برخورد فعال با موضوع تربیت و رشد اجتماعی کودکان در ایران

دکتر فاطمه قاسم‌زاده به عنوان یکی از روانشناسان فعال در حوزه کودک و نوجوان خواستار اجرایی شدن پیمان‌نامه بین‌المللی حقوق کودکان، بومی‌سازی آن و توجه بیشتر مسوولان و متولیان این حوزه به این پیمان‌نامه شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در اولین نشست تخصصی هفته ملی و روز جهانی کودک که با عنوان کودکان در معرض آسیب برگزار شد دکتر فاطمه قاسم‌زاده با اشاره به مهم‌ترین آسیب‌هایی که کودکان ایرانی را مورد تهدید قرار می‌دهد گفت: کودکان در معرض آسیب را می‌توان در 4 گروه کودکان در معرض تبعیض، کودکان در معرض استثمار، کودکان در معرض خشونت و کودکان در وضعیت اضطراری تقسیم‌بندی و مورد بررسی قرار داد.
وی افزود: از نسبت دادن کلمه بزه‌کاری به نوجوانان و کودکان خودداری کنید و به جای این کلمه از معارض با قانون استفاده کنیم. چرا که این رفتار باعث می‌شود کودکان و نوجوانان از جامعه و خانواده  طرد و بیشتر به سوی بزه‌کاری و اعتیاد کشیده شوند.
وی هدف تشکل‌های مردم نهاد حامی حقوق کودکان را رشد و تربیت صحیح کودک دانست و افزود: کودکان از 3-4سالگی نیاز به تقویت ارتباط در جامعه دارند و ایران با موضوع تربیت و رشد اجتماعی کودکان فعال‌تر برخورد کند.
دکتر قاسم‌زاده هم‌چنین گفت : براساس تعاریف بین‌المللی عوامل‌های موثر بر آسیب‌های وارده به کودکان را می‌توان به 3 دسته عوامل اقتصادی (فقر)، عوامل اجتماعی (مهاجرت)، عوامل فرهنگی و آموزشی (نگرش نسبت به کودک) تقسیم کرد.
این روانشناس فعال در حوزه کودکان از دولت خواست با توجه بیشتر به انجمن‌های مردم نهاد از ظرفیت‌های آن‌ها برای حل مشکلات کودکان کار استفاده کنند.
در ادامه این نشست دکتر حسین جوادی کارشناس آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: کودکان در جوامع کنونی به 3 دسته در مرز آسیب‌پذیری، در معرض آسیب و آسیب‌دیده تقسیم می‌شوند.
وی در ادامه به شاخص‌های رفاه و فقر کودکان که مورد تایید یونیسف اشاره کرد و گفت: سلامتی، آموزش، تغذیه، والدین مطلوب، دسترسی به اطلاعات، بهداشت محیط و مراقبت‌های اولیه کودک شاخص‌هایی پذیرفته شده از سوی جامعه بین‌المللی هستند اما در ایران و تهران در این زمینه با مشکلاتی روبرو هستیم.
دکتر جوادی یکی از دلایل و عوامل اصلی مرگ و میر کودکان را سوانح رانندگی و تصادف‌های جاده‌ای برشمرد و این را به دلیل عدم آموزش کافی دانست.
وی سال‌های اخیر را سال‌های مرگ محلات توصیف کرد واز عدم حضور کودکان در محلات انتقاد کرد .
دکتر جوادی شناخت صحیح از عوامل رفاه و کاهش فقر را از جمله راه‌کارهای جلوگیری از بروز آسیب‌ها دانست و افزود: این‌ها جز مسائل کلان کشور است که برای جلوگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی روزافزون باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای کرد و همه سازمان‌های مسوول باید برای کمک به رفع مشکلات و آموزش خانواده و کودکان به تشکل‌های مردم نهاد کمک کنند.