امکان ورود شاخه‌های مختلف علوم به مراکز کانون بررسی شود

ورود دیگر شاخه‌های علوم به مراکز کانون پرورش فکری می‌تواند کودکان و نوجوانان و خانواده‌های بیشتری را مشتاق به مشارکت در برنامه‌های علمی فرهنگی کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست «جایگاه فن‌آوری نوین در رشد و تربیت کودکان» در حالی برگزار شد که ضمن معرفی مراکز علمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دعوت‌شدگان، مربیان حاضر در جلسه توانستند با نظام‌های آموزشی نوین دنیا آشنا شوند.

در این جلسه صدیقه اطهری، کارشناس فرهنگی استان تهران و احسان کریمی مسوول مرکز نجوم دماوند درباره‌ی فعالیت‌های مراکز علوم و نجوم سخن گفتند.

اطهری نخستین سخنران این برنامه بود. وی صحبت‌های خود را این‌طور آغاز کرد: «در استان تهران بیش از 60 مرکز فرهنگی هنری کانون در حال فعالیت است. در این میان سه مرکز به عنوان مراکز سه گانه‌ی علمی شناخته می‌شوند. رصدخانه‌ی زعفرانیه،‌ مرکز نجوم دماوند و مرکز علوم. مرکز نجوم دارای ویژگی‌های خاص و قابل تامل است. نکته‌ی مهم درباره‌ی این مرکز این است که به عنوان نخستین مرکز آموزش نجوم آماتوری شناخته می‌شود و پس از گذشت سال‌ها هنوز مورد توجه منجمان است. از سوی دیگر خدمات این مرکز به مخاطبان کودک و نوجوان تخصصی است. از چه لحاظ می‌گوییم تخصصی؟ از آنجا که این مرکز تجهیزات خوب و پیشرفته‌ای دارد، منابع علمی آن قابل توجه است و مدرسان مجرب و تحصیل کرده در آن فعالیت می‌کنند.»

اطهری که مسوولیت نظارت مراکز علوم استان را بر عهده دارد در ادامه‌ی سخنانش به معرفی مرکز علوم و مرکز نجوم دماوند پرداخت. وی گفت: «در مرکز علوم علاوه بر زیست‌شناسی تلاش کرده‌ایم به فن‌آوری‌های نانو هم توجه کنیم. اما آنچه که مطلوب ماست بررسی امکان ورود دیگر شاخه‌های علوم به مراکز کانون است تا بتوانیم فعالیت‌ها را گسترش بدهیم.»

این کارشناس ادامه داد: «مرکز نجوم دماوند دارای کتابخانه‌ای مجهز، ‌رصدخانه و مدرسان مجرب است و این امکان را برای کودکان دماوند فراهم کرده است که از امکانات این مجموعه استفاده کنند. با این حال باید توجه داشت که تفاوت فعالیت‌های مراکز علمی کانون با سایر نهادهای همسو چیست.»

اطهری بار فعالیت‌های علمی کانون را بر دوش بخش فرهنگی دانست و افزود: «ما صرفا به آموزش مستقیم نمی‌پردازیم. بلکه مثل سایر فعالیت‌های کانون از کتاب، قصه‌گویی و فعالیت‌های فرهنگی هنری بهره می‌گیریم تا در مورد علم با مخاطب صحبت کنیم. از همین روست که بار دیگر تاکید می‌کنم که شاخه‌های علمی این مراکز می‌تواند گسترش بیابد چرا که شاخه‌های علم با تغییرهای لحظه‌ای همراه شده است و ما نیز باید برای ورود به این علوم برنامه‌ریزی کنیم.»

مسوول مرکز نجوم دماوند در ادامه نشست «جایگاه فن‌آوری نوین در رشد و تربیت کودکان» درباره‌ی درخواست‌های حضور خانواده‌ها برای شرکت در برنامه‌های کانون سخن گفت: «برای مربیان و مسوولانی که بیشتر با خانواده‌ها در ارتباط‌اند درک این نیاز محسوس‌تر است که آن‌ها نیازمند ورود شاخه‌های دیگر علم به کانون هستند. واقعیت این است که بچه‌ها رغبتی نسبت به کتاب‌های علمی نشان نمی‌دهند و دوست دارند آموزش غیرمستقیم ببینند. در همین راستا خواست خانواده‌ها از کانون همین است که فعالیت‌های خود را گسترش دهد. در کنار این موضوع آن‌ها علاقه‌مند حضور در برنامه‌ها هم هستند که قطعا میسر نیست. اما در راستای درخواست اولیه‌ی آن‌ها ما در مرکز نجوم دماوند آموزش به کودکان چهار ساله را هم شروع کرده‌ایم و آن‌ها در شب‌های رصدی هم حضور پیدا کرده‌اند.»

