‌کند.
معاون فرهنگی کانون اظهار امیدواری کرد تا اردیبهشت سال آینده 15 جلد از این فرهنگ‌نامه ارایه شود.
فضلی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تاسیس باشگاه قصه‌گویان ایران - که طرح آن از چند سال پیش در کانون مطرح شده است - توضیح داد که این باشگاه در واقع یک سازمان مردم‌نهاد است که از سوی تعدادی از قصه‌گویان کانون تاسیس می‌شود اما به نظر من جای خالی آن کاملا مشاهده می‌شود و می‌تواند حتی بخشی از وظایف برگزاری جشنواره را نیز برعهده بگیرد.
وی تاکید کرد که این باشگاه به هیچ وجه دولتی و وابسته به کانون نیست اما ما از فعالیت‌های آن حمایت خواهیم کرد.

نزدیک به یک میلیون و 400 هزار کودک ایرانی پای قصه‌های مربیان کانون 
محمود مروج مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی و امور استان‌های کانون و دبیر جشنواره قصه‌گویی نیز در این نشست رسانه‌ای گفت عمق بخشی به توسعه و ترویج قصه‌گویی در مراکز کانون صورت می‌گیرد و در سال 1393 نزدیک به یک میلیون و 400هزار کودک و نوجوان ایرانی پای قصه‌های مربیان کانون نشسته‌اند.
وی درباره‌ی انتشار فیلم قصه‌گویی مربیان برگزیده جشنواره نیز توضیح داد که به دلیل شرایط محل برگزاری، کارشناسان معتقد بودند که این تصاویر کیفیت مناسبی ندارد اما ما به دنبال این هستیم که در فرصت‌های دیگری با کیفیتی مناسب، این قصه‌ها را در اختیار خانواده‌ها و علاقه‌مندان قرار دهیم.
این نشست رسانه‌ای صبح روز 25 بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار شد.