مرشد سعیدی داستان‌های شاهنامه را برای کودکان نقالی می‌کند

مرشد حاج سید مصطفی سعیدی از نقالان مشهورکشور هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان داستان‌هایی از شاهنامه حکیم فروسی طوسی را روایت می کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این برنامه نقالی توسط مرکز پژوهش و ترویج قصه‏های ایرانی کانون و با مشارکت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و اداره کل کانون استان تهران برگزارمی‌شود.
مرشد پیشکسوت طی روزهای 16 تا 18 تیر در پنج نقطه از شهر تهران قصه‌هایی از شاهنامه را برای کودکان و نوجوانان نقالی خواهد کرد.
هدف از اجرای این برنامه آشنایی مربیان کانون با روش‏های نقالی و شاهنامه‌خوانی ، ترویج و پاس‌داشت فرهنگ بومی نقل و نقالی همچنین معرفی نقالی فرهیخته به عنوان یکی از مفاخر فرهنگی کشور عنوان شده است.
بر این اساس مرشد حاج سید مصطفی سعیدی صبح روز 16 تیر در مرکز شماره 24 کانون واقع در شهر ری قصه زال و رستم را روایت کرد و ساعت 15 همین روز به نقالی قصه رستم وسهراب در مرکز شماره 40 کانون واقع در بزرگراه کاشانی، نرسیده به خیابان پیامبر، پارک میعاد می‌پردازد.
روز 17 تیر این نقال شاخص کشور ساعت 9   صبح قصه رستم و اسفندیار را در انجمن مفاخر و ساعت 15 قصه رستم و مرد کوه نشین را مرکز شماره 30 کانون بین فلکه سوم و چهارم تهران پارس، اول 212 شرقی روایت خواهد کرد.
دوست داران قصه‌های شاهنامه ساعت 10 صبح روز 18 تیر نیز قصه رستم و دیو سپید از زبان این نقال در مرکز شماره 25 کانون تهران واقع در دوراهی قپان خواهند شنید.
سید مصطفی سعیدی، مرشد و شاهنامه خوان و نقال پیش کسوت از جمله چهره ‌های نامی عرصه نقالی و منقبت خوانی و مداحی است.
او در اراک متولد شد نزدیک به 60 سال از 70 سال زندگی خود را به نقل و منقبت و وعظ و خطابه گذرانیده است.
آسید قریب به هفتاد سال سن دارد و قریب به شصت سال از عمرش را به نقل و منقبت و وعظ و خطابه مشغول است.
مرشد در دیداری با دکتر جابر عناصری به سفارش وی نوشتن تومار شاهنامه را از نو آغاز می‌کند، توماری که شروعش آغاز شاهنامه و پایانش حمله اسکندر به ایران است. هم اکنون این تومار در قالب دو کتاب ارزشمند و سترگ به چاپ رسیده است.