بررسی رمان‌های نوجوان از منظر جامعه شناسی

نشست تحقیقاتی مطالعات انسان شناسی کاربردی در حوزه‌ی مسایل کودک و نوجوان در آستانه‌‌ی روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، در اهواز برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این نشست با حضور دکتر علیرضا حسن‌زاده عضو هیات علمی پژوهشکده‌ی مردم شناسی تهران و کودکان و نوجوانان عضو کانون به مدت سه روز در کانون مرکز شماره یک اهواز برگزار می‌شود.
حسن‌زاده با اشاره به این‌‌که این نشست‌ با تکیه بر فرآیندهای ادبی و تاکید بر رمان‌های نوجوان امروز گفت: ماهیت طرح رمان نوجوان امروز که از سه سال و نیم پیش از سوی سید‌صادق رضایی دو ماه پس از انتصابش به سمت مدیر عاملی کانون مطرح شد و تا کنون نزدیک به 60 رمان آن منتشر شده است از لحاظ ادبی نقد شده است و ما با برگزاری این نشست‌های تحقیقاتی از زاویه انسان شناسی و جامعه شناسی این رمان‌ها را بررسی خواهیم کرد.
وی افزود: ابعاد کاربری رمان‌های نوجوان امروز مختص به ادبیات نیست بلکه کارکردهای فرهنگی و اجتماعی همچون هویت، تعریف هویت، کشف نگاه نسل امروز نوجوان و بزرگ‌سال و زیست‌جهان‌های ایرانی نیز مد نظر است بر همین اساس کانون تصمیم گرفت تا زاویه جدیدی را در بررسی رمان‌های نوجوان امروز که همان انسان‌شناسی و جامعه شناسی ادبیات است باز کند.
عضو هیأت علمی پژوهشکده‌ی مردم شناسی تهران ادامه داد: در این مطالعه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، هویتی و میان نسلی رمان نوجوان امروز از نگاه نوجوانان مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
حسن‌زاده، ادبیات و به ویژه رمان را بدون درک منظر جامعه‌شناسانه و انسان شناسانه مخاطب به طور همه جانبه قابل درک ندانست و خاطر نشان کرد: مطالعات انسان شناسی و جامعه شناسی در حوزه‌ی ادبیات از جمله بررسی رمان‌های نوجوان، ابعادی کاربردی به سیاست‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بخشیده است و زوایای پنهان جامعه شناختی و انسان شناختی تولیدات ادبی را آشکار می‌سازد.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت مطالعات میان رشته‌ای بیان داشت: در این پروژه تحقیقاتی، مطالعه‌ی ادبی با مطالعه‌ی انسان‌شناختی و جامعه‌شناختی پیوند می‌خورد و از این رو کانون می‌کوشد تا به شکل بخشیدن به مطالعات میان رشته‌ای و چند رشته‌ای، جنبه‌‌های وسیع‌تری از تولیدات کالاهای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان را مورد تأمل قرار دهد.
در همین حال نشست تحقیقاتی مطالعات انسان‌شناسی کاربردی در حوزه‌ی مسایل کودک و نوجوان با تکیه بر فرآیندهای ادبی و تأکید بر رمان‌های نوجوان امروز در اهواز از روز یک‌شنبه 16 به مدت سه روز ویژه‌ی کودکان و نوجوانان در مرکز شماره یک کانون اهواز برگزار می‌شود.