کتاب‌سازی یکی ازبهترین شیوه‌های تشویق کودکان به نویسندگی

کلر ژوبرت نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان توصیه کرد برای تشویق کودکان به نوشتن بهتر است از طریق ساخت کتاب به صورت کاردستی شروع کنیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این نویسنده که به دعوت دبیرخانه شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان برای دیدار و گفت‌وگو با بازدید کنندگان صبح روز 16 تیر در غرفه نویسندگان حضور یافت، برخی از شیوه‌های شروع به نویسندگی را به کودکان و نوجوانان توضیح داد.
وی یکی از راه‌های نوشتن را، ساخت کتابچه‌های کوچک با کمک خود کودکان عنوان کرد و افزود: اگر به صورت عادی کاغذی را به فردی بدهیم و از او بخواهیم بنویسد کم‌تر کسی حاضر می‌شود این کار را انجام دهد اما اگر همین کاغذ را به شکل کتاب با همکار خودش آماده کنیم و از او بخواهیم داستانی بنویسد شهامت بیشتری پیدا کرده و شروع به نوشتن می‌کند.
ژوبرت یکی دیگر از شیوه‌‌های نویسندگی را برای محیط‌هایی که تعداد بیشتری کودک و نوجوان در آن حضور دارند توزیع برگه‌هایی که روی آن تصویری کشیده شده باشد و این‌که از آن‌ها بخواهیم ضمن رنگ‌آمیزی تصویر در مورد آن داستان کوتاهی هم نوشته شود. به تجربه ثابت شده که کسانی که اعتماد به نفس کمتری برای نویسندگی دارند این راه به نسبت موفق بوده است.
این نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان در ادامه اظهار داشت در مورد کودکان و نوجوانانی که تمایل به نویسندگی دارند بهتر است زیاد بنویسند و نوشته‌های خود را به دیگران بدهند و نظرات مختلف را بشنوند تا با نقاط ضعف و قوت خود بیشتر آشنا شوند و از تجربه دیگران نیز استفاده کنند.
 وی هم‌چنین انتخاب موضوع یا واژه برای کودکانی که برای شروع با مشکل مواجه هستند و یا تعیین زمان مشخص برای نوشتن مطلبی را از دیگر شیوه‌های کمک به آن‌ها برای آغاز نوشتن دانست.
یکی از برنامه‌های این جشنواره دیدار و گفت‌وگوی مخاطبان و علاقه‌مندان با نویسندگان، تصویرگران و شاعران کودک و نوجوان است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده است.
شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان از 15 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی ‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران آغاز شده و تا 18 پذیرای علاقه‌مندان است.