دکتر احسان کریمی ادامه داد: «نجوم برای هر کودک و خردسالی جذاب است چون می‌تواند به سوال‌های فلسفی او پاسخ دهد و او را با دنیایی آشنا کند که در مدرسه برای آن هیچ توضیحی به او ارایه نمی‌دهند.»

مدیرعامل شرکت فن‌آوری پیشرفته‌ی کاوشگر دیگر سخنران این برنامه بود. او ضمن معرفی فعالیت‌های شرکت خود درباره‌ی شیوه‌های جدید آموزش در دنیا با مخاطبان سخن گفت.

محمدحسین نخ‌چی در ابتدای صحبت‌هایش درباره‌ی پژوهش‌های کشورهای توسعه یافته درباره‌ی شرایط اثربخشی افراد در جامعه و در پایان رسیدن به اهداف گسترده‌ی پیشرفت علم و فن‌آوری صحبت کرد: «یکی از سوال‌هایی که آن‌ها مطرح کرده‌اند چگونگی اثربخشی کودک بوده است. آن‌ها اعتماد به نفس، ایده‌پردازی، خلاقیت، نوآوری،‌ ریسک‌پذیری، تلاش و پشتکار، شکست ناپذیری، صبر، ‌هدف‌گذاری، رهبری، تفکر عمیق، کار گروهی، مهارت سخنرانی در جمع و معرفی کردن کارها، مذاکره کردن، تصمیم‌گیری فردی و گروهی را شرایطی دانسته‌اند که برای این پیشرفت نیاز است و کودک باید بیاموزد.»

نخ‌چی در ادامه‌ی سخنانش در باره‌ی نظام آموزشی «استم» اطلاعاتی را به حضار داد: «در شیوه‌ی جدید آموزش گفته می‌شود که نظام سنتی منسوخ است و فرد نباید علوم را مجزا فرا بگیرد. چرا که از خود سوال می‌پرسد که کاربرد این علوم چیست و کاربردی پیدا نمی‌کند. کودک پس از این پاسخ اطلاعات را حفظ می‌کند و در پایان از یاد می‌برد. اما در نظام «استم» علوم، ریاضی، فن‌آوری و مهندسی ادغام می‌شوند و کودک علوم کاربردی را می‌آموزد.

وی عنوان کرد که 13 نهاد در آمریکا و دانشگاهای استنفورد و ناسا نیز از این نظام استفاده می‌کنند. ضمن آن‌که «استم اسکول‌ها» در اروپا فعال‌اند: «در این سیستم معلم متکلم وحده نیست بلکه تسهیل‌گر است.»

وی در این میان از نظام «استیم» نیز نام برد که هنر را نیز با «استم» تلفیق کرده است و اسلایدهایی را در این زمینه به نمایش گذاشت.نخ‌چی در ادامه‌ی نشست از ‌نظام‌های مختلفی که در دیگر کشورها برای آموزش به صورت بازی رواج پیدا کرده است نام برد و فیلم‌هایی را به نمایش درآورد.

در پایان این سخنران درباره‌ی دوره‌های «ایده تا محصول» سخن گفت که به تازگی در دانشگاه شریف برگزار می‌شود: «دانش‌آموزان دبستانی طی مراحلی تولید محصول را در این دوره‌ها می‌آموزند. آن‌ها ابتدا طرح مساله می‌کنند و دنبال راه‌کار می‌گردند. ترسیم روی نقشه، ترسیم سه بعدی،‌ پرینت سه بعدی، طراحی نام تجاری و لوگو و در پایان عرضه‌ی محصول و معرفی آن جلوی متخصصان مراحلی است که این افراد طی می‌کنند و بعضا موفق به فروش محصول نیز شده‌اند.»

در پایان نیز جلسه‌ی پرسش و پاسخ میان مهمانان و کارشناسان برگزار شد.

هفته ملی کودک طی روزهای 15 تا 21 مهر 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر استان‌های کشور در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =