آثار امسال به لحاظ تکنیکی و بصری پیشرفت دارند

داور بخش مسابقه ایران، نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، گفت: کار هنرمندان حوزه پویانمایی از نظر تکنیک و ارزش‌های بصری پیشرفت کرده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سیاوش زرین‌آبادی در باره کیفیت آثار جشنواره امسال گفت: جشنواره پویانمایی به رغم جوان بودن منظم و حرفه‌ای است و برنامه‌ریزی آن از چند ماه قبل انجام می‌شود و این نقطه قوت خوبی است.
این داور در باره فیلم‌های مسابقه ایران عنوان کرد: کارهای جدید از نظر تکنیک و ارزش‌های بصری پیشرفت کرده‌اند. هنرمندان حوزه پویانمایی به تدریج توانایی‌شان افزایش یافته و ذوق و مهارت بسیاری در برخی آثار به کار رفته بود. برخی آثار به صورت دستی و دور از فضای دیجیتالی بودند و این مشخص می‌کند که هنرمندان حوزه پویانمایی با حوصله، دقت و تجربه بسیاری کار می‌کنند.
وی با اشاره به مشکل بیان در برخی آثار پویانمایی توضیح داد: هنوز در برخی فیلم‌های شاخص تأکید بر نخبه‌گرایی و پیچیده‌گویی است که باعث شده به ارتباطی که ممکن است یک فیلم کوتاه با مخاطب برقرار کند، خدشه وارد شود. به طور شخصی فیلم‌هایی که بیان روشن‌تر و شفاف‌تری دارند را می‌پسندم. احساس می‌کنم مقداری تکلف و تصنع در فیلم‌های شاخص هنری فیلم‌سازان پویانمایی ما دیده می‌شود. آن‌ها برای فیلم عمیق ساختن به پیچیده‌گویی روی می‌آورند. به نظرم پیچیده‌گویی دلیل تأثیرگذاری نیست، بلکه یک فیلم می‌تواند عمیق اما ساده و با بیشترین تأثیر باشد.
زرین‌آبادی با اشاره به رشد قابل توجه فیلم‌های تلویزیونی افزود: کارهای تلویزیونی به تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار وابسته است. این آثار باید با توجه به بنیه اقتصادی ایران تهیه شود که به نظرم در مقایسه با سایر کشورها رشد داشته است.
وی افزود: یک نکته افسوس برانگیز این است که برخی از تهیه‌ کنندگان تلویزیونی دوست داشتند کارهای خود را به بخش کوتاه بیاورند و این اصرار خود تهیه کنندگان بود که آثارشان در بخش تلویزیونی داوری نشود. فیلم‌های تلویزیونی از لحاظ مخاطب با فیلم‌های هنری و کوتاه تفاوت دارند. شأن یک اثر تلویزیونی وابسته به مسایل دیگر است و فیلم کوتاه نیز جایگاه خودش را دارد. تصمیم نهایی برای این‌که یک فیلم در چه بخشی قرار می‌گیرد به عهده هیأت انتخاب یا داوران است.
زرین‌آبادی ادامه داد: مشکل پویانمایی تلویزیونی ما کمبود بازار برای مصرف کننده است. جشنواره می‌تواند بازار فیلم تلویزیونی و مقدمات حضور آن را فعال کند. معتقدم فیلم‌های پویانمایی تلویزیونی قابلیت پخش در منطقه را دارند.
داور مسابقه ایران در پاسخ به این پرسش که چه آینده‌ای برای پویانمایی ایران پیش‌بینی می‌کنید، گفت: پویانمایی هنری آینده خوبی دارد، اما نیازمند حمایت دولتی و غیردولتی است. فیلم‌سازان این حوزه باید بدون دغدغه مالی بتوانند کار پویانمایی بسازند چون بسیار زمان‌بر و پرهزینه است.
گفتنی است نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 17 تا 21 اسفند در هفت سالن برگزار می‌شود.