حضور دانش‌آموزان در مراکز کانون در هفته‌ی ملی کودک

مدیرکل فرهنگی‌هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش از حضور دانش‌آموزان در برنامه‌های کانون پرورش فکری و بازدید از فعالیت‌های این کتاب‌خانه‌ها در ایام هفته‌ی ملی کودک خبر داد.

مهدی علی‌اکبرزاده در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون با اشاره به حضور این مدیریت در شورای برنامه‌ریزی هفته‌ی ملی کودک که از 15 تا 21 مهر در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: اداره‌های استانی ما نیز شورای برنامه‌ریزی استانی در این زمینه دارند که مدیرکل کانون پرورش فکری استان هم می‌تواند در این شورا حضور داشته باشد تا همکاری‌های لازم را تعریف کنند.
وی به برنامه‌ها و اجتماعاتی که به همین مناسبت در کشور برپا می‌شود اشاره کرده و گفت: در این روزها نمایشگاه‌هایی از محصولات تولیدی توسط دانش‌آموزان عضو کانون پرورش فکری برپا خواهد شد تا مدارس و به خصوص مدارس ابتدایی بتوانند از فعالیت‌های سایر دوستان‌شان که عضو کانون پرورش فکری‌اند دیدن کنند و با فعالیت آن‌ها آشنا شوند.
وی درباره‌‌ی برنامه‌ریزی در برخی از استان‌ها برای بازدید دانش‌‌آموزان از کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوانان گفت: این فرصت خوبی برای آشنایی دانش‌آموزان به‌ویژه در مقطع ابتدایی با کانون پرورش فکری و فعالیت‌های آن است.
علی‌اکبرزاده توضیح داد که سیاست‌گذاری برنامه‌های این هفته با مرکزیت کانون پرورش فکری کودکان‌ و نوجوانان و با شرکت آموزش و پرورش انجام گرفته است، افزود: ما با دست‌آوردهای کودکان‌ و نوجوانان در مجموعه‌ی معاونت پرورشی فرهنگی آموزش ‌و پرورش، برخی از دست‌آوردهای کانون‌های فرهنگی تربیتی، و برنامه‌های خودمان در نمایشگاهی که کانون برای هفته‌ی ملی کودک برپا می‌کند، شرکت خواهیم کرد.
به گفته‌ی این مسوول آموزش و پرورش کشور، در استان‌ها نیز معاونان پرورشی همکاری و هماهنگی لازم را با کانون‌های پرورش فکری استان‌ها خواهند داشت.
این مقام فرهنگی درباره‌ی روش‌های تسری فعالیت‌های مناسبتی چون هفته‌ی ملی کودک در طول سال، گفت: این هفته برای ما بهانه‌ای است تا مروری داشته باشیم بر فعالیت‌هایی که در طول سال انجام داده‌ایم و خودمان را ارزیابی کنیم. اما بی‌تردید نباید خدمت به کودکان و برنامه‌ریزی برای آن‌ها را در حد یک هفته درنظر بگیریم. بنابراین این هفته می‌تواند شروعی باشد برای برنامه‌ریزی و اجرای آن در طول سال، تا در هفته‌ی ملی کودک سال آینده گزارشی از فعالیت‌هایمان را به صورت عملی در قالب نمایشگاه‌ها، کتابچه‌ها و تدوین مکتوباتی که برای اطلاع‌رسانی عمومی موثرند ارایه کنیم.
وی همچنین گفت که باید طوری برنامه‌ریزی کرد که در طول سال تحصیلی ارگان‌ها و نهادهای بخش خصوصی و دولتی را همیشه کنار هم داشته باشیم. او تاکید کرد که بی‌تردید فعالیت در بخش کودک نباید به آموزش‌ و پرورش و کانون پرورش فکری منحصر شود و همه‌ی بخش‌های مرتبط باید دخالت داشته باشند.
علی‌اکبرزاده در آستانه‌ی هفته‌ی ملی کودک گفت: برخی اوقات، فعالیت‌های بخشی ما را از هم دور می‌کند و نمی‌دانیم در یک بخش مرتبط با کودکان چه برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد. این هفته می‌تواند بهانه‌ی خوبی باشد برای پیوند بین سازمان‌های دولتی و خصوصی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت آموزش و پرورش. پیوندی که هم‌زمان با شروع سال جدید تحصیلی در مهرماه شکل بگیرد و در طول سال عملیاتی شود.
این مقام مسوول در آموزش و پرورش بار دیگر تاکید کرد که ما باید از قابلیت‌های دیگر ارگان‌ها آگاه شویم و ظرفیت‌های‌مان را ارایه کنیم.
وی پیشنهاد کرد که شورای برنامه‌ریزی هفته‌ی ملی کودک در تمامی طول سال به طور منظم دایر باشد و جلسه‌هایی را تشکیل دهد.
امسال شورای برنامه‌ریزی برگزاری هفته‌ی ملی کودک از ابتدای تابستان با حضور نمایندگانی از وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مختلف همچون وزارت کشور، بهداشت، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌هایی چون حفاظت از محیط زیست، تبلیغات اسلامی، هلال احمر، شهرداری تهران، بهزستی و صداوسیما و... جلسه‌های منظمی را به منظور برنامه‌ریزی تشکیل دادند.
«دنیا با لبخند کودکان زیباست» شعار محوری این هفته انتخاب و تمامی روزهای هفته‌ی ملی کودک به سرفصل‌های اصلی این حوزه نام‌گذاری شدند.
هفته ملی کودک امسال از 15 تا 21 مهر با حرکت قطار کودکی از تهران به یکی از شهرهای اطراف آغاز می‌شود و با برنامه‌هایی با حضور دانش‌آموزان، فرزندان اتباع خارجی حاضر در ایران و همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کودکان و کانون‌های اصلاح و تربیت ادامه می‌یابد.
محوریت این برنامه‌ها در خیابان حجاب تهران و در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون با برگزاری نمایشگاه، مسابقات هنری، نمایش فیلم و تئاتر به صورت روزانه و... طراحی شده است.