لایحه‌ی حمایت از کودکان به زودی تصویب می‌شود

یکی از نمایندگان مجلس از بررسی و تصویب لایحه‌ی حمایت از کودکان برای حمایت از کودکانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی یا سواستفاده هستند، خبر داد.

به ‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون فرهنگی و اصل 90 مجلس در حاشیه‌ی بازدید جمعی از نمایندگان مجلس از نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون درباره‌ی تاثیر نام‌گذاری روز جهانی و هفته‌ی ملی کودک در جلب توجه‌ عمومی به کودکان توضیح داد:  کودکی موضوع حساسی است. اگر توجه کافی به کودکان نداشته باشیم قطعا در آینده جامعه ما گرفتار بسیاری از مشکلات خواهد شد.

او با تاکید بر این که شخصیت فرد در دوران کودکی شکل می‌گیرد و در دوره‌ی بعد از بلوغ تبدیل به یک شخصیت شکل گرفته می‌شود، ادامه داد:  باید توجه داشته باشیم که این نامگذاری‌ها در جهت تذکر به جامعه در راستای اهمیت کودک است و باید نقش کودک را در آینده فراموش نکنیم. مساله‌ای که معمولا از آن غفلت می‌کنیم و یکی از راه‌های خروج از این غفلت همین نامگذاری‌ها در قالب هفته ی ملی یا روز جهانی کودک است.

این نماینده‌ی مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا همواره بحث تشکیل کمیسیون کودک در مجلس و آگاهی از حقوق کودکان هراز گاهی به ویژه زمانی‌که شاهد رسانه‌ای شدن اخبار ناخوشایند در زمینه‌ی اتفاق‌های تلخ برای کودکان هستیم مطرح و پس از مدتی به دست فراموشی سپرده می‌شود، اظهار کرد: با توجه به این‌که در دوره‌ی گذشته هم در مجلس بودم، قانونی را به نام قانون حمایت از کودکان بررسی و تصویب کرده‌ایم. در همین راستا در این هفته بررسی لایحه‌ای را آغاز کردیم که نخستین جلسه‌ی آن تشکیل شد. این لایحه، بیشتر معطوف به حمایت از گروه‌هایی از کودکان است که در جامعه در مورد آن‌ها اجحافی صورت می‌گیرد یا گرفتار باندهای تبهکار و گرفتار افراد و اشخاصی شده‌اند که از آن‌ها سواستفاده می‌کنند.

او افزود: این دو مورد جزو موضوع‌هایی بوده که در مجلس مطرح شده و این موضوع آخر قطعا با توجه به رویکرد مجلس به نتیجه‌ خواهد رسید و امیدواریم قانون جامعی در جهت حمایت از حقوق کودکان باشد.

سعیدی با اشاره به این‌که در کمیسیون قضایی بخش قابل توجه‌ای از این قانون تصویب و در کمیسیون فرهنگی آن بندهایی که نیاز به بررسی داشته در این هفته بررسی شده است، یادآور شد: بر همین اساس کلیات این لایحه تصویب شده و در یک یا دو هفته‌ی آینده به صحن مجلس می‌رود.

او درباره‌ی بحث منشور حقوق شهروندی و جای خالی حقوق کودک در این منشور و برنامه‌ی نمایندگان مجلس برای بررسی بحث حقوق کودکان در منشور حقوق شهروندی توضیح داد: این منشورها بیشتر سیاسی و تبلیغاتی است تا اجرایی و عملیاتی. مجلس بیشتر بر روی مباحث عملیاتی تمرکز دارد که تبدیل به قانون و اجرایی شود. برای همین در قالب قانون حمایت از کودکان قطعاً این مساله را لحاظ خواهیم کرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی درباره‌ی بحث ایجاد شهرهای دوستدار کودک و توجه به امنیت، رفاه و سلامت کودکان در شهرسازی، ساختمان‌سازی و... و جایگاه این موضوع‌ها در لایحه‌ی حمایت از حقوق کودکان گفت: با توجه به این لایحه و سهم تهران و استان‌های دیگر سازوکاری را پیش‌بینی کرده‌ایم که با محوریت سازمان بهزیستی، دادستان، رییس دادگستری و مسوولان هر استان ستادی برای حمایت از حقوق کودکان تشکیل شود. این لایحه همه جانبه است و در بحث شهرسازی، ساختمان‌سازی، وسایل حمل و نقل و موضوع‌هایی که مربوط به تامین امنیت کودکان و جلوگیری از آزار کودکان است، وارد می‌شود.

هفته‌ی ملی کودک از 15 تا 21 مهر 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران در دو بخش نمایشگاهی و نشست‌های تخصصی برپا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =