داستان‌های جدید، قصه‌گویی را گسترش می‌دهد

مایکل لاکت میهمان آمریکایی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با برپایی کارگاهی، قصه‌گویان را با «قصه‌گویی در مدارس» آشنا کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی ‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عصر روز 28 بهمن 1394 کارگاهی تحت عنوان «قصه‌گویی در مدارس» برگزار و با استقبال قصه‌گویان؛ نویسندگان و دوستداران ادبیات روبرو شد.
مایکل لاکت در این نشست با اشاره به این‌که قصه‌گو برای قصه‌گویی می‌تواند یک مجموعه داستان برای خود درست کند گفت: داستان‌هایی که فکر می‌کنید ممکن است دوباره به آن‌ها رجوع کنید را در یک مجموعه‌ی جدا نگهداری کنید و به دنبال داستان‌های جدید برای گسترش قصه‌گویی باشید.
سخنران و مدیر کارگاه‌های مختلف قصه‌گویی در امریکا سخنان خود را با برشمردن مواردی که قصه‌گو هنگام انتخاب یک داستان باید در ذهن خود داشته باشد، ادامه داد و افزود: داستانی که از سوی قصه‌گو انتخاب می‌شود باید قابلیت تصویری سازی آسان در ذهن مخاطب داشته باشد تا کودک بتواند از آن لذت ببرد.
وی با بیان این‌که قصه‌ها و داستان‌های عامیانه‌ی آشنا، داستان‌های قابل پیش‌بینی و لذت‌بخش بودن داستان باید در انتخاب قصه مورد توجه قرار گیرد اضافه کرد: قصه‌گو باید داستان‌ها را برای قصه‌گویی با فرهنگ مخاطبان تطبیق دهد.
«لاکت»، داشتن طرح کلی و یا نقشه از داستان را یکی دیگر از مواردی معرفی کرد که قصه‌گو به آن باید توجه داشته باشد و یادآور شد: داستان قصه‌ای را که می‌خواهید بگویید پس از خواندن چند بار گوش دهید و با پیدا کردن یک نکته کلیدی داستان را شخصی‌سازی کنید.
او ادامه داد: در قصه‌گویی به حافظه خود اتکا کنید و هر بار که داستان را تعریف کردید سعی کنید نکات ظریفی که جهت بهبود داستان به نظرتان می‌آید را در دفعه بعد به کار بگیرد.
وی با اشاره به این‌که ضبط کردن داستان یا نوشتن آن به هرچه بهتر تعریف کردن قصه کمک می‌کند، تأکید کرد: همیشه شور و شوق خود را برای قصه گفتن به شکلی که انگار برای اولین بار است می‌خواهید داستان را تعریف کنید نگه‌دارید.
برنده چندین جایزه‌ی قصه‌گویی از کشور آمریکا در ادامه درباره تکنیک‌های قصه‌گویی سخن گفت و توضیح داد: در قصه‌گویی باید به مؤلفه‌هایی چون صدا، تن و حجم آن، سرعت، شدت، لهجه، تقلید حرکات، صورت، روش وصف، تأکید، داشتن لحن پیشنهادی برای مخاطبان، همراهی و مشارکت بچه‌ها، آواز، موسیقی و فراموش کردن عمدی نکات برای جلب‌توجه و مشارکت شنوندگان توجه شود.
لاکت همچنین در ادامه نیز پنج نکته طلایی را برای بهتر شدن قصه‌گویی به شرکت‌کنندگان در این کارگاه پیشنهاد کرد و گفت: داستانی را که می‌خواهید برای بچه‌ها تعریف کنید سعی کنید بیشتر از 5 شخصیت نداشته باشد.
وی با بیان این‌که در بازگو کردن داستان باید حواس پنج‌گانه را به آن اضافه کنید افزود: در داستان‌گویی خود به سؤال‌هایی نظیر چرا؟، چه چیز؟، چه کسی؟، چه وقت؟، کجا؟، چگونه؟ و ... پاسخ دهید.
قصه‌گوی شرکت‌کننده در هجدهمین جشنواره بین‌المللی در پایان تأکید کرد: قصه خود را حداقل برای 5 نفر تعریف کنید و چند کلمه کلیدی را که به یاد آوردن آن‌ها ادامه داستان را برای شما ساده می‌کند، به خاطر بسپارید.
گفتنی است: هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تهران، صبح 27 بهمن 1394 با حضور قصه‌گویان ایرانی و خارجی در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران آغاز و در سه روز سپری‌شده‌ی این جشنواره ده نشست و کارگاه تخصصی با موضوع قصه‌گویی برگزار شده است